یوزها در پی شکار شاهین

محمدرضا رحیم پور
خبرنگار


یکی از دیدارهای دور دوم مرحله سوم مقدماتی جام جهانی 2026 روز سه‌شنبه در العین برگزار می‌شود که امارات میزبان ایران است.
تیم ملی امارات با هدایت پائولو بنتو در زمستان امسال در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد و با پیروزی 3-1 مقابل هنگ کنگ و تساوی 1-1 مقابل فلسطین در گروه خود در رده دوم قرار گرفت. امارات در مرحله یک هشتم نهایی پس از ضربات پنالتی توسط تاجیکستان حذف شد.
امارات در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی با برتری بر بحرین، یمن و نپال به راحتی در صدر گروه خود قرار گرفت. آنها تنها در تساوی 1-1 خانگی مقابل بحرین امتیاز از دست دادند. در مرحله سوم، امارات با برتری چشمگیر 3-1 خارج از خانه مقابل قطر، یک پیروزی بالقوه بسیار مهم را کسب کرد، اما اکنون باید امتیازات خود را مقابل ایران کسب کند.
شاگردان پائولو بنتو در طول رقابت‌های مقدماتی چشمگیر بوده‌اند و از هفت بازی خود، 6 برد و یک تساوی به دست آورده‌اند، در این بازی‌ها 19 بار گلزنی کرده و تنها 3 گل دریافت کرده‌اند.
ایران در هفت بازی قبلی خود از زمان آغاز مسابقات تاکنون شکستی را ثبت نکرده است. درست مانند امارات، آنها در دور دوم مقدماتی (گروه A) سه برد و یک مساوی کسب کردند.
تیم ملی ایران در تقابل‌های رسمی برابر امارات هیچ‌گاه بازنده نبوده است و تنها شکست ایران برابر امارات به یک بازی دوستانه در سال ۱۳۷۶ بازمی‌گردد.
امارات علیرغم گلزنی به پنج حریف اخیر خود، در این دیدار به سختی می‌تواند به دروازه ایران برسد. ایرانی‌ها از آنجایی که خط دفاعی محکمی دارند، در پنج بازی چهار
کلین شیت داشته‌اند و شاید بخواهند در این دیدار بیش از یک گل دریافت نکنند. گفتنی است شش دیدار اخیر تیم ملی ایران برابر امارات با پیروزی ایران به پایان رسیده است و جالب اینکه ایران در این شش دیدار تنها یک گل از امارات دریافت کرده است.
سامان قدوس در خط هافبک نیز حضور قابل توجهی خواهد داشت و این بازیکن 31 ساله که در حال حاضر پس از ترک برنتفورد بازیکن آزاد است، در آستانه 54امین بازی ملی خود قرار دارد.
روزنامه الامارات الیوم نوشت که بنتو تصمیم گرفته است که در بازی با ایران هم همین ترکیب را به میدان بفرستد، با این تفاسیر با توجه به اینکه تیم امارات هم در ترکیب خود از بازیکنان کشورهای دیگر با سن و سال بالا استفاده می‌کند، همین امر باعث تقویت این تیم شده است و اگر می‌خواهیم مقابل تیم ملی امارات موفق باشیم باید سرعت بازی خود را بالا ببریم.
عدم خلق موقعیت جدی در بازی ایران مقابل قرقیزستان باعث شد تا همگان بابت وضعیت تیم ملی نگران شوند اما نباید فراموش کرد که بازیکنان حاضر در تیم ملی از تجربه سال‌ها حضور در فوتبال و توانایی‌های فردی بالایی برخوردار هستند و نیاز به تمرینات خاص برای رفع یک مشکل سطحی ندارند و به نظر می‌رسد که امیر قلعه‌نویی باید با شرح وظایف مشخص و همچنین مسئولیت‌پذیری به بازیکنان نسبت به شوت‌زنی مفید و به موقع برنامه‌هایی در نظر بگیرد.

 

برش

نگاه ویژه AFC به دیدار ایران و امارات

  سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به بازی شاگردان قلعه‌نویی پرداخته و نوشته است: «تیم‌های ملی امارات و ایران روز سه‌شنبه در چهارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی 2026، به مصاف یکدیگر می‌روند که انتظار می‌رود دیداری جذاب و هیجان‌انگیز باشد. تیم امارات در دیدار گذشته خود موفق شد با یک بازگشت شگفت‌انگیز، قطر را با نتیجه 3-1 شکست دهد، در حالی که ایران نیز با نشان دادن مقاومت خود، با پیروزی 1-0 بر تیم قرقیزستان، سه امتیاز بازی را کسب کرد. پیروزی امارات برابر قطر شادی بزرگی به همراه داشت و این تیم به‌درستی از این موفقیت خوشحال بود؛ چرا که این اولین برد آنها مقابل رقیب غرب آسیایی‌شان از سال 2015 بود. این پیروزی با زدن سه گل در نیمه دوم به دست آمد، و تیم پائولو بنتو، سرمربی امارات، نشان داد که توانایی پاسخ به شرایط مختلف را دارد. بنتو، که تیم ملی کره‌جنوبی را به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی قطر 2022 هدایت کرد، انتظار دارد که تیمش مقابل ایران نیز نمایشی مشابه ارائه دهد.»

جستجو
آرشیو تاریخی