بررسی ادعای سرمربی در خصوص تعداد مصدومیت‌ها

وضعیت هیچ تیمی مثل پرسپولیس نیست

محمدرضا رحیم‌پور
خبر‌نگار


تعداد زیادی از هواداران تیم پرسپولیس نسبت به مصدومیت‌های متعدد بازیکنان این تیم موضع‌گیری کرده و این مسأله، انتقادات و انتظارات زیادی را از کادرفنی به همراه داشته است. مصدومیت‌ها در فوتبال پدیده‌ای طبیعی به شمار می‌روند، اما زمانی که یک تیم خاص مثل پرسپولیس که همواره به دنبال قهرمانی‌ها و موفقیت‌های بیشتر است، به کرات با چنین پدیده‌ای مواجه می‌شود، این موضوع نزد هواداران پرشمار این تیم تبدیل به نکته‌ای قابل توجه و بحث‌برانگیز می‌شود.
خوان کارلوس گاریدو، سرمربی تیم پرسپولیس در نشست خبری پیش از بازی با شمس‌آذر قزوین به سؤال خبرنگاران درباره تعداد مصدومیت‌های تیم پاسخ داده و عنوان کرده است: «دلیل فقط یک کلمه است و اسم آن فوتبال است.»
او همچنین به خبرنگاران پیشنهاد داد که وضعیت مصدومیت سایر تیم‌ها را نیز بررسی کنند تا در مقایسه با شرایط پرسپولیس، حقیقت بیشتری آشکار شود.
به اعتقاد گاریدو باید در نظر گرفته شود که سایر تیم‌ها نیز با مشکلات مشابه مواجه هستند و تعداد مصدومیت‌ها تنها به پرسپولیس محدود نیست. گرچه ادعای گاریدو در ظاهر می‌تواند درست به نظر برسد اما با نگاهی به آمار موجود، می‌توان به راحتی این ادعا را به چالش کشید.
 طبق آمارها، در حال حاضر تیم پرسپولیس با چهار بازیکن مصدوم (اورونوف، کنعانی زادگان، فرجی و ایوب العملود) در صدر جدول مصدومیت‌های لیگ برتر قرار دارد. بعد از پرسپولیس در لیگ برتر، تیم استقلال تنها با دو مصدوم (مهرداد محمدی و مهدی مهدی‌پور) در رده دوم قرار دارد. ضمن اینکه مهدی مصدومیت مهدی‌پور از ناحیه رباط صلیبی عملاً مربوط به فصل گذشته بوده و به این فصل باز نمی‌گردد. علاوه بر این، تیم‌های دیگر نیز نظیر مس رفسنجان و گل‌گهر، ملوان و فولاد فقط یک مصدوم دارند. به همین خاطر می‌توان گفت که پرسپولیس در واقع به تنهایی با تعداد بیشتری از مصدومان مواجه
است.
 نکته‌ قابل توجه دیگر این است که پرسپولیس با سپاهان، استقلال و تراکتور برنامه‌ بازی مشابهی در مسابقات دارند، با این حال باز هم پرسپولیس از حیث تعداد مصدومیت نسبت به این تیم‌ها برتری دارد. تعدادی از این مصدومان بویژه در پست‌های کلیدی فصل گذشته، ممکن است تأثیرات منفی زیادی بر عملکرد کلی تیم داشته باشند.
 گاریدو در حالی بر این موضوع که همه تیم‌های دیگر وضعیت مشابهی با پرسپولیس دارند، تأکید می‌کند که با بررسی اطلاعات و آمار موجود، به‌نظر می‌رسد این ادعای او چندان مبنای معقولی ندارد. پرسپولیس، به لحاظ تعداد مصدومان، در واقع در موقعیت نامناسب‌تری قرار گرفته و نیاز به توجه بیشتری به وضعیت پزشکی و آماده‌سازی بازیکنان خود دارد. در دنیای فوتبال، مصدومیت همیشه وجود خواهد داشت و افزایش آمار مصدومیت‌ها می‌تواند به دلایل متعددی از جمله فشار تمرین‌ها، اجرای تاکتیک‌های سنگین یا حتی شرایط جوی مرتبط باشد اما از طرفی گاریدو نیز به‌عنوان یک مربی حرفه‌ای، می‌بایست به هواداران خود این تضمین را بدهد که مسیری مناسب را برای کاهش این مشکلات دنبال خواهد کرد و این موضوع باید در اولویت قرار گیرد؛ لذا در نهایت، حتی اگر فوتبال با پدیده مصدومیت گره خورده باشد، شواهد فعلی نشان‌دهنده ناکامی پرسپولیس در کنترل این وضعیت است.

جستجو
آرشیو تاریخی