تیم ملی راحت به دور دوم قهرمانی جهان می‌رسد

اکبری: تصمیمات اشتباه ضربه بزرگی به والیبال پیکان زد

مهری رنجبر
خبر‌نگار


 پیمان اکبری خیلی دیر با پیکان برای فصل جدید لیگ برتر استارت زد. تیمی که فصل قبل را با سومی تمام کرده بود، تا دو هفته پیش معلوم نبود در فصل جدید ماندنی است یا نه؟ او معتقد است تصمیم مدیریت قبلی باشگاه پیکان لطمه بزرگی به تیمش زده تا حدی که بازیکنان مدنظرش برای فصل جدید از دستش پریدند.

چرا تیم پیکان خیلی دیر تعیین تکلیف کرد تا حدی که شائبه غیبتش در فصل جدید لیگ برتر هم پیش آمد؟
امسال درست بعد از فینال، چند جلسه با مدیرعامل و قائم‌مقام باشگاه پیکان داشتم و آنها قول بستن تیم خوبی را دادند، اما با ناکامی فوتبال و سقوط به لیگ یک، اذهان مسئولان باشگاه بهم ریخت. متأسفانه مسئولان وقت نه تصمیم درستی برای فوتبال گرفتند و نه برای والیبال، در حدی که تیم خوبی نداشتیم و تصمیم اشتباه لطمه بزرگی به باشگاه پیکان زد. چرا که برای فوتبال هزینه زیادی کرده بود، فوتبالی که امتیاز لیگ برتر ارزش خیلی زیادی دارد. والیبال پیکان هم همیشه جزو مدعیان لیگ برتر بود را ضعیف کرد که اثراتش همین حالا پیدا است.
 چطور؟
مدیریت قبلی تا روز آخر تغییرات، تصمیم خوبی برای والیبال نگرفت، در حالی که پیکان پرافتخارترین تیم لیگ برتر والیبال و حتی آسیاست. اصلاً برای مجموعه پیکان خوب نیست که تیمش ضعیف بسته شود. نه اراده‌ای برای بستن تیم خوب بود که حتی ضربه بزرگی هم به تیم زد. خدا را شکر با آمدن رسول خطیبی شرایط تغییر کرد. اما وقتی او آمد دیگر بازیکن خوب ایرانی نمانده بود و همه با تیم‌های طبیعت، فولاد، شهداب یزد و ارومیه قرارداد بسته بودند. ما چند بازیکن را مد نظر داشتیم که نتوانستیم بگیریم. هدف خطیب برگشت تیم والیبال پیکان به روزهای خوب است.
بازیکن خارجی نمی‌گیرید؟
ما دو برنامه برای جذب بازیکن داشتیم؛ قرارداد با بازیکنان مطرح ایرانی و  البته خارجی که فعلاً حتی بازیکن خارجی خوبی هم روی زمین نمانده و بنابراین باید تا نیم‌فصل صبر کنیم و بعد یار اضافه کنیم. البته بستگی دارد که نیم‌فصل یار ایرانی گیرمان بیاید یا نه؟ شاید حتی بازیکنان لژیونر شاغل در لیگ‌های خارجی که فسخ قرارداد کنند را جذب کنیم. خطیبی خیلی خوب مجموعه را حمایت می‌کند و خوشحالم که یک ورزشی با دیدگاه مثبت و انرژی خوب در مجموعه کار را پیش می‌برد تا تیم فوتبال سقوط‌ کرده را به شرایط قبل برگرداند و والیبال ضعیف شده را تقویت کند.
تیم پیکان طبق برنامه لیگ برتر را با بازی مقابل صنعتگران شروع می‌کند. تقابل با مؤمنی‌مقدم همکار سابق رو چطور می‌بینید؟
با قرعه‌کشی طبق رنکینگ فصل قبل، این اتفاق افتاده است. تیم صنعتگران به رغم اینکه تازه‌وارد لیگ است اما هم کادر خوبی دارد و هم بازیکنان خوب؛ تیمی که خیلی زود بسته شده است. البته شروع لیگ همیشه نه فقط برای ما که برای همه تیم‌ها سخت است. چرا که تیم‌ها هنوز به آمادگی لازم نرسیده‌اند. اگر فصل‌های قبل را ببینیم خیلی از تیم‌ها تا نیم‌فصل اول تیم‌های اول و دوم جدول رده‌بندی بوده‌اند، اما از نیم‌فصل دوم به بعد تیم‌ها با هماهنگی بهتر می‌شوند. به نظرم با شرایط پلی‌آف که رفت و برگشت برگزار می‌شود، خیلی نباید بازی اول و دوم حساس شود.
امسال برنامه مسابقات به جای قرعه‌کشی، طبق رنکینگ تیم‌ها در فصل قبل چیده شد، با آن موفق هستید؟
سال قبل هم با کمی تغییر همین‌طور بود. فصل قبل لیگ 14 تیمی بود و به هیچ تیمی استراحت نمی‌خورد و مشکلاتی هم در قرعه‌کشی به وجود آمد. قبلاً تیم اول را ثابت می‌کرد و بقیه می‌چرخیدند اما امسال که جدول لیگ 13 تیمی شده، استراحت به تیم اول افتاده و بقیه دور استراحت می‌چرخند. به هر حال همه تیم‌ها دیرو یا زود با هم رودررو می‌شوند. البته که قرعه برای ما خیلی سخت است چرا که ما در سه هفته اول با 3-4 تیم اول جدول بازی داریم.
انگار قرعه راحت تیم ملی والیبال برای دور مقدماتی قهرمانی جهان شانس صعود به دور دوم را بیشتر کرده است.
تیم ما در سید 2 است و فیلیپین میزبان هم سرگروه است. طبیعی است که با قرعه راحت دور مقدماتی برای تیم ملی شرایط خوبی رقم خورده و بازی‌های راحت، اتفاق خوبی است. آن هم برای تیم ملی ایران که همیشه شروع تورنمنت‌ها برایش سخت است. البته شک نکنید در دورهای بعدی کار سخت‌تر می‌شود. با این قرعه تیم ملی والیبال ایران می‌تواند با صدرنشینی گروهش به دور دوم صعود کند. به نظرم مرحله دوم هم خیلی سخت نیست اما در مرحله‌ای که تیم‌ها به جمع 8 تیم اول می‌رسند شرایط برای همه تیم‌ها سخت می‌شود.
 به نظر شما پیاتزا انتخاب خوبی برای تیم ملی است؟
قطعاً فدراسیون همه جوانب را برای انتخاب او در نظر گرفته و ما هم عضو فدراسیون هستیم و به این تصمیم احترام می‌گذاریم چرا که پیشرفت و نتیجه گرفتن والیبال مهم است و در حد توان کمک می‌کنیم تا شرایط برای موفقیت تیم ملی هموار شود. تیم ملی در چند سال اخیر شرایط خوبی نداشت و امیدواریم با تصمیم فدراسیون، تیم ملی موفقیت‌ها را تکرار کند.

جستجو
آرشیو تاریخی