باید تورنمنت 6 جانبه به جای 3 جانبه برگزار میشد
درخشان: تصمیمات سازمان لیگ عادلانه نیست
محمد محمدی سدهی
خبرنگار
در چند روز گذشته هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال جلسهای برگزار کرد و در این جلسه مقرر شد که لیگ برتر فصل آینده باشگاههای فوتبال کشور با حضور ۱۸ تیم برگزار شود. علاوه بر این مقرر شد که تیمهای اول و دوم جدول لیگ برتر به لیگ نخبگان راه یافته و نماینده سوم کشور بعد از برگزاری دیدار سه جانبه تعیین شود. سازمان لیگ همچنین اعلام کرد که تیم انتهای جدول لیگ برتر (مس رفسنجان) در تک دیدار پلیآف و در زمین بیطرف به مصاف تیم سوم جدول لیگ یک فصل جاری برود که برنده این دیدار به همراه تیمهای قهرمان و نایب قهرمان لیگ یک فصل
1404-1405 در لیگ برتر فصل آینده حضور یابند. حمید درخشان، پیشکسوت پرسپولیس و کارشناس فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا فوتبال ایران از نظر ساختاری توان برگزاری مسابقات با 18 تیم را دارد؟ به «ایران ورزشی» گفت: «پیش از این لیگ برتر فوتبال ایران با 16 تیم برگزار میشد و تجربه برگزاری مسابقات نشان داد که این پتانسیل وجود دارد که لیگ برتر با همین تعداد تیم برگزار شود و حالا 2 تیم دیگر به جمع تیمهای لیگ برتر اضافه میشود و براساس تجربه بهدست آمده میتوان گفت که فوتبال ایران این پتانسیل را دارد که با 18 تیم برگزار شود.» او در ادامه بیان داشت: «در تصمیمی که گرفته شده تنها تعداد بازیها بیشتر میشود و با توجه به زیرساختهای موجود در لیگ برتر میتوانیم مسابقات لیگ را با 18 تیم به نحو احسن برگزار کنیم. فوتبال ایران پیش از این از نظر برنامهریزی مشکلاتی داشت اما تجربه برگزاری مسابقات با 16 تیم نشان داد که از نظر برنامهریزی هم این پتانسیل وجود دارد که مسابقات لیگ را با تعداد بیشتری برگزار کرد.» این پیشکسوت فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا شما با پیگیری بیست و پنجمین مسابقات لیگ برتر موافق بودید؟ تصریح کرد: «به دلیل جنگ تحمیلی شرایط پیگیری مسابقات را نداشتیم اما میتوانستیم به نوعی مسابقات را با حضور 6 تیم بالای جدول پیگیری کرده و براساس آن 3 تیم راه یافته به آسیا را معرفی کنیم. اینکه فدراسیون و سازمان لیگ 2 تیم بالای جدول را به عنوان تیمهای قهرمان و نایب قهرمان به آسیا اعزام کنند، تصمیم درستی نیست. تصمیمات سازمان لیگ به هیچ وجه عادلانه نیست و در این تصمیم تعدادی از تیمها متضرر میشوند.» درخشان افزود: «چه تضمینی بود که در 8 هفته باقیمانده از لیگ برتر تیمها در بالای جدول بمانند و جایگاهشان تغییر نکند؟ به هر حال مسابقات لیگ است و این امکان وجود داشت که تیمهای صدرنشین امتیاز از دست بدهند و تیمهای دیگر جایگزین این تیمها شوند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ میتوانستند با برگزاری یک تورنمنت 6 تیمی با تیمهای بالای جدول بدون هیچ شائبهای تیمهای اول تا سوم را روانه مسابقات لیگ نخبگان و لیگ سطح دو آسیا کنند.» او همچنین در خصوص برگزاری مسابقه پلیآف تیمهای انتهای جدول لیگ برتر اینگونه صحبت کرد: «این تصمیم فدراسیون فوتبال هم عادلانه نیست چرا که ممکن بود مس رفسنجان در هفتههای باقیمانده امتیاز بگیرد و به جایگاه بالاتر لیگ برتر راه یابد. در خصوص برگزاری لیگ با این روش برخی از تیمها همچون گلگهر از این تورنمنت خیلی ناراحت هستند و حتی میگفتند در آن شرکت نمیکنند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با این شرایط نمیتواند همه تیمها را راضی نگه دارد و این طبیعی است تیمهایی هم که برای یک فصل هزینه میکنند خواستار حضور در جایگاه واقعی خود در لیگ برتر باشند.»
