صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و پنج - ۰۷ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و پنجاه و پنج - ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

قهرمان چهار دوره جهان، با نقره و برنز برمی‌گردد

سقوط آزاد وزنه‌برداری

محسن وظیفه/ مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان به میزبانی اسپانیا به پایان رسید و تیم جوانان قهرمان چهار دوره قبل مسابقات، بدون مدال طلا و با کوله‌باری از حاشیه به ایران برمی‌گردد. وزنه‌برداران ایران که چهار بار قهرمان جوانان جهان شده بودند، این‌بار فقط با چهار مدال نقره و برنز به کار خود در این مسابقات پایان دادند.
جوانان وزنه‌برداری؛ حسن عمادی، علیرضا عباسپور، امیررضا آقایی و محمد اسفندیاری بودند که در جهانی اسپانیا روی تخته رفتند اما در نهایت حسن عمادی مدال برنز یکضرب وزن 109 کیلوگرم را به دست آورد و علیرضا عباسپور هم در دسته 89 کیلوگرم برنز یکضرب و نقره دوضرب و مجموع را به دست آورد.
 تیم بانوان هم دور از تصور ظاهر شد و با اینکه به نظر می‌رسید وزنه‌برداران بتوانند با چند سال کار به مدال برسند اما آنها نیز از سکوی مدال دور ماندند. در این مسابقات تیم دختران با ترکیب فاطمه کشاورز، غزل حسینی، هانیه شریفی، ریحانه کریمی و کیژان مقصودی حضور داشت که هیچ‌کدام حتی به مدال هم نزدیک نشدند؛ این در حالی بود که غزل حسینی همراه خواهرش در مسابقات جهانی نوجوانان مدال گرفته بود اما به جای پیشرفت او حتی بین 10 نفر هم قرار نگرفت. طبیعی است که این سؤال به وجود بیاید این مدت در اردو چه می‌کرده؟
جوانان وزنه‌برداری ایران در حالی در این مسابقات از رسیدن به عنوان قهرمانی دور ماندند که رئیس فدراسیون وزنه‌برداری وعده داده بود بعد از المپیک نسل جدیدی از وزنه‌برداران جوان وارد تیم ملی می‌شوند اما نتیجه‌ای که تیم جوانان ایران در این مسابقات ثبت کرد کمی دور از تحقق این وعده است. عملکرد بعضی کشورهای رقیب هم در نوع خود جالب توجه بود؛ به طور مثال وزنه‌بردار ترکمنستان با ثبت رکوردی نزدیک به 400 کیلوگرم به مدال طلای دسته 109 کیلوگرم رسید و رکورد دنیا را شکست و با همین رکورد در رده سنی بزرگسالان هم می‌تواند به مدال برسد. به نظر کار کردن در رده‌های پایه را باید از کشورهایی که در وزنه‌برداری حرفی برای گفتن هم نداشتند یاد گرفت.
البته 6 وزنه‌بردار ایران به دلیل عدم تست دوپینگ و رعایت نکردن قوانین فدراسیون بین‌المللی از لیست مسابقات خارج شدند اما با این ‌حال چهار نفر دیگر هم نتوانستند توانایی خود را نشان بدهند. به طور مثال علیرضا عباسپور که در دسته 89 کیلوگرم در این مسابقات سه مدال برنز و نقره را در یکضرب، دو ضرب و مجموع به دست آورد، در جهانی نوجوانان در کشور عربستان سه مدال طلا کسب کرده بود و یکی از امیدهای اصلی برای مدال طلا در اسپانیا بود اما او هم دستش از رسیدن به مدال طلا کوتاه ماند.
یکی از نقاط ضعف وزنه‌برداران ایران چه دختران و چه پسران از دست دادن وزنه‌ها بود و هیچ کدام از وزنه‌برداران ایران نتوانستند هر شش حرکت خود را چراغ سفید بگیرند. بهترین نفر ایران علیرضا عباسپور بود که او هم از شش حرکت خود دو تا را انداخت.
جستجو
آرشیو تاریخی