بررسی پرونده‌های منجر به رأی نقل و انتقالاتی فوتبال ایران

همه محروم شدند جز بیرو

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار


بالاخره رأی پرونده پرسر و صدای فسخ قرارداد علیرضا بیرانوند با پرسپولیس که در تاریخ 30 خرداد اتفاق افتاده بود، بالاخره پس از سه ماه و 15 روز توسط کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال صادر شد و این دروازه‌بان فعلی تراکتور، 19 میلیارد و 875 میلیون تومان که رقم قرارداد سال سومش با سرخپوشان پایتخت بود، جریمه و چهار ماه هم به صورت تعلیقی محروم شده است. این در شرایطی است که در احکام مشابه، بازیکنان توسط فیفا جریمه و محروم می‌شدند اما بیرانوند در حالی جریمه شده که محرومیت تعلیقی درباره‌اش صادر شده که در نوع خود بسیار عحیب است و به نظر می‌رسد فدراسیون خواسته نه سیخ بسوزد و نه کباب!
 
ماجرای خیریت
یکی از معروف‌ترین این محرومیت‌ها مربوط به مهدی طارمی بود که این بازیکن از آن به عنوان خیریت نام برد! در حالی که فصل نقل و انتقالات لیگ شانزدهم در جریان بود و پرسپولیس و برانکو به دنبال تمدید قرارداد رامین رضاییان و مهدی طارمی بودند، این دو بازیکن بدون آنکه پاسخی به تماس‌های باشگاه بدهند، راهی ترکیه شدند و در تمرینات ریزه اسپور شرکت کردند اما طارمی خیلی زود ترجیح داد که باید به ایران برگردد و برای پرسپولیس بازی کند. او در اقدامی غیرحرفه‌ای بدون آنکه با باشگاهش هماهنگ کند تمرینات را ترک کرد و به ایران برگشت. پس از این اتفاق بود که باشگاه ترکیه‌ای به فیفا شکایت کرد و توانست در این پرونده طارمی و باشگاه پرسپولیس را محکوم کند. براساس حکمی که فیفا صادر کرد، مهاجم وقت سرخپوشان چهار ماه از همراهی این تیم محروم شد و به اتفاق باشگاه پرسپولیس محکوم به پرداخت مبلغ ۷۸۹ و ۵۰۰ یورو شدند. ضمن اینکه باشگاه پرسپولیس هم دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد.
محرومیت 4 ماهه قدوس
در اوایل فصل 20-2019 سامان قدوس و تیم سابقش یعنی اوسترشوندس به علت شکایت هوئسکا جریمه و محروم شدند، که طبق رأی دادگاه قدوس چهار ماه از حضور در مسابقات محروم شد و اوسترشوندس نیز از دو پنجره نقل و انتقالات محروم و به پرداخت چهار میلیون یورو محکوم شد. دلیل محرومیت قدوس این بود که او پس از آنکه با باشگاه هوئسکا قرارداد رسمی بسته بود، قرارداد دیگری با باشگاه آمیان امضا کرده بود.
 
بلبلی 6 ماه محروم شد
محمد بلبلی، در حالی با فولاد وارد مذاکره شد که هنوز با سپیدرود قرارداد داشت و آن را فسخ نکرده بود.
 با این حال به گفته خودش در قراردادش بندی وجود داشت که می‌توانست قرارداد خود را به صورت یکطرفه فسخ کند. تنها چند روز پس از خبر جذب بلبلی توسط فولاد، زمزمه‌هایی از پیوستن او به استقلال تهران شنیده شد. در ادامه، سپیدرود از فولاد به دلیل تحریک بلبلی شکایت کرد و فولاد نیز با همین دلیل، شکایت خود را از استقلال ثبت کرد. به این ترتیب با رأی سازمان لیگ، بلبلی به مدت ۶ ماه از کلیه فعالیت‌های فوتبال محروم شد و فولاد نیز ملزم به پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان جریمه شد. البته باشگاه فولاد پس از اینکه بلبلی به استقلال پیوست با طرح شکایتی به کمیته تعیین وضعیت مدعی شد که این بازیکن با وجود قرارداد داشتن با فولاد با آبی‌پوشان پایتخت قرارداد بسته ‌که این ادعا توسط کمیته تعیین وضعیت مورد قبول واقع شد.
 
محرومیت 4 ماهه واسعی
در آذر ماه 1399 هم کمیته وضعیت بازیکنان فدراسیون رأی خود را در خصوص شکایت پیکان از باشگاه تراکتور و سعید واسعی اعلام کرد که طی آن واسعی چهار ماه از شرکت در بازی‌های رسمی (اعم از باشگاهی و ملی) محروم شد. واسعی و باشگاه تراکتور به پرداخت مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بابت غرامت محکوم شدند. همچنین خواسته باشگاه پیکان نسبت به مازاد خواسته به مبلغ شش میلیارد ریال مردود اعلام می‌گردد و خواسته باشگاه پیکان در خصوص اعمال محرومیت از نقل و انتقالات نسبت به باشگاه تراکتور رد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی