مشکل «چادرملو» چیست؟

تفکرات بزرگ حلقه مفقوده شاگردان اخباری

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار


چادرملو بعد از گذشت چهار هفته از فصل جاری لیگ برتر، فقط چهار امتیاز اندوخته و در رده دوازدهم جدول قرار دارد. این تیم در ازای هفت گل خورده بیشتر از چهار گل به ثمر نرسانده و در نتیجه این باور را قوت بخشیده که شاید در راه بازگشتی سریع به لیگ دسته اول قرار داشته باشد. البته شاید توقعات از تیمی که برای اولین بار در دوران بسیار کوتاه مدت حیاتش به بالاترین رده فوتبال ایران راه یافته، نباید چیزی بیشتر از دستاوردهایی باشد که از آن یاد شد اما در این نکته هم شکی نیست که اقدامات این باشگاه، به تناسب اهدافی نبود که برای خود تعیین کرده و مهم‌ترین آنها تقویت فنی خود به قصد ابقا در لیگ برتر بوده است.
چادرملو پس از کسب مقام دوم لیگ یک و به تبع آن صعود به لیگ برتر، مبادرت به حفظ سرمربی‌اش سعید اخباری کرد و به تصمیم این مربی دست‌کم 10 بازیکن جدید جذب این تیم شدند که نیمی از آنها خارجی‌اند. تیم اردکانی در عمل مهره خاصی را از دست نداد و نیروهای فصل پیش خود را حفظ کرد اما اگر هدف از جذب نفرات جدید و چند بازیکن خارجی ارتقای سطح کیفی این تیم و رساندن آن به اندازه‌های فنی حضور در لیگ برتر بوده باشد که قطعاً بوده است، باید متذکر شد که این هدف اصلاً حاصل نیامده است. اضافه بر 5-6 بازیکن خارجی که هیچ یک نفرات چندان مجرب و مشهوری نیستند، چادرملو، محمد پاپی که ابتدا 10 سال پیش در سپاهان چهره شد، محمدمهدی احمدی و محمدحسین فلاح را هم به جمع نفراتش افزوده اما حتی نام‌های آنان و رزومه خارجی‌های جذب شده نشان می‌دهد که روند تجهیز این تیم به گونه‌ای نبوده که نوید یک ابقای حتی 70 درصدی را در لیگ برتر به مسئولان باشگاه بدهد.
 
نشانی از یک ارتقای محسوس نیست
این را نمی‌توان تقصیر اخباری دانست اما شکی نیست که از درون مجموعه افکار و طرح‌های این مربی و سران چادرملو چیزهایی به بیرون تراوش نکرده که لازمه ابقا در لیگ
است.
 چادرملو در ازای دو شکست و یک تساوی که کسب کرده، فقط به یک برد رسیده که در هفته چهارم و با نتیجه 0-1 مقابل تیم قعرنشین نساجی بوده است و با اینکه قیاس مستقیم نتایج این تیم با دیگر میهمان تازه لیگ برتر (خیبر خرم‌آباد) شاید مقایسه صحیحی نباشد اما باید متذکر شد که خیبری‌ها با کارنامه‌ای بالنسبه بهتر و با اندوختن پنج امتیاز در جایگاه هفتم جدول نشسته‌اند. فاصله امتیازی بسیار کم تیم‌ها در کمرکش جدول، به این معناست که فقط یک برد دیگر برای مردان اخباری و ناکامی تیم‌های دور و بر چادرملو در جدول رده‌بندی وضع نابسامان این تیم را در یک چشم به هم زدن دگرگون خواهد کرد اما نکته اینجاست که استمراری بر این قضیه مترتب نیست و چادرملو تا اینجای کار با کیفیت فنی‌اش هیچ اطمینانی را به دست نداده که در راه بازیابی خویش و رسیدن به یک ارتقای محسوس تاکتیکی است و فقط ارائه‌کننده نمایش‌هایی متوسط و پر فراز و فرود بوده است. چادرملو شنبه 31 شهریور، در هفته پنجم لیگ، میهمان استقلال خوزستان است و حتی اگر در این مسابقه نبازد و یک امتیاز بگیرد، باز اطمینانی در دست نخواهد بود که این تیم مرد میدان‌های به غایت دشوار و مسابقات فرسایشی لیگ برتر است و توان و قوام لازم را برای ماندن در این عرصه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی