در باب بلاتکلیفی‌های امید و بی‌توجهی فدراسیون فوتبال

چه کسی سرمربی امید می‌شود؟

بهناز میرمطهریان
روزنامه‌نگار
 بلاتکلیفی تیم امید 6 ماهه شد. از همان زمان که مهدی مهدوی‌کیا بعد از پایان قراردادش حاضر به تمدید قرارداد با فدراسیون فوتبال نشد تاکنون فدراسیون فوتبال موفق نشده جایگزین مناسبی برای او پیدا کند. در این بین حدود 2 ماه پیش بود که کمیته ملی ‌المپیک برای سروسامان دادن به وضعیت تیم امید، حبیب کاشانی را به‌عنوان سرپرست تیم ملی امید معرفی کرد بلکه روند انتخاب سرمربی و آماده‌سازی این تیم سرعت بخشیده شود اما بلاتکلیفی امید همچنان پابرجاست.
29 آذر سال‌جاری مناف هاشمی دبیرکل و سخنگوی کمیته ملی المپیک از انتخاب حبیب کاشانی به‌عنوان سرپرست تیم فوتبال امید خبر داد و گفت که «این اتفاق با موافقت مهدی تاج رخ داده است». با گذشت بیش از دو ماه از این تاریخ اما فدراسیون فوتبال نه حکمی برای کاشانی زده است و نه تصمیمی برای معرفی سرمربی تیم دارد. البته که با توجه به هزینه‌هایی که کمیته ملی المپیک برای تیم امید می‌کند، طبیعی است که انتظار داشته باشد، انتخاب سرمربی از کانال نظارتی کاشانی رد شود و حالا که گویا تاج از صدور حکم او طفره می‌رود، معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار نیمکت تیم امید باشد؟
با ‌وجود این موضوع اما دیروز (یکشنبه) تسنیم لیست 6 نفره‌ای از گزینه‌های احتمالی برای سرمربیگری تیم امید معرفی کرد که هیچ یک از گزینه‌ها سنخیتی با دیگری نداشتند و انتخاب هر کدام‌شان برای هدایت تیم امید با اما و اگرهایی همراه است.
تسنیم در گزارش خود، فارغ از اینکه کاشانی به‌عنوان مدیر انتخاب شود یا نه و بدون در نظر گرفتن فهرست حبیب کاشانی، تنها به فهرستی اشاره کرده است که فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم امید در نظر دارد. برهمین اساس وحید هاشمیان، فرهاد مجیدی، سعید دقیقی، رسول خطیبی، حمید درخشان و محرم نویدکیا گزینه‌هایی هستند که تا کنون نام‌شان برای هدایت تیم امید مطرح شده است.
این لیست هم اما به خودی خود چندان قابل اتکا نیست چرا که فرهاد مجیدی جز برای هدایت تیم ملی بزرگسالان حاضر نیست به ایران برگردد و وحید هاشمیان بعد از جدایی از کادر اسکوچیچ، فعالیت ویژه‌ای در عرصه مربیگری نداشته که بتوان او را مهره ورزیده‌ای برای هدایت تیم امید دانست.
از سوی دیگر انتخاب سعید دقیقی برای تیم امید در حالی که نخستین تجربه سرمربیگری‌اش را پیش رو دارد، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و رسول خطیبی هم که در حال حاضر مدیر باشگاه مس سونگون است، بعید است مدیریت باشگاه را با هدایت تیم امید عوض کند. حمید درخشان یک مربی بازنشسته است و محرم نویدکیا از وقتی از سپاهان جدا شده، ابراز تمایلی برای بازگشت به عرصه مربیگری نداشته است.
با این وضعیت و البته گلایه‌هایی که اخیراً رئیس و دبیر کمیته ملی المپیک نسبت به بلاتکلیفی تیم امید داشته‌اند، بعید است فدراسیون فوتبال فرصت انتخاب سرمربی بدون نظر حبیب کاشانی و یا نماینده کمیته ملی المپیک را داشته باشد. برای تعیین تکلیف در این رابطه هم بعید است زمانی زودتر از نیمه دوم اسفند ماه، فدراسیون موفق شود به سراغ تصمیم‌گیری درباره تیم امید برود.
در حال حاضر بعد از پیوستن کی‌روش به تیم قطر، فدراسیون فوتبال هنوز نتوانسته درباره سرمربی تیم ملی فوتبال به نتیجه قطعی برسد و این‌طور که به نظر می‌رسد انتخاب جانشین کی‌روش مهم‌ترین مأموریت رئیس و اعضای هیأت رئیسه در حال حاضر است.
خبرهای رسیده از فدراسیون فوتبال گویای این نکته است که فدراسیون که حالا دو بازی تدارکاتی را در فیفادی فروردین ماه قطعی کرده، در تلاش است که در نیمه اول اسفندماه، تکلیف سرمربی تیم ملی بزرگسالان را مشخص کند. بعد از این انتخاب، مهم‌ترین برنامه فدراسیون فوتبال انتخاب سرمربی تیم امید خواهد بود که اگر مهدی تاج و کمیته ملی المپیک بر سر سرپرستی حبیب کاشانی به توافق برسند، شاید بتوان امیدوار بود که تا نیمه دوم اسفند محقق شود.
واقعیتی که بسیاری از رسانه‌ها به آن اشاره‌ کرده‌اند این است که تاج با دادن اختیار تام به حبیب کاشانی مشکل دارد و ترجیح می‌دهد امور تیم امید به طور کامل زیر نظر فدراسیون فوتبال انجام شود. او نمی‌خواهد تجربه سپردن تیم امید به حبیب‌ کاشانی در زمان ریاست علی کفاشیان را تکرار کند و به نظر می‌رسد به همین خاطر تاکنون حکم کاشانی را نزده است. با این حال کمیته ملی المپیک هم انگار به این انتخاب تأکید دارند و پا پس نمی‌کشند؟
ناگفته پیداست نتیجه این اختلافات چیست که این اتفاق تازه‌ای برای تیم امید به حساب نمی‌آید و با ادامه این روند، سرنوشت متفاوتی هم در انتظار امیدها نخواهد بود.

ZOOM

خبرهای رسیده از فدراسیون فوتبال گویای این نکته است که فدراسیون که حالا دو بازی تدارکاتی را در فیفادی فروردین ماه قطعی کرده، در تلاش است که در نیمه اول اسفندماه، تکلیف سرمربی تیم ملی بزرگسالان را مشخص کند. بعد از این انتخاب، مهم‌ترین برنامه فدراسیون فوتبال انتخاب سرمربی تیم امید خواهد بود که اگر مهدی تاج و کمیته ملی المپیک بر سر سرپرستی حبیب کاشانی به توافق برسند، شاید بتوان امیدوار بود که تا نیمه دوم اسفند محقق شود.
واقعیتی که بسیاری از رسانه‌ها به آن اشاره‌ کرده‌اند این است که تاج با دادن اختیار تام به حبیب کاشانی مشکل دارد و ترجیح می‌دهد امور تیم امید به طور کامل زیر نظر فدراسیون فوتبال انجام شود. ناگفته پیداست نتیجه این اختلافات چیست که این اتفاق تازه‌ای برای تیم امید به حساب نمی‌آید و با ادامه این روند، سرنوشت متفاوتی هم در انتظار امیدها نخواهد بود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی