صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و دو - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و دو - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

میزبانی هلند از آلمان در ورزشگاه یوهان کرویف

یک بازی پرگل ببینید

سیدعلی بلندنظر
خبرنگار


دو رقیب قدیمی در دور دوم مسابقات لیگ ملت‌های اروپا به مصاف هم می‎‌روند؛ هلند در یوهان کرویف آره نا میزبان آلمان است. هر دو در بازی اول پنج گل به حریفان خود زده‌اند و این دیدار برای تعیین صدرنشین گروه 3 لیگ A ملت‌های اروپا است.
هلند تصمیم گرفته لیگ ملت‌ها را ببرد و به چندین دهه ناکامی در رسیدن به قهرمانی پایان دهد، شنبه شب در نخستین بازی در آیندهوون با نتیجه 5 بر 2 بوسنی و هرزگووین را بردند. این نخستین بازی هلند بعد از باخت به انگلیس در نیمه نهایی یورو 2024 بود. هلند پنج سال قبل در نخستین دوره برگزاری لیگ ملت‌ها و در مقطع اول کار با رونالد کومان، انگلیس را در نیمه نهایی شکست داده بود اما در فینال به پرتغال باخت. دو سال قبل هم که میزبان مرحله پایانی لیگ ملت‌ها بودند، چهارم شدند. آن سال بالاتر از بلژیک، لهستان و ولز قرار گرفتند اما از این دوره، یک چهارم نهایی هم در لیگ ملت‌ها گنجانده شده و برای همین قرار گرفتن در میان دو رتبه اول برای صعود کافی است. این یعنی حساسیت بازی با آلمان آنقدر هم زیاد نیست، دو تیمی که تاریخ فوتبالشان به هم گره خورده. هلند یوهان کرویف در فینال جام جهانی 1974 به آلمان باخت اما در روزهای بازی کومان، آلمان را شکست داد و تا قهرمانی یورو 1988 پیش رفت.
 اگرچه آلمان آخرین دیدار دو تیم در فروردین که به صورت دوستانه برگزار شد، 2 بر یک برد، اما در بازی‌های رسمی اخیر بردهای هلند بیشتر بوده. هلند در چهار بازی آخرش با آلمان در لیگ ملت‌های اروپا و مقدماتی یورو 2020 دو برد و یک تساوی داشته و 18 گل در این چهار بازی رد و بدل شده است.
 تیم متحول شده یولیان ناگلزمان هم بعد از ناکامی در یورو 2024 مجارستان را با پنج گل در هم کوبید و کای هاورتز پنجمین گلزن تیم در دوسلدورف بود. ناگلزمان بعد از جانشینی هانسی فلیک، هشت تا از 14 بازی‌اش را برده و این مربی 37 ساله امیدوار است حداقل یک امتیاز از سفر به آمستردام به دست آورد.

 

زوم

 یاشوا زیرکزی که نخستین گل ملی خود را به بوسنی زده، امیدوار است جایش در ترکیب اصلی را حفظ کند اما برایان بروبی و ووت وخهورست هم گزینه‌های بازی در خط حمله هستند، کودی خاکپو هم می‌تواند در نقش 9 کاذب بازی کند. کومان علاوه بر دو هافبک، مارتن درون و جورجینیو واینالدوم و مدافع کهنه‌کار دالی بلیند، دو مهاجم اصلی هلند را برای بازی‌های این ماه لیگ ملت‌های اروپا کنار گذاشته. او بشدت از انتقال استیون برخواین به لیگ عربستان انتقاد کرده و این بازیکن را دعوت نکرده ضمن اینکه ممفیس دپای هنوز بدون تیم است. میکی فان دفن و جوی فیرمان هم مصدوم هستند اما یورین تیمبر آرسنال برگشته و به همراه برادرش کویینتن به عنوان بازیکن جانشین مقابل بوسنی به میدان رفتند، حضور این دو برادر در کنار هم در ترکیب تیم ملی هلند برای نخستین بار رخ داد.
 جوانگرایی در آلمان ادامه دارد، مانوئل نویر، توماس مولر، ایلکای گوندوغان و تونی کروس بعد از یورو از تیم ملی خداحافظی کرده‌اند و ناگلزمان، یاشوا کیمیش را به عنوان کاپیتان تیم انتخاب کرد و او برای دهمین بار کاپیتان تیم می‌شود در دیداری که چهار بازیکن فوق‌العاده در خط حمله حاضرند. فلورین ویرتز و جمال موسیالا از کای هاورتز و نیکلاس فولکروگ حمایت می‌کنند که این دومی در تنها 22 بازی ملی 14 گل زده است. لروی سانه با مصدومیت درگیر است و دعوت نشده و به آنتونیو رودیگر استراحت داده‌اند؛ در نبود مدافع رئال مادرید، جاناتان تاه و نیکو اشلاتربک در قلب دفاع قرار می‌گیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی