صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی و هفت - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی و هفت - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۸

خارجی‌های تأثیرگذار در لیگ برتر ایران

درخشش ستاره‌های وارداتی

حامد جیرودی
روزنامه‌نگار


بازی استقلال خوزستان و استقلال در حالی با تساوی بدون گل در جریان بود که تیوی بیفوما در دقیقه 73 به جای بهروز بارانی به میدان آمد و با ضربه ایستگاهی زیبایی که در دقیقه 80 وارد دروازه سید حسین حسینی کرد، سرنوشت مسابقه را رقم زد و باعث شد تا سه امتیاز ارزشمند به حساب آبی‌های اهواز واریز شود.
بیفوما در حالی یکی از خارجی‌های استقلال خوزستان در این فصل محسوب می‌شود که این بازیکن ۳۲ ساله، سابقه بازی در باشگاه‌های مطرحی چون اسپانیول، لاس‌پالماس، آلمریا، گرانادا، وست برومویچ، باستیا و بورسااسپور را در کارنامه دارد و تنها هفت دقیقه پس از ورودش به زمین در اولین بازی رسمی‌اش برای استقلال خوزستان، توانست کیفیت بالای خود را به نمایش بگذارد. وینگر با تجربه‌ای که سابقه بازی در تیم جوانان و امید فرانسه را دارد اما در رده بزرگسالان برای کنگو بازی کرده و سابقه کاپیتانی تیم ملی کشورش را هم دارد و با زدن ۱۶ گل در ۴۱ بازی ملی، بهترین گلزن کنگو نیز به شمار می‌رود.
او حالا با سابقه فراوان حضور در لالیگا به ایران آمده و با این رزومه قوی‌ خوش می‌درخشد. اما نکته‌ای که به بهانه درخشش بیفوما باید به آن اشاره کرد، این است که در این فصل بازیکنان خارجی متعددی وارد فوتبال ایران شده‌اند که اگرچه به لحاظ نام و شهرت به اندازه بازیکنان خارجی حاضر در فوتبال عربستان نیستند اما بازیکنانی تأثیرگذار و یک سر و گردن از بسیاری از بازیکنان داخلی بالاتر هستند. این در حالی است که قیمت بازیکنان ایرانی در فصل نقل و انتقالات، آنقدر بالا رفته که باشگاه‌های لیگ برتری، ترجیح می‌دهند از تمام سهمیه خود برای جذب بازیکنان خارجی استفاده کنند و جالب اینکه این بازیکنان خارجی، کیفیت فنی مطلوب‌تری را نسبت به بازیکنان داخلی به نمایش می‌گذارند.
نمونه این اتفاق در بازی حساس هفته دوم لیگ برتر و در دیدار تراکتور و پرسپولیس رخ داد که ایوب العملود مدافع راست مراکشی پرسپولیس، در دقیقه 89 با ضربه سر دروازه تراکتور را باز کرد تا این تیم 10 نفره به گل تساوی برسد.
 این در حالی است که اگر الکسیس گندوز الجزایری هم درون دروازه تیم تحت هدایت خوان کارلوس گاریدو قرار نداشت، پرسپولیس با یک شکست احتمالاً سنگین، تبریز را ترک می‌کرد. جالب اینکه ایوب و گندوز به همراه گئورگی گولسیانی به تیم‌های ملی کشورهای خود نیز دعوت شده‌اند.
در همین بازی استقلال خوزستان و استقلال هم، جواد نکونام، برای اولین بار دیدیه اندونگ و گائل کاکوتا را در ترکیب اصلی قرار داد. 
کاکوتا بازیکنی با سابقه حضور در چلسی، فولام، بولتون، لاتزیو، رایووایکانو و دیپورتیوو لاکرونیا است. او در دقیقه 38 بازی، پاس عمقی خوبی را برای آرمان رمضانی مهیا کرد و او را در موقعیت تک به تک قرار داد که مهاجم استقلال از آن استفاده نکرد. همچنین اندونگ هم با سابقه بازی برای لوریان، ساندرلند، واتفورد و گنگام، بازیکنی باسابقه به شمار می‌رود.
سپاهان هم در این فصل، خارجی‌های خوبی را جذب کرده است. استیون انزونزی بازیکن سابق بلکبرن، استوک سیتی، سویا، رم و گالاتاسرای، سابقه قهرمانی با فرانسه در جام جهانی 2018 روسیه را دارد و ابوبکر کامارا هم بازیکن موناکو، فولام و المپیاکوس بوده است. در تراکتور هم ایگور پوستونسکی و تومیسلاو اشترکالی در تیم‌های پایه کرواسی بازی کرده‌اند و سوکول چیکالشی هم مهاجم ملی‌پوش آلبانی است.
البته همین دیروز خبر رسید که کار پیوستن ایوان تونی ستاره خط حمله برنتفورد به الاهلی تمام شده و این تیم عربستانی ویکتور اوسیمن را هم می‌خواهد جذب کند تا سعودی‌ها همچنان در پی در اختیار گرفتن ستاره‌های مطرح باشند و این رقابت با آنها را در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا بسیار سخت می‌کند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی