ماجراهای آمبولانس و فوتبال ایران ادامه دارد

بازی خطرناک با جان آدمیزاد

محمد محمدی سدهی
خبر‌نگار

فوتبال در کشور ما هواداران بسیاری دارد و جنون هواداران به این ورزش گاهی اوقات باعث بروز اتفاقات تلخ می‌شود، اتفاقاتی که حتی باعث می‌شود محبوبیت این ورزش کاهش یابد. موضوع بر سر از دست رفتن جان هواداران است که البته درگذشت هواداران موضوع جدیدی در فوتبال ایران نیست و در سال‌های گذشته به‌خصوص هواداران استقلال و پرسپولیس به دلایل مختلف با این موضوع مواجه شده‌اند. امسال هم با وجود گذشت 6 هفته از مسابقات لیگ برتر شاهد درگذشت هواداران فوتبال بودیم که درگذشت مرتضی خائفی هوادار ملوان در بازی با سپاهان یکی از همین اتفاقات تلخ در فوتبال کشورمان بود. البته این موضوع به دلیل کمبود امکانات در مسابقات لیگ برتر و لیگ یک است که یکی از این موارد کمبود تجهیزات پزشکی است.
استقرار آمبولانس با تمام امکانات پزشکی در ورزشگاه‌ها ازجمله ملزومات برگزاری مسابقات ورزشی است که این موضوع باید توسط تیم میزبان هماهنگ شود. در این بین پیش از برگزاری دیدارها و در جلسات هماهنگی بارها تأکید می‌شود که آمبولانس یک ساعت پیش از برگزاری مسابقات در ورزشگاه مستقر شود اما امسال بی‌توجهی‌ها در این خصوص در لیگ برتر و حتی در لیگ یک باعث شده تا مشکلاتی پیش بیاید که درگذشت هوادار ملوان یکی از همین بی‌توجهی‌ها بود. علاوه بر این یکی دیگر از بی‌توجهی‌ها حضور با تأخیر آمبولانس در محل برگزاری مسابقات است؛ موضوعی که تکرار آن می‌تواند باعث از دست دادن جان هواداران و حتی بازیکنان شود.
در این بین نمونه جدید کمبودها و بی‌توجهی‌ها به موارد پزشکی در لیگ یک اتفاق افتاد و امیرمحمد منصف، بازیکن فجرسپاسی پس از مصدومیت، حدود 40 دقیقه منتظر آمبولانس ماند.
 پیروز قربانی، سرمربی فجرسپاسی، مدعی شد یکی از رانندگان آمبولانس حاضر در ورزشگاه حافظیه از رسیدگی به وضعیت بازیکن مصدوم خودداری کرده و مسئولیت خود را انکار کرده است. البته به نظر می‌رسد حتی از دست رفتن جان باارزش هواداران هم باعث نمی‌شود تا تیم‌ها از نظر پزشکی تجهیز شوند چراکه بعد از درگذشت هوادار ملوان باشگاه سپاهان به خرید پنج دستگاه شوک اکسترنال (AED) محکوم شد که البته این اقدام توسط زردپوشان سپاهانی صورت نگرفت.
در این بین با توجه به تکرار اتفاقات تلخ اینچنینی نیاز است تا کمیته تدوین، مقررات جدیدی برای پزشکان مسابقات، مسئولان کمیته پزشکی باشگاه‌ها، تجهیزات امدادی و امدادگران روی سکوها داشته باشد تا از این پس کمتر شاهد چنین اتفاقاتی در مستطیل سبز باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی