صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و شصت و هفت - ۲۱ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و شصت و هفت - ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

خبری از یک جوانگرایی واقعی در تیم ملی نیست

ژنرال ؛ هر روز محتاط‌تر از دیروز

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار


بحث انجام یک جوانگرایی واقعی در تیم ملی فوتبال ایران به سبب روحیات محافظه‌کارانه امیر قلعه‌نویی و بیمی که او از آثار احتمالی منفی این فرایند دارد، هنوز هم در حد یک ادعای صرف و بعید است مادامی که او هدایتگر یوزهاست، خبری از این قضیه باشد. قلعه‌نویی که 63 سال سن دارد، طی یک سال و 8 ماهی که از انتصابش به عنوان سرمربی ایران می‌گذرد، همیشه این بهانه را داشته که چون مسابقات مهمی در پیش است و نمی‌شود روی جوانان کم‌تجربه بیش از حد تکیه کرد، ترکیب ثابتش را با کلکسیونی از میانسالان و همان‌هایی بسته که قریب به 10 سال است به تیم ملی دعوت می‌شوند و حداقل 75درصد آنها 30 سال سن را هم رد کرده‌اند. تا دی و بهمن سال پیش این بهانه در کار بود که نمی‌توان در جام ملت‌های آسیا 2023 که در قطر برگزار شد، عنان کار را به دست جوان‌ترها سپرد و حالا که در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی 2026 به سر می‌بریم، این بهانه مکرراً شنیده می‌شود که این جام محل ناپخته‌ها نیست و فقط سرد و گرم چشیده‌های روزگار می‌توانند بازی‌ها را برای ما به اصطلاح درآورند. در نتیجه در اردوی اخیر تیم ملی برای دو دیدار با ازبکستان و قطر هم اکثریت با نفرات میانسال و مسن بوده و ژنرال ترکیب اصلی مسابقه با ازبک‌ها را هم روی شانه مسن‌تر‌ها استوار کرد.
 
همان چهره‌های آشنا و قدیمی
قلعه‌نویی البته برای رهایی از فشار افکارعمومی، در هر فهرست خود اسامی تعدادی جوان را هم می‌آورد اما این کار فقط برای خالی نبودن عریضه و پایین آمدن معدل سنی یوزها و اقدامی صرفاً ظاهرسازانه است. واقعیت امر این است که وقتی کار به غربال نهایی می‌کشد، 4،3 نفری که کنار گذاشته می‌شوند، همان جوان‌ترها هستند و هنگامی که ارنج اصلی تیم ملی برای ورود به میدان مشخص می‌گردد، حداقل 9 نفر از 11 بازیکن منتخب ژنرال همان چهره‌های آشنا و قدیمی‌اند.
 هم امروز از دست می‌رود، هم فردا
تیمی که قلعه‌نویی به جام ملت‌های 2023 برد و در نیمه نهایی به قطر باخت و حذف شد، با میانگین سنی حدود 31 سال دومین تیم پیر آنجام بود و ترکیبی که او در حال شرکت دادنش در ادامه پیکارهای انتخابی جام جهانی 2026 است، اگر از این میانگین مسن‌تر نباشد، قطعاً جوان‌تر هم نیست. اینکه یک مربی با احتیاط باشد و از ریسک‌های غیرضروری و خطرناک بپرهیزد، چیز بدی نیست اما اگر در این زمینه آنقدر افراط شود که تیم ملی روی کاکل پیرمردها بچرخد و از نیرو و نشاط ویژه جوان‌ها بشدت کم بهره بماند، خدمتی به این تیم نشده بلکه بخشی از توانایی‌های بالقوه فوتبال یک کشور به کار گرفته نشده است. با چنین رویکردی، هم امروز از دست رفته و هم فردا و فرداهای بعد با خسران‌ توأم خواهد شد و نتایج در میدان‌های بعدی، پرنوسان‌تر و کار سخت‌تر و مخدوش‌تر خواهد شد. تساوی بدون گل پنجشنبه شب با ازبک‌ها نتیجه بدی نبود زیرا در خاک ازبکستان حاصل آمد اما همان روح احتیاط‌‌آمیز و عاری از ریسک از سر و روی تیم ایران می‌بارید و خبری از حملات گسترده و فشار دائمی به خط دفاعی حریف در کار نبود و یک بار دیگر قابلیت‌های ذاتی تهاجمی ما بلااستفاده ‌ماند.

جستجو
آرشیو تاریخی