صفحات
  • صفحه اول
  • فوتبال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

شب ناامیدکننده دشان و امباپه

ایتالیای اسپالتی در مسیر روشن پیشرفت

سیدعلی بلندنظر
خبرنگار


فرانسه لیگ ملت‌های اروپا را با باخت 3 بر یک مقابل ایتالیا در پارک دوپرنس شروع کرد، این نخستین پیروزی رسمی قهرمان جام جهانی 2006 برابر فرانسه بعد از یورو 2008 بود. میزبان با آنکه بعد از 14 ثانیه توسط برادلی بارکولا به گل رسید اما در بیشتر دقایق بازی نسبت به ایتالیا تیم ضعیف‌تری بود و در برابر نمایش بابرنامه میهمان، حرفی برای گفتن نداشت.
 
ضعف سالیبا
اولین دیدار لیگ ملت‌های اروپا یک ویژگی خاص داشت و آن بازی ضعیف ویلیام سالیبا بود، چیزی که قبلاً به ندرت دیده بودیم. سالیبا به‌خصوص روی گل سوم ایتالیا بد عمل کرد تا امیدهای میزبان برای رسیدن به یک امتیاز از این دیدار به یأس مبدل شود. سالیبا در هر سه نبرد هوایی‌اش در این بازی بازنده بود و از چهار دوئل روی زمین دو تا را باخت. البته نباید فراموش کنیم با استانداردهای قبلی او نتوانست انتظارات را برآورده کند، مدافع 23 ساله آرسنال 77 پاس را به مقصد رساند و 9 بار هم توپ را پس گرفت در 86 بار که توپ را لمس کرد.
 
فوتبال انتقالی اسپالتی
لوچانو اسپالتی تورنمنت خوبی را در یورو 2024 تجربه نکرد و بعد از صعود از مرحله گروهی در نخستین مرحله حذفی برابر سوییس شکست خورد. یکی از مشکلات تیم در یورو نداشتن ثبات در خط میانی و کنترل بر بازی بود که در بازی جمعه شب مقابل فرانسه اثری از آن نبود و این می‌تواند برای تیم‌هایی که در دیدارهای پیش رو در لیگ قهرمانان مقابل ایتالیا قرار می‌گیرند، نگران‌کننده باشد. آمار میهمان با شش ضربه در چهارچوب دوبرابر فرانسه بود و پنج موقعیت خوب برابر این تیم به دست آورد. تاکتیسین ایتالیایی و مربی سابق ناپولی در بازی انتقالی از دفاع به حمله عالی عمل کرد و نتیجه‌اش رسیدن به این پیروزی شیرین بود.
 
فشار انتظارات
کیلیان امباپه باید تا آخر دوران فوتبال حرفه‌ای خود با فشار انتظارات کنار بیاید و اینکه چقدر این انتظارات می‌تواند غیرمنصفانه باشد هم اهمیتی ندارد. او نمی‌خواهد سطح توقعات را از خود پایین بیاورد و با تلاش بسیار به دنبال ارائه یک بازی خوب بود. ستاره رئال مادرید 40 پاس در این بازی داد و بارها جان لوییجی دوناروما را امتحان کرد اما شش بار در دوئل‌ها بازنده بود و نتوانست نخستین مسابقه لیگ ملت‌ها را با پرچم فرانسه روی گردنش به پایان برساند همان‌طور که انتظار می‌رفت.
 
فرم فرانسه
فرانسه قبل از باخت به ایتالیا، آخرین بار 67 روز قبل در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو 2024 برابر بلژیک به پیروزی رسیده بود. آنها در هشت بازی آخرشان تنها دو گل در جریان بازی زده‌اند که هر دو بازی منجر به شکست آبی‌ها شد. غالباً تماشای بازی تیم دیدیه دشان لذتی ندارد و در حمله ایده خاصی ندارند. این مربی باید برای بازی بعدی کاری کند اگر تیم دوم رنکینگ جهانی به دنبال جبران سقوطش در بازی اول لیگ ملت‌ها است.
 
مراقب ایتالیا باشید
ایتالیا هسته مرکزی فوق‌العاده‌ای در حال حاضر دارد که توانایی فنی و قدرت بدنی را در کنار هم دارد. پیروزی 3 بر یک مقابل فرانسه اتفاقی نیست و بقیه تیم‌های حاضر در لیگ ملت‌های اروپا باید مراقب ایتالیا باشند. لوچانو اسپالتی با شایستگی مورد تحسین قرار گرفته است اما نباید فراموش کرد تیم در اختیار او بسیار بااستعداد و در بهترین سن برای شروع یک رنسانس در تیم ملی ایتالیا است. جووانی دی لورنزو تنها بازیکن بالای 30 سال تیم مربی سابق ناپولی است و بقیه بازیکنان بین 22 تا 28 سال سن دارند. ایتالیا می‌تواند تا سال‌ها تیمی تماشایی باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی