مرحله تازه‌ای از تجلی آرزوها

وصال روحانی
روزنامه‌نگار
مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ایران که از عصر دیروز (یکشنبه 30 بهمن) با انجام یک بازی آغاز شد و امروز با برگزاری سه دیدار دیگر ادامه می‌یابد، بسط‌دهنده جان و روح تازه‌ای است که برگزاری این جام هر ساله در کالبد فوتبال هر کشوری می‌دمد.
فقط در این جام است که تیم‌های کوچک و غیر‌نامدار با اشتیاق احراز حقانیت و کسب شهرت بزرگان را ناکام و حذف می‌کنند و هیجانی ناب و امید به زندگی را به هر تیم کوچک دیگری منتقل می‌کنند. در جام حذفی امسال نیز تا همین مرحله چند تیم لیگ برتری از گردونه پیکارها خارج شده و امثال دریا بابل، نود ارومیه و استقلال ملاثانی به یک‌هشتم نهایی رسیده‌اند و در پیشینه این مسابقات سابقه فینالیست شدن تیم‌های تلاشگر اما کم امکاناتی مانند پگاه گیلان هم وجود دارد و ملوان و فجرسپاسی سابقه قهرمانی در این جام را هم دارند.
بی‌گمان مورد توجه‌ترین دیدار دور یک‌هشتم نهایی رقابت‌های امسال رویارویی دو تیم معروف و پر مهره و لیگ برتری پرسپولیس و سپاهان است که روز چهارشنبه (3 اسفند) صورت می‌پذیرد اما فایده و خاصیت اصلی این جام به پرواز در‌آمدن روح تیم‌های کوچک و پایین‌تر از لیگ برتری است که می‌کوشند با کسب نتایجی شگفت‌انگیز برای خود و بواقع برای تمامی تیم‌های کم برخوردار اعتبار خریداری کنند و رؤیاهای شیرین و دوردست را تحقق بخشند و عامل تجلی آرزوها باشند. بیهوده نیست که به پیروزی این تیم‌ها که به بهای ناکامی و حذف بزرگان تمام می‌شود، لفظ «غول‌کشی» اطلاق می‌شود. هر چند توصیف بهتر این است که گفته شود این تیم‌ها نه «کشنده» جان‌ها بلکه خالق و متولدکننده امیدها هستند و با هر توفیق‌شان راهی تازه را به روی همه تیم‌هایی می‌گشایند که از بسیاری از امکانات و حمایت‌ها بی‌بهره‌اند. اینگونه تیم‌ها هرگز خوشبینی‌شان را از دست نمی‌دهند و آن قدر تلاش می‌کنند تا راهی را بروند که برای آنها در یک لیگ طولانی غیر قابل پیمودن است اما در تک دیدارهای جام حذفی قابل طی کردن و توأم با خلق اعتباری شیرین است و البته برای همتاهای آنان نیز جان‌بخش خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی