قهرمان طلایی المپیک لندن سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری شد

نصیرشلال؛ یک انتخاب عالی

رضاعباسپور
روزنامه نگار

 با اعلام سجاد انوشیروانی، رئیس جدید فدراسیون وزنه‌برداری، «نواب نصیرشلال»، قهرمان طلایی بازی‌های المپیک 2012 لندن به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان انتخاب شد. خبری جالب توجه و البته قابل پیش‌بینی که تقریباً قبل از اینکه اعلام و علنی شود، چند روزی بود که بین خانواده وزنه‌برداری زبان به زبان می‌شد. نواب نصیرشلال پیش از این در دوره‌ای که سجاد انوشیروانی به‌عنوان سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بود، در قامت کمک مربی کنار انوشیروانی تیم ملی وزنه‌برداری را هدایت می‌کرد. بعد از آن نیز مدت‌ها است که او در باشگاه خصوصی که دارد، مشغول مربیگری در رشته وزنه‌برداری و کراس فیت است. حالا نیز با نظر رئیس فدراسیون وزنه‌برداری و اعضای کمیته فنی او به‌عنوان جانشین سعید علی‌حسینی سرمربی پیشین تیم ملی وزنه‌برداری سکان هدایت تیم ملی را دست گرفته است و قرار است با همراهی بهمن زارع و وحید ربیعی ملی‌پوشان وزنه‌برداری را برای حضوری قدرتمند در تورنمنت‌های معتبر پیش روی وزنه‌برداری در سال آینده (1402) ساخته و پرداخته کنند.

شاگرد باقری سرمربی شد
بعد از پذیرش استعفای سعید علی‌حسینی سرمربی پیشین تیم ملی وزنه‌برداری، قرار بر این شد تا تعیین تکلیف برای معرفی و گزینش سرمربی جدید تیم ملی وزنه‌برداری بماند برای بعد از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس جدید فدراسیون وزنه‌برداری. حالا و بعد از اینکه سجاد انوشیروانی به کرسی ریاست رسید، روی قولش بود و کمتر از یک هفته از گذشتن مجمع انتخاباتی وزنه‌برداری، سرمربی و اعضای کادرفنی جدید تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان را معرفی کرد. بر همین اساس، نواب نصیرشلال، قهرمان طلایی وزنه‌برداری ایران در بازی‌های المپیک 2012 لندن به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی جانشین علی‌حسینی شد، وحید ربیعی که در دوره سرمربیگری علی‌حسینی دستیار او بود، در جایگاهش باقی ماند، اما بهمن زارع مربی باسابقه و قدیمی وزنه‌برداری ایران که سال 2014 و در رقابت‌های جهانی قزاقستان سابقه سرمربیگری تیم ملی وزنه‌برداری ایران را نیز در کارنامه خود داشت، جانشین محمدرضا براری در تیم ملی وزنه‌برداری شد. قطعاً این، یک اتفاق و انتخاب خوب برای تیم ملی وزنه‌برداری در بخش فنی است. زیرا هم نواب نصیرشلال برای سرمربیگری تیم ملی وزنه‌برداری پختگی و تجربه بین‌المللی مورد نیاز را دارد، هم بهمن زارع و وحید ربیعی به‌عنوان دستیاران نصیرشلال دو تن از مربیان شناخته‌شده و چهره‌های توانمند و خوش‌اخلاق در وزنه‌برداری ایران به شمار می‌روند. نکته جالب توجه و امیدوارکننده در خصوص انتخاب نصیرشلال به‌عنوان سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری ایران این است که او سال‌ها با ایوانف و کوروش باقری سرمربیان پرافتخار و توانمند سال‌های نه چندان دور تیم ملی وزنه‌برداری کار کرده و خیلی خوب چم و خم کار را از استادان خود آموخته است. بنابراین می‌توان این انتخاب را یک انتخاب درست و عالی برای هدایت فنی تیم ملی وزنه‌برداری دانست. به همین دلیل می‌توان منتظر کسب نتایج امیدوارکننده و تغییرات اساسی در تیم ملی وزنه‌برداری بود.
 
آسیایی جینجو نخستین محک نواب در قامت سرمربی
طبق اعلام سرمربی جدید تیم ملی وزنه‌برداری، قرار است بدون فوت وقت، نفرات مدنظر سرمربی جدید تیم ملی وزنه‌برداری، به اردو دعوت شده و از فروردین ماه 1402 تمرینات آماده‌سازی خود را برای حضوری قدرتمند در رقابت‌های آسیایی جینجو کره‌جنوبی استارت بزنند. قطعاً مسابقات آسیایی کره جنوبی بواسطه اینکه دومین تورنمنت گزینشی المپیک 2024 پاریس است، اولین محک جدی نواب نصیرشلال و کادرفنی او به‌عنوان کادر جدید فنی تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان است. آنچه که در این میدان معتبر بین‌المللی مهم است، کسب امتیازات و نتایج ایده‌آل وزنه‌برداران کشورمان در اوزان المپیکی برای به‌دست آوردن بیشترین سهمیه ورودی به المپیک 2024 است. بعد از آن نیز این رویداد مهم قاره‌ای می‌تواند برای خود نواب و همکاران او در کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری آزمونی جدی باشد برای قدم برداشتن در مسیر پرپیچ و خم پیش رو. مطمئناً با توجه به تجربه خوب و امیدوارکننده بین‌المللی که در کادرفنی جدید تیم ملی وجود دارد، می‌توان امیدوار بود که در زمان کوتاه باقیمانده برای آماده‌سازی تیم ملی وزنه‌برداری و اعزام به آسیایی کره، نصیرشلال و دستیارانش بتوانند تیم ملی را خوب جمع و جور کرده و آنها را مهیای رقابتی سرنوشت‌ساز در جینجو کنند.

ZOOM

طبق اعلام سرمربی جدید تیم ملی وزنه‌برداری، قرار است نواب نصیرشلال در لیست دعوتی‌هایش ممیزی خاصی نداشته و تمامی مدعیان قدیمی و جوان‌های جویای نام را در اردوی آسیایی برای رسیدن به تیمی یکدست و آماده دور هم جمع کند. مدعیان نامداری همچون سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی هاشمی، علی داودی، رسول معتمدی، رضادهدار و خیلی‌های دیگر را به اردوی آسیایی کره دعوت کند، با این حساب باید منتظر رقابتی جذاب و مهیج بین ستاره‌های کهنه‌کار با مدعیان جوان در اردوی آسیایی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی و سهمیه ورودی به المپیک باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی