بخشی تازه از جانفشانی‌های «ملوان»

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار
ملوان انزلی عصر امروز (دوشنبه 15 اسفند) در حالی در ادامه هفت بیست و دوم لیگ برتر فوتبال کشور در زمینش روبه‌روی آلومینیوم اراک می‌ایستد که صدور هرگونه حکم قاطعی در خصوص این تیم پرطرفدار گیلانی و به واقع موفق یا ناموفق شمردنش غیرممکن می‌نماید.
بستگی به این دارد که «موفقیت» را برای تیم‌هایی با توش و توان و بودجه ملوان چگونه باید تفسیر و تعیین کرد. ملوان سال‌ها است که از نعمت حمایت کامل نهادهای دولتی بی‌بهره است و نیروی دریایی با وجود اینکه ملوان متعلق به این «نیرو» است، به سبب داشتن انواع مشغله‌ها و وظایف مهم‌تر قادر به رعایت کامل اصول تیمداری و جنبه‌های مالی آن نیست و همین مسأله سبب شده «قو»ی سپید انزلی در 8،7 سال اخیر انواع کمبودهای مالی را داشته باشد و اصولاً شش سال از مدت فوق را نه در لیگ برتر بلکه در دسته‌ای پایین‌تر سپری کند و جان به لب شود تا به لیگ برتر بازگردد. اگر اینها را مبنا بگذاریم، ملوان امسال در لیگ بیست و دوم بد کار نکرده و برعکس در قیاس با پول اندک دریافتی و پرسنلی که براساس آن پول در اختیار گرفته، به نتایج خوبی هم رسیده و مازیار زارع را که ملوان را از این گذرگاه‌های سخت عبور داده، باید در هدایت این تیم موفق دانست.
ملوان تا پیش از بازی امروز در 21 مسابقه خود 5 برد، 7 تساوی و 9 شکست را به ثبت رسانده و اگرچه اکتفایش به 15 گل زده و تفاضل گل «منهای 7» آمار خوبی به حساب نمی‌آید اما دوری جستن این تیم از قعر جدول که دو تیم نفتی لیگ (نفت مسجدسلیمان و نفت آبادان) آن را در تسخیر خود دارند و فاصله 10 امتیازی تیم دوست‌داشتنی شهر انزلی از منطقه خطر خیال‌ها را راحت و ابقای ملوان را در لیگ برتر تقریباً حتمی کرده است. البته ملوان و سایر تیم‌های اواخر جدولی این طیب خاطر را مدیون نمایش‌های بسیار ناموفق دو تیم خوزستانی مذکور هستند که آنها هم مشکلات شدید مالی دارند اما نمی‌توان زارع و همکارانش را هم بابت آنچه کسب کرده‌اند، کم و بیش تحسین نکرد.
این تحسین زمانی الزام بیشتری می‌یابد که در نظر بگیریم «قو»ی باوقار استان زیبا و سرسبز گیلان چندان ستاره‌ای ندارد و اگر ایمان صادقی، صادق بارانی، سجاد بازگیر، مصطفی نائیچ‌پور، مهران احمدی و میلاد جهانی را نادیده بگیریم، هر هفته با نفراتی به میدان می‌آید که با وجود تلاش عظیم و بدون چشمداشت و همت ذاتی و شرافتمندانه‌شان شاید هنوز بیشتر در اندازه‌های بازی در «لیگ یک» باشند تا در لیگ برتر.
نتیجه بازی امروز ملوان با تیم محکم تحت هدایت سیدمهدی رحمتی چیز خاص  و تازه‌ای را در ارتباط با ملوان تعیین و تکلیف نمی‌کند ولی بخش دیگری از زندگی تیمی را به تصویر می‌کشد که با انواع نداری‌ها ساخته و دم نزده و به جای هیاهوگری فقط برای شادی عاشقان بی‌شمار خویش جانفشانی کرده است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی