تقابل جذاب سرمربیان خارجی سپاهان و تراکتور

مأموریت مربیان ایرانیزه شده

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار


به غیر از دربی که دیشب برگزار شد، این هفته یک بازی حساس دیگر هم برگزار می‌شود که طی آن سپاهان و تراکتور، از ساعت 18:30 جمعه در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برابر هم قرار می‌گیرند.
 دو تیمی که جزو مدعیان قهرمانی لیگ بیست و چهارم محسوب می‌شوند و برای همین یک تقابل شش امتیازی را با هم در پیش دارند. یکی از نکات جذاب این مسابقه، تقابل دو سرمربی خارجی و اروپایی دو تیم است.
 یکی ژوزه مورایس که روی نیمکت سپاهان حضور دارد و دیگری دراگان اسکوچیچ که هدایت تراکتور را بر عهده دارند. آنها در شرایطی برای اولین بار برابر هم قرار می‌گیرند که شناخت کاملی از فوتبال ایران دارند.
اسکوچیچ حدود 10 سال پیش بود که به ایران آمد و روی نیمکت تیم‌های ملوان، فولاد، خونه به خونه و صنعت نفت نشست. این مربی کروات، در ادامه سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد و یوزها را به جام جهانی 2022 رساند اما با نامهربانی فدراسیون فوتبال، نتوانست روی نیمکت ایران در قطر بنشیند و با ناراحتی ایران را ترک کرد. با این حال، دراگان دوباره بازگشته و حالا مربیگری یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های فوتبال ایران را بر عهده دارد.
 مورایس هم که روزگاری دستیار ژوزه مورینیو در تیم‌های مختلفی مانند چلسی، رئال مادرید و اینتر بود، سومین فصل حضورش در سپاهان را تجربه می‌کند.
 مربی پرتغالی‌ای که علاوه بر مسلمان شدن و انتخاب نام «محمد» برای خودش، مدتی است همسری ایرانی هم برای خود برگزیده، تا علاوه بر فوتبال، با فرهنگ و جامعه ایرانی هم خو گرفته باشد.
البته دستاوردهای مورایس در سپاهان چندان زیاد نبوده و او با وجود داشتن ستاره‌های فراوانی که در جمع زردپوشان اصفهانی حضور داشته‌اند، تنها یک قهرمانی جام حذفی در فصل گذشته به دست آورده که کارنامه درخشانی برای او با رزومه پر و پیمانش، محسوب نمی‌شود. با این حال، هم او و هم اسکوچیچ، از مربیان جذاب خارجی چند سال اخیر هستند که صحبت‌های‌شان برای علاقه‌مندان به فوتبال قابل توجه است و به نوعی ایرانیزه شده‌اند.
 مربیانی که یک مأموریت مشترک و بزرگ هم پیش روی خود دارند و آن قهرمانی در لیگ برتر ایران است. جامی که هواداران سپاهان و تراکتور، مدت‌هاست در پی آن هستند و خوب می‌دانند که باید به آن دست پیدا کنند وگرنه شاید دیگر جایی روی نیمکت این دو تیم پرطرفدار نداشته باشند!

جستجو
آرشیو تاریخی