آشنایی با گزینه‌های احتمالی نیمکت استقلال

مربیان بزرگ و با کارنامه در صف نیمکت آبی

با اینکه در حال حاضر، سهراب بختیاری‌زاده به عنوان سرمربی موقت استقلال انتخاب شده و هدایت آبی‌پوشان پایتخت را در دیدار امشب مقابل هوادار بر عهده دارد اما احمد شهریاری، رئیس هیأت مدیره استقلال، بر انتخاب سرمربی معتبر خارجی برای این تیم تأکید دارد و در صحبت‌های خود عنوان کرده که در حال مذاکره با گزینه‌های سرشناس بین‌المللی است و بزودی سرمربی جدید معرفی خواهد شد.
یکی از این مربیان، ژاوی گارسیا، سرمربی اسپانیایی و سابق تیم‌های والنسیا و السد است که سابقه هدایت تیم‌های دیگری مانند لیدز یونایتد، واتفورد، روبین کازان، مالاگا، اوساسونا و آلمریا را در کارنامه دارد اما نکته‌ای که درباره این سرمربی ۵۲ ساله وجود دارد این است که او به جامی نرسیده است.
دیگر گزینه احتمالی هدایت استقلال، ژوزه پسیرو پرتغالی است. این مربی ۶۴ ساله، سابقه هدایت تیم‌هایی مانند اسپورتینگ، پورتو، براگا، ویتوریا گیمارش، الهلال، الوحده، الاهلی، شارجه و... را دارد و در رده ملی هم روی نیمکت عربستان، ونزوئلا و نیجریه بوده است. مهم‌ترین قسمت رزومه کاری این مربی سابقه دستیاری کارلوس کی روش در رئال مادرید است.
لوسین فاوره، مربی ۶۶ ساله سوئیسی که تیم‌های بزرگی مانند بوروسیا دورتموند و نیس را هدایت کرده، یکی از گزینه‌های آبی‌هاست. فاوره با سبک بازی هجومی و تسلط بر تاکتیک‌های پیشرفته شناخته می‌شود و یکی از افتخارات بزرگ او قهرمانی لیگ سوئیس با زوریخ و همچنین کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا با بوروسیا دورتموند بوده است. او آخرین بار سرمربی نیس در لیگ فرانسه بود.
کیکه ستین ۶۵ ساله و اسپانیایی، مربی نام‌آشنایی است که به‌عنوان سرمربی بارسلونا شناخته شد و همچنین تیم‌های لاس پالماس و رئال بتیس را هدایت کرده است. ستین به‌خاطر سبک بازی کنترل‌محور و تمرکز بر حفظ توپ شهرت دارد. هرچند که دوران او در بارسلونا کوتاه بود، اما توانست در لالیگا به نتایج مطلوبی دست یابد. آخرین باشگاه او ویارئال بود.
دیگر مربی اسپانیایی گزینه استقلال، کیکه سانچز فلورس ۵۹ ساله است که به‌ خاطر کار در تیم‌های اتلتیکو مادرید، بنفیکا، واتفورد و ختافه شناخته می‌شود. او موفق به کسب قهرمانی لیگ اروپا و سوپرکاپ اروپا با اتلتیکو مادرید شده و توانسته در تیم‌های متوسط نیز عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. آخرین باشگاه او سویا بوده و در آسیا و تیم‌هایی نظیر شانگهای شنهوا، العین و شباب الاهلی نیز سابقه کار دارد.
والتر ماتزاری مربی ۶۲ ساله ایتالیایی که تیم‌هایی مانند ناپولی و اینتر را هدایت کرده، دیگر گزینه آبی‌هاست. او موفق به کسب جام حذفی ایتالیا با ناپولی شده و به‌عنوان مربی‌ای که سبک دفاعی مستحکمی دارد، شناخته می‌شود. ماتزاری آخرین بار هدایت تیم ناپولی را بر عهده داشت. ماتزاری در ابتدای فصل فاصله‌ای تا توافق با پرسپولیس نداشت ولی در لحظات آخر، ناگهان همه چیز به هم خورد تا گاریدو هدایت سرخپوشان را برعهده بگیرد.
روی فاریا، مربی ۴۸ ساله پرتغالی و دستیار سابق ژوزه مورینیو که تجربه مربیگری در تیم‌های بزرگی مانند چلسی، رئال مادرید و منچستریونایتد را دارد و در کنار آقای خاص، توانسته چندین قهرمانی لیگ و جام‌های بین‌المللی را کسب کند، در لیست استقلالی‌ها قرار دارد. او در مقطعی نیز هدایت الدحیل قطر را برعهده داشت که تنها رزومه او به عنوان سرمربی است و توانست با این تیم قهرمان امیرکاپ قطر شود.
فرانک دی بوئر ۵۳ ساله مربی مشهور هلندی است که سابقه کار در تیم‌های آژاکس و اینتر را دارد. دی بوئر به‌خاطر قهرمانی‌های پیاپی با آژاکس در لیگ هلند و نیز کار در تیم‌های ملی شناخته می‌شود. آخرین باشگاه او الجزیره بود و حالا در لیست مربیگری آبی‌ها قرار دارد.
اسلاون بیلیچ، مربی ۵۶ ساله اهل کرواسی که سابقه هدایت تیم ملی کرواسی و باشگاه‌های بزرگی مانند وستهام، واتفورد، وست‌برومویچ و بشیکتاش را دارد نیز جزو گزینه‌های هدایت استقلال است. مربی‌ای که با عملکرد خوب خود در کرواسی توانست نام خود را در سطح بین‌المللی مطرح کند و در لیگ‌های مختلف اروپایی به موفقیت‌هایی دست یابد. آخرین باشگاه او الفتح عربستان بود.
البته در این مدت از مربیان سابق استقلال مانند آندره آ استراماچونی، ریکاردو ساپینتو و فرهاد مجیدی هم به عنوان گزینه‌های نیمکت استقلال نام برده شده که استراماچونی با توجه به حواشی جدایی‌اش در دوره قبل و ساپینتو هم با وجود ابراز تمایلش به خاطر حواشی و محرومیت چهار ماهه‌ای که در ایران دارد، جزو گزینه‌ها نیستند و مجیدی هم برای بازگشت پاسخ منفی داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی