صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

کشتی‌ ایران به دنبال آخرین جام قبل از آمدن روسیه

قهرمانان جهان در قهرمانی آسیا

مسابقات کشتی قهرمانی آسیا از روز یکشنبه در قزاقستان آغاز می‌شود که به نظر این دوره نسبت به دوره‌های قبل متفاوت باشد. شاید این دوره، برای آخرین بار باشد که کشورهایی مثل ایران، ازبکستان و قزاقستان برای رسیدن به عنوان قهرمانی شانس داشته باشند؛ چرا که از سال آینده روسیه به کشتی آسیا اضافه می‌شود و در هر دو رشته آزاد و فرنگی به عنوان مدعی جدی قهرمانی وارد می‌شود و بعید است که دیگر کشوری بتواند رنگ قهرمانی را در آسیا به خودش ببیند. به همین دلیل هم در این دوره تیم‌ها سعی کردند با قدرت وارد مسابقات شوند تا شاید آخرین قهرمانی خود در قاره کهن را جشن بگیرند.

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار
تیم‌های ملی کشتی ایران در هر دو رشته آزاد و فرنگی در این دوره با نفرات نامدار و دارنده مدال جهانی حضور دارند؛ با توجه به سطح کشتی ایران در قهرمانی آسیا معمولاً تیم‌های ایران با نفرات جوان و کم‌نام و نشان راهی قهرمانی آسیا می‌شد اما این بار ترکیب تیم ایران برای قهرمانی آسیا چه در آزاد و چه در فرنگی با حضور چهره‌های شاخص شکل گرفته است. البته این فقط تیم ایران نیست که با حضور چند قهرمان جهانی راهی این رقابت‌ها می‌شود، آکژول محموداف از قرقیزستان که مدال جهانی و المپیک را دارد به همراه کیم کره‌ای و آرام واردانیان ازبک هر سه در وزن 77 کیلوگرم در کشتی فرنگی قهرمانی آسیا حضور دارند که نشان از سطح بالای مسابقات در این وزن دارد. سایلیک ولیهان چینی که مدال برنز المپیک توکیو را کسب کرده هم در این رقابت‌ها حضور دارد تا شاید بتواند اولین طلای خود در قهرمانی آسیا را دشت کند.
در کشتی آزاد هم تعدادی از عنوانداران جهان حضور دارند. در وزن 57 کیلوگرم زنابازار زندان‌ بود و تولگا تومور اوچیر برندگان مدال برنز جهان از مغولستان به همراه دیپاک پونیا از هند در وزن 92 کیلوگرم از جمله دارندگان مدال جهانی هستند که به قهرمانی آسیا آمدند اما با این‌حال پرمهره‌ترین تیم حاضر در این مسابقات تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی ایران هستند. هر چند که خروجی ترکیب تیم ملی ایران با توجه به نتایج قهرمانی کشور بوده اما تیم‌های پرستاره و مدعی شکل گرفتند.
با توجه به چرخه انتخابی تیم ملی کشتی، که قرار بود برندگان قهرمانی کشور به ترکیب تیم ملی برسند هر چند که در آزاد رحمان عموزاد و در فرنگی هم امین میرزازاده به دلیل مصدومیت و نظر کادرفنی به ترکیب اضافه شدند اما بقیه نفرات اعزامی به قهرمانی آسیا در قهرمانی کشور به عنوان نخست رسیده بودند.
ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای قهرمانی آسیا با حضور علیرضا سرلک در وزن57 کیلوگرم، یاسین رضایی در وزن 61 کیلوگرم، رحمان عموزاد در وزن 65 کیلوگرم، مرتضی قیاسی در وزن 70 کیلوگرم، حسین ابوذری در وزن 74 کیلوگرم، امیرحسین کاووسی در وزن 79 کیلوگرم، علیرضا کریمی در وزن 86 کیلوگرم، ارشک محبی در وزن 92 کیلوگرم، مجتبی گلیج در وزن 97 کیلوگرم و امیررضا معصومی در وزن 125 کیلوگرم نفرات حاضر در ترکیب تیم ملی هستند. از این جمع سرلک، عموزاد، کریمی و گلیج مدال جهانی در کارنامه دارند و مرتضی قیاسی هم سابقه حضور در جهانی و المپیک را دارد. ضمن این‌که از این 5 نفر حداقل سه نفر از شانس جدی برای حضور در قهرمانی جهان امسال برخوردار هستند اما رضایی، ابوذری، کاووسی، محبی و معصومی بدون تجربه حضور در قهرمانی جهان راهی قهرمانی آسیا می‌شوند.
در کشتی فرنگی هم در وزن ۵۵ کیلوگرم پویا دادمرز، در وزن ۶۰ کیلوگرم مهدی محسن‌نژاد، در وزن ۶۳ کیلوگرم ایمان محمدی، در وزن ۶۷ کیلوگرم رضا عباسی، در وزن ۷۲ کیلوگرم سجاد ایمن طلب، در وزن ۷۷ کیلوگرم امین کاویانی‌نژاد، در وزن ۸۲ کیلوگرم علیرضا مهمدی، در وزن ۸۷ کیلوگرم ناصرعلیزاده در وزن ۹۷ کیلوگرم مهدی بالی و در وزن۱۳۰ کیلوگرم امین میرزازاده حضور دارند. ترکیب این تیم هم بسیار به ترکیب سال گذشته این تیم در قهرمانی جهان نزدیک است اما با این‌حال کم‌تجربه‌تر از تیم آزاد هستند. 4 نفر از نفرات حاضر در ترکیب این تیم سال گذشته در جهانی به میدان رفتند؛ پویا دادمرز، مهدی محسن‌نژاد، ناصر علیزاده و امین میرزازاده و البته امین کاویانی‌نژاد هم قبل از این تجربه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کرده بودند. امین میرزازاده هم که سال گذشته مدال جهانی را کسب کرد؛ تنها مدال‌دار جهانی ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی است. وضعیت تیم ملی کشتی فرنگی به شکلی است که شاید همین نفرات در جهانی صربستان هم به ترکیب تیم ملی برسند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی