دادرس: هواداران تحت کنترل باشگاه‌ها نیستند

فوتبال جزیره ثبات نیست

محمد محمدی سدهی
خبرنگار


امسال مسابقات لیگ برتر همانند سال‌های گذشته با حواشی بسیاری روبه‌روست و هر هفته شاهد صدور آرای مختلف توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هستیم. این در حالی است که امسال جرایم مالی کمیته انضباطی افزایش داشته اما به نظر می‌رسد که این افزایش نتوانسته نقشی در کنترل جرایم انضباطی داشته باشد و هر هفته و در اکثر بازی‌ها آرای بسیاری توسط کمیته انضباطی صادر می‌شود.
 مهدی دادرس، عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در خصوص افزایش صدور آرای انضباطی توسط این کمیته به «ایران ورزشی» می‌گوید: «نمی‌توان گفت که افزایش جرایم مالی تأثیری در کاهش جرایم نداشته و امسال جرایم نسبت به سال‌های گذشته تا حدودی کمتر شده است. البته نمی‌توان با این افزایش تخلفات را به صفر برسانیم اما این موضوع باعث می‌شود تا شاهد جرایم کمتری باشیم.»
 او صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «حقیقتاً اعضای کمیته انضباطی راضی نیستند که افراد را جریمه کنند اما مجبور هستند چرا که اگر این اتفاق نیفتد تعداد تخلفات خیلی بیشتر خواهد شد. هر هفته شاهد تخلفات تیم‌ها هستیم اما در هنگام پرداخت جرایم، تیم‌ها دائماً ببخشید می‌گویند و خواستار کاهش مبلغ تخلف هستند. این در حالی است که تیم‌ها می‌توانند به جای ببخشید کنترل بیشتری روی بازیکنان، مربیان و سایر اعضای باشگاه داشته باشند. البته در برخی مواقع نمی‌توان صرفاً تیم‌ها را در بروز تخلفات مقصر دانست و عوامل بیرونی باعث بروز تخلفات می‌شوند.»
 در این بین تماشاگران یکی از عواملی هستند که باعث جریمه شدن باشگاه‌ها می‌شوند. البته این موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که فوتبال ما با این موضوع مواجه است و همیشه در خصوص فرهنگ طرفداری صحبت شده اما این موضوع تأثیری بر عملکرد هواداران باشگاه‌ها نداشته و هر هفته تماشاگران نقش پررنگی در جرایم تیم‌ها دارند. فحاشی هواداران به بازیکنان رقیب، استفاده از مواد دودزا و آتش‌زا توسط هواداران، استفاده از الفاظ نامناسب، ورود به زمین و ده‌ها تخلف دیگر از جمله رفتارهایی است که تیم‌ها را به کمیته انضباطی می‌کشاند.
 این عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در خصوص پرخاش‌ هواداران در اکثر بازی‌های لیگ برتر می‌افزاید: «این هیجانات زیاد است که یقه تیم‌ها را می‌گیرد و منجر می‌شود تا اتفاقات ناخوشایندی در فوتبال پیش بیاید. فوتبال جزیره ثبات نیست و این رشته بسیار فراگیر است و این فراگیری باعث می‌شود تا این رشته ارتباط بسیار نزدیکی با جامعه داشته باشد. در حال حاضر جامعه ما عصبی و خشن است که این عصبانیت به فوتبال انتقال یافته است و باعث پرخاش هواداران روی سکوهای ورزشگاه‌ها می‌شود.»
 در این بین چندین سال است که تیم‌ها برای کنترل هواداران خود کانون‌های هواداری تشکیل داده‌اند اما به نظر می‌رسد تشکیل این کانون تأثیری بر رفتار هواداران ندارد. دادرس در این خصوص می‌گوید: «هواداران تحت کنترل باشگاه‌ها نیستند و در واقع باشگاه‌ها با وجود تشکیل کانون‌های هواداری نتوانستند تخلفاتی که روی سکوها اتفاق می‌افتد را کنترل کنند. تیم‌های استقلال و پرسپولیس تیم‌هایی هستند که هواداران بیشماری دارند که این تعداد از تماشاگران باعث جرایم میلیاردی برای دو باشگاه می‌شوند.»
 این عضو کمیته استیناف فدراسیون بیان می‌کند: «بارها به مسئولان دو باشگاه گفته‌ایم که به تماشاگران و هواداران خود آموزش‌های لازم را بدهید تا از پرتاب اشیا به زمین خودداری کنند اما با وجود این هم شاهد تکرار چنین رفتارهایی از تماشاگران دو تیم هستیم. پیش از برگزاری این دوره از مسابقات لیگ برتر ورود برخی اجسام مثل لیزر و... به ورزشگاه‌ها ممنوع شد اما تماشاگران رعایت نمی‌کنند و می‌بینیم که در برخی از بازی‌ها تماشاگران از لیزر استفاده می‌کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی