صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و پنج - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و پنج - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

روایتی از درگذشت هوادار ملوان در فولادشهر

شبی تلخ‌ در نصف جهان

محمدرضا رحیم‌پور
خبرنگار

 هفته چهارم لیگ برتر فوتبال ایران با یک اتفاق تلخ و ناگوار آغاز شد، در جریان دیدار سپاهان و ملوان بندرانزلی که به میزبانی فولادشهر برگزار می‌شد، هوادار ملوانی جان باخت. مرگ مرتضی خائفی یکی از هواداران قدیمی ملوان به دلیل ایست قلبی به خودی خود غم‌انگیز است اما شرح رفتارهایی که در حاشیه این اتفاق از سوی مسئولان برگزاری بازی رخ داد، توسط مازیار زارع همه چیز را تلخ‌تر کرد.
مازیار زارع بعد از پایان این مسابقه که با پیروزی یک بر صفر سپاهان همراه شده بود، گفت: «فکر می‌کنم تمرکز لازم را پس از اتفاقی که برای هوادارمان افتاد، از دست دادیم. از مسئولان (برگزاری مسابقه) ناراحتم. آیا فوتبال این ارزش را دارد که همه ما درگیر موضوعی باشیم که جان یک هوادار در آن لحظه به خطر افتاد و با وجود فوت این هوادار به بازی ادامه دهیم؟! به دلیل همان اتفاق صحنه پنالتی را ندیدم و در برگشت متوجه VAR شدم. در همه جای دنیا برای چنین اتفاقی بازی را متوقف یا لغو می‌کنند. متأسفانه در حین بازی به دروغ گفتند که هوادار زنده است. برای خودم و کلیه مسئولان برگزاری مسابقه متأسفم که برایشان اصلاً مهم نبود، من که نمی‌توانم و اجازه ندارم تیمم را از بازی بیرون بیاورم. هر چه پرسیدیم به ما گفتند مشکلی ندارد اما در انتهای بازی متوجه فوت این هوادار شدیم.»
ژوزه مورایس نیز در این باره گفت: «بعد از خبر تلخی که شنیدم، دیگر چیزی برای گفتن ندارم؛ هیچ مسابقه‌ای مهم‌تر از زندگی نیست و به خانواده این هوادار و باشگاه ملوان تسلیت می‌گویم.»
غلامرضا امینی مدیرعامل ملوان نیز در این باره گفت: «آقای مرتضی خائفی یکی از هواداران قدیمی و متعصب باشگاه بود که حتی در سن 62 سالگی برای حمایت از ملوان راهی اصفهان شده بود. متأسفانه در دقیقه 20 مسابقه بر اثر ضایعه قلبی این اتفاق تلخ اتفاق افتاد که حال و هوای شهر انزلی و حتی باشگاه سپاهان را اندوهگین کرد.»
داود رفعتی مسئول برگزاری بازی در خصوص جزئیات این اتفاق مدعی شد: «دقیقه 25 بازی، اورژانس خودش احساس مسئولیت کرد و به سمت دو هواداری رفت که دچار مشکل شده بودند. یکی از هواداران با برانکارد و دیگری را با پای خودش به کنار زمین بردند. فردی که در عکس شماره 80 را بر تن کرده است، توسط پزشک ورزشگاه احیا شد و او را تا آخر بازی کنار زمین نگه داشتیم تا هیجان سکو به او انتقال داده نشود. هوادار دیگر را به بیمارستانی بردند که پنج دقیقه هم با ورزشگاه فاصله ندارد. این هوادار در بیمارستان فوت کرد و ما از درگذشت او خبر نداشتیم.»
بعد از اتفاق ناگوار مربوط به ورزشگاه فولادشهر و از دست رفتن جان یکی از هواداران تیفوسی ملوان، در ساعات گذشته واکنش گسترده‌ای پیرامون این موضوع ایجاد شده است. جامعه فوتبال تحت تأثیر اتفاق تلخی که در ورزشگاه فولادشهر و در جریان نبرد سپاهان و ملوان بندر انزلی رخ داد، هستند؛ جایی که مرتضی خائفی هوادار ملوان به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد. برخی از مدیران و مسئولان ورزش کشور در خصوص این واکنش به اظهار نظر پرداختند و دستور ویژه برای بررسی ابعاد این حادثه تلخ صادر شده است.
 
آذربایجانی: به دنبال
درگذشت هوادار ملوان
داغی بر داغ ما اضافه شد
مهدی آذربایجانی مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان بعد از بازی با ملوان اظهار داشت: «خدمت خانواده بزرگ ملوان، مدیرعامل باشگاه، هواداران و جامعه ورزش تسلیت می‌گویم. هیجانات بازی روی هواداران تأثیر می‌گذارد و یکی از هواداران ملوان در حین تماشای بازی دچار عارضه قلبی شد و علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته توسط تیم پزشکی ملوان و تیم پزشکی مستقر در ورزشگاه و بیمارستان، متأسفانه ایشان به رحمت خدا رفت. با همه دوستان و همکارانم هماهنگ کردم که در مراسم و اتفاقات بعدی کمک کنند تا تسلی خاطر خانواده ایشان و هواداران خوب ملوان باشد که همیشه تیم خوبی مقابل سپاهان بوده است؛ حادثه تلخی بود. چیزی که کادر درمان به من گفتند، ایشان مسن بودند، باید در اعزام‌ها فوق‌العاده مراقبت شود، بازی‌ها هم خیلی هیجان‌انگیز است و هواداران خود ما در بازی‌های قبلی هم دچار چنین عارضه‌هایی شده‌اند. خیلی متأسف و ناراحت هستیم، ورزش برای سلامتی است و این اتفاقات باعث ناراحتی ما می‌شود، ما خودمان هم داغدار مرحوم برزمهری، دروازه‌بان بزرگ و پدر سپاهان بودیم که این حادثه هم داغی بر داغ ما بود، امیدوارم شاهد چنین حادثه‌ای در ورزشگاه‌ها نباشیم.»
 
محرومیت، در پی درگذشت یک هوادار فوتبال
فدراسیون فوتبال نیز درباره اتفاق تلخ درگذشت یک هوادار در بازی سپاهان و ملوان بیانیه‌ای صادر کرد: «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت دوباره به مناسبت درگذشت هوادار محترم باشگاه ملوان بندرانزلی به خانواده گرامی ایشان و باشگاه قدیمی و محبوب فوتبال کشور، اعلام می‌دارد؛ براساس تصمیم‌گیری صورت گرفته با توجه به اتفاق تلخ رخ داده در ورزشگاه فولادشهر، تا اطلاع ثانوی و موعد تکمیل فرایند رسیدگی و بررسی قصور احتمالی در کمیته‌های ذیربط، مسئولین برگزاری مسابقه سپاهان اصفهان و ملوان بندرانزلی، از فعالیت محروم خواهند بود. اطلاع‌رسانی بیشتر متعاقباً به استحضار عموم خواهد رسید.»
 
واکنش معاون وزیر ورزش
معاون توسعه وزارت قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در گفت‌و‌گویی با خبرنگاران درباره اتفاقات ورزشگاه فولادشهر و فوت یک هوادار این‌طور حرف‌هایش را آغاز کرد: «اجازه بدهید بررسی‌های لازم انجام بگیرد. در این خصوص فرصت نداشتم خدمت وزیر باشم. باید جلساتی برگزار شود و یک تصمیم‌گیری انجام بشود. او سپس در واکنش به این سؤال که به نظر می‌رسد با توجه به واکنش فوری احمد دنیامالی وزارت ورزش درباره اتفاقات ورزشگاه فولادشهر کوتاه نخواهد آمد، بیان کرد: وزارت ورزش وظیفه دارد براساس موازین قانونی با بررسی‌های دقیق یک تصمیم منطقی بگیرد. اجازه بدهید ما با وزیر صحبت کنیم. دستورات ایشان انجام خواهد شد.» در پی درگذشت این هوادار قدیمی فوتبال و باشگاه ملوان، دکتر دنیامالی وزیر ورزش و جوانان دستور داد با بررسی دقیق موضوع، گزارشی از این اتفاق آماده و نتیجه به وزارت ورزش ارائه شود و مهدی تاج نیز با دستور ویژه، صبح امروز یک هیأت تخصصی را راهی اصفهان کرد تا جزئیات دقیق این ماجرا بررسی شود. همچنین امیرمهدی علوی نیز در این خصوص به  «ایران ورزشی» گفت: «طبیعی است فدراسیون فوتبال در مورد فوت هوادار فقید باشگاه ملوان بی تفاوت ظاهر نخواهد شد و با بررسی موضوع و تشکیل کمیسیون ویژه در این رابطه مساله را با جدیت دنبال خواهد کرد و با هر گونه کوتاهی  صورت گرفته برخورد کرد.»

 

بــــرش

تناقض آشکار در اظهارات نماینده فدراسیون فوتبال
آمبولانس دوم در ورزشگاه فولادشهر نبود
در حالی که رفعتی ، ناظر بازی فولاد شهر منت گذاشته و می‌گوید تخلف کرده و آمبولانس متعلق به بازیکنان را در اختیار هوادار قرار داده ، قانون به صراحت چیز دیگری می‌گوید: «دو آمبولانس با راننده مجهز به اکسیژن، ماسک، دستگاه AED و آمپول و سرم و داروهای اورژانسی و پرسنل آموزش‌دیده برای پوشش و‌ مصدومیت‌های احتمالی بازیکنان و تماشاگران! متناسب با حضور تماشاگران باید آمبولانس اورژانس و‌موتور اورژانس در ورزشگاه حاضر باشد.» چنانکه پیداست علاوه بر قصور محرز ناظر بازی، میزبان و عوامل محلی برگزاری مسابقه نیز در فراهم کردن دست‌کم دو آمبولانس تجهیز شده مرتکب قصوری بزرگ و غیرقابل جبران شده‌اند.

 

اولین واکنش رئیس ایفمارک به مرگ دلخراش هوادار ملوان
هراتیان: تخلف ثابت شود،‌ قطعا ً برخورد می‌کنیم

 ساعاتی بعد از مرگ دلخراش مرتضی خائفی، هوادار ملوان و انتشار اخبار و تصاویری مبنی بر اینکه دستگاه شوک در آمبولانس حامل بیمار وجود نداشته است؛ دکتر زهره هراتیان، رئیس مرکز پزشکی ایفمارک در گفت‌وگویی از الزام وجود دستگاه شوک در تمامی آمبولانس‌های حاضر در استادیوم خبر داد و گفت: در صورتی که تخطی از این موضوع ثابت شود؛ برخورد خواهیم کرد. هراتیان گفت: «هنوز جزئیاتی در خصوص این اتفاق تلخ در اختیار ما قرار نگرفته است. اینکه در تصاویر مربوطه دستگاه شوک دیده نمی‌شود؛ نمی‌تواند مستند باشد و باید منتظر اسناد جدید باشیم اما آنچه مسلم است؛ وجود دستگاه شوک در تمامی آمبولانس‌ها الزامی است و برگزاری مسابقه بدون دستگاه شوک، خلاف قوانین است. جان یک انسان در خطر بوده و در این لحظه مهم‌تر از هر قانونی، مدیریت بحران است. پزشک باید سریعاً خودش را به بیمار می‌رسانده اما فعلاً اطلاعات تکمیلی ندارم. قول می‌دهم بزودی جزئیات دقیق‌تری را با مردم به اشتراک بگذاریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی