صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و چهار - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و چهار - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

بارسلونای هانسی فلیک معجزه می‌کند؟

استقبال از نسل جدید لاماسیا

در چهار بازی اول فصل 2025-2024 لالیگا، هانسی فلیک مربی جدید بارسلونا که تیمش با چهار پیروزی مقتدرانه در صدر جدول قرار گرفته، چهار بازیکن جوان را به تیم اول باشگاه معرفی کرده است که دو تا از آکادمی پرافتخار لاماسیا آمده‌اند. مارک برنال، خرارد مارتین، پائو ویکتور و سرخی دومینگس زیر نظر مربی آلمانی برای اولین بار در ترکیب قرار گرفته‌اند. ضمن اینکه مارک کاسادو فرصت زیادی برای بازی به دست آورده و لامین یامال، پائو کوبارسی و آلخاندرو بالده اعضای مهمی از تیم شده‌اند. استعدادهای جوان دیگری هم هستند مثل اونای هرناندس، الکسیس اولمدو، تونی فرناندس و آندرس کوئنکا که برای تمرین با تیم اول باشگاه دعوت شده‌اند.
 این تأکید بر جوانان تنها واکنشی به مصدومیت بازیکنان اصلی تیم نیست بلکه استراتژی خاصی است که ریشه در احترام فلیک به استعدادهای لا ماسیا دارد. فلیک قبل از اینکه کارش را شروع کند، به دقت وضعیت پدیده‌های آکادمی باشگاه را زیر نظر داشت و بعد از آنکه کار را به دست گرفت، تمرکز فوق‌العاده‌ای روی پتانسیل بازیکنان جوانان داشته است. این نگرش همخوانی دارد با سنت دیرینه بارسلونا در مورد تغذیه استعدادهای خودساخته که برخی از بهترین فوتبالیست‌های جهان شده‌اند.
 تعهد فلیک به آوردن استعدادهای لاماسیا به تیم اول باشگاه از چند عامل نشأت می‌گیرد. اول او به طور کامل پذیرفته است که آکادمی نقشی حیاتی در هویت و موفقیت باشگاه داشته. علاوه بر آن، مسأله عمق بخشیدن به تیم و داشتن یک نیمکت قوی راه را برای بازیکنان جوان باز کرده است ضمن اینکه در فلسفه مربیگری فلیک کیفیت و توانایی بر سن و سال ارجحیت دارد.
 از همه مهم‌تر، مربی 59 ساله از عملکرد بازیکنانی که از آکادمی آمده‌اند، شگفت‌زده شده است. حتی قبل از اینکه بیاید از کیفیت استثنایی بازیکنان در اختیارش تعریف کرده بود، او گفت: «از این چند هفته اول خیلی راضی‌ام، ما بازیکنان زیادی از لاماسیا در اختیار داریم و واقعاً از کار آکادمی در پرورش این استعدادها قدردانی می‌کنم. این فوق‌العاده است، کیفیت و اشتیاق این بازیکنان بی‌نظیر است.»
 علاقه فلیک به استعدادهای جوان فراتر از میزان بازی آنها در تیم است. او بازیکنان خودساخته آکادمی را حمایت و تشویق می‌کند و فضایی ایجاد کرده که بازیکنان جوان احساس ارزش می‌کنند و اعتماد به نفس‌شان بالا می‌رود. سرخی دومینگس آخرین بازیکن آکادمی است که تجربه بازی در تیم اول را به دست آورده و درباره فلیک می‌گوید: «او و کادر فنی‌اش خیلی به بازیکنان نزدیک هستند. به حس ما خیلی توجه دارد و همیشه لبخند روی لبش است.»
 توجه فلیک به پیشرفت جوانان به ارتباط مستقیم او با آکادمی ربط دارد، فلیک در جلسات تمرین و بازی‌های تیم جوانان شرکت می‌کند که آخرین مورد آنها بازی با بادالونا بود. به این ترتیب فلیک شخصاً توانایی‌های بازیکنان را زیر نظر دارد و تأکید دارد که بازیکنان خیلی دقیق توسط مدیریت تیم ارزیابی و ارزشگذاری شوند. علاوه بر آن فلیک از چهره‌های سرشناس حاضر در رده جوانان از جمله مدیر ورزشی تیم، دکو و همچنین بویان کرکیچ که در رده‌های سنی پایین فعالیت دارد، توصیه می‌گیرد. نگاه آنها به مربی کمک می‌کند به درستی درباره بازیکنانی که می‌توانند به تیم اول بیایند و اینکه چگونه به تیم بزرگسالان راه پیدا کنند، تصمیم بگیرد.
 فلیک با استقبال و تقویت استعدادهای لاماسیا نه تنها نیازهای فوری تیم را برطرف می‌کند بلکه پایه‌های موفقیت بلندمدت باشگاه را درست می‌سازد. نگاه مربی آلمانی ادامه‌دهنده سنتی است که سال‌ها هویت باشگاه را ساخته و از این طریق، میراث ساختن تیم بر اساس استعدادهای خودساخته در فلسفه فوتبالی بارسلونا را حفظ می‌کند.

 

بازگشت گاوی بعد از 298 روز

خبر خیلی خوب برای بارسلونا بازگشت گاوی به تمرین‌های گروهی پنجشنبه برای نخستین بار بعد از 298 روز است. پدیده 20 ساله بارسلونا آبان گذشته در جریان بازی برای تیم ملی اسپانیا دچار مصدومیت شدید رباط صلیبی شد. او بعد از عمل جراحی و طی دوران نقاهت، سخت روی بازپروری و ریکاوری کار کرده و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بموقع در تمرین‌های گروهی حاضر شده است.
بارسلونا هم ویدیویی از بازگشت این بازیکن به تمرین را بارگذاری کرده تا نشان دهد هم‌تیمی‌ها از بازگشت او تا چه حد خوشحال هستند.
 گاوی یکی از مهره‌های کلیدی تیم ژاوی در فصل قبل بود و جای خالی‌اش به خصوص در نیمه دوم فصل قبل بشدت احساس شد. با توجه به مصدومیت‌هایی که این فصل وسط زمین بارسلونا را هدف گرفته و تیم هانسی فلیک را با دردسر مواجه کرده، بازگشت گاوی می‌تواند خبر خیلی خوبی برای بلوگرانا باشد. البته او تازه تمرین را شروع کرده و بعید است به سرعت توان بازی را به دست آورد هرچند با توجه به نوع مصدومیتش و اینکه مدت زیادی از زمین دور بوده، بارسلونا هم درباره بازگشت او عجله نخواهد کرد. همین که گاوی تمرین با تیم اول را شروع کرده، می‌تواند نویدبخش روزهای روشنی برای باشگاه کاتالان باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی