نگاهی به پنجره ششم جام جهانی بسکتبال

کامبک مانع صعود نایب قهرمان ریو 2016 به جام جهانی

امیررضا همایون
خبرنگار

پنجره ششم و نهایی جام جهانی بسکتبال 2023 در قاره‌های مختلف در حال برگزاری است. مهم‌ترین رقابت روز جمعه هفته گذشته به مصاف دو تیم قدرتمند یونان و صربستان در قاره اروپا اختصاص داشت، مصافی که اگر با پیروزی صربستان به پایان می‌رسید، صعود این تیم به مرحله نهایی مسابقات قطعی می‌شد و آنها با خیال راحت بازی آخر خودشان مقابل انگلیس را برگزار می‌کردند. اما یونان که پیش از این صعودش به مرحله نهایی قطعی شده بود با کامبک و کشیدن بازی به اور تایم در این مسابقه پیروز شد تا ضمن گرفتن انتقام شکست دور رفت، کار را برای صعود شاگردان ایگور کوکوکوف به مرحله نهایی سخت کند.
عدم صعود صربستان به مرحله نهایی تا آخرین بازی مرحله انتخابی نشان می‌دهد این تیم با آنچه در بازی‌های المپیک تابستانی ریو 2016 و حتی جام جهانی بسکتبال 2019 چین از آنها شاهد بودیم تفاوت‌های بسیاری دارد و شاید بتوان گفت این تیم با این عملکرد شانس چندانی برای موفقیت در بازی‌های جام جهانی 2023 و حضور در مراحل پایانی این رقابت‌ها نخواهد داشت. البته نباید از نمایش فوق‌العاده یونان در این رقابت و کامبکی که یاران یانیس آنتته کومپو در این بازی داشته‌اند، گذشت. نمایشی که نشان می‌دهد آنها برای جبران نتیجه نا‌‌مطلوب در بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو مصمم هستند تا کارشان برای کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس به مانند دوره گذشته به مسابقات انتخابی پس از اتمام جام جهانی 2023 نکشد و کار سهمیه المپیک را در جام جهانی تمام کنند.
حالا صربستان باید برای قطعی کردن صعودش به مرحله نهایی مسابقات فردا به مصاف تیم ملی انگلیس برود، تیمی که با هشت شکست و یک پیروزی در 9 مسابقه ضعیف‌ترین تیم گروه i رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2023 در منطقه اروپا بوده است و به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد از همین حالا باید صعود صربستان به مرحله نهایی را قطعی بدانیم.
 
ترکیه تحت تأثیر
زلزله مهیب
بدون شک مهم‌ترین اتفاق جهان در ماه جاری میلادی مربوط به زلزله ترکیه و سوریه است؛ اتفاقی که باعث تعطیلی بسیاری از تمرینات تیم‌های ورزشی شده بود. طبق برنامه از پیش تعیین شده اما تیم ملی بسکتبال ترکیه در هفته جاری و در قالب رقابت‌های مرحله مقدماتی جام جهانی بسکتبال در شهر بورسای این کشور میزبان تیم قدرتمند لیتوانی بود؛ مسابقه‌ای که تحت تأثیر زلزله مهیب این کشور برگزار شد و درنهایت تیم ملی ترکیه در مسابقه‌ای حساس که برای صعود این تیم به جام جهانی بسکتبال اهمیت بسیاری داشت با نتیجه 74 بر 83 باخت تا تکلیف صعود این تیم هم به مانند صربستان و بسیاری از تیم‌های قاره سبز به روز آخر کشیده شود.
جستجو
آرشیو تاریخی