ناظم‌الشریعه: تیم ملی ایران یک برند در فوتسال جهان است

شکست هشدار دهنده قبل از جام جهانی

تیم ملی فوتسال ایران دیروز در دیداری تدارکاتی مقابل قزاقستان قرار گرفت و با نتیجه چهار بر یک مقابل میزبان خود شکست خورد.
 تک گل ایران را حسین طیبی به ثمر رساند. شاگردان وحید شمسایی که خود را برای حضور در جام جهانی آماده می‌کنند، ۱۱ شهریور یک بار دیگر با قزاقستان دیدار خواهند کرد. تیم ملی ایران در جام جهانی با تیم‌های فرانسه، ونزوئلا و گواتمالا همگروه است.
محمد ناظم‌الشریعه سرمربی پیشین تیم ملی فوتسال ایران که سابقه هدایت تیم‌های ملی عراق و کویت را هم در کارنامه دارد، در خصوص شرایط تیم‌های حاضر در جام جهانی گفت: «اینکه فوتسال و به طور کلی ورزش در همه جای دنیا در حال پیشرفت است، یک حقیقت غیرقابل انکار است و همه برای بهتر شدن تلاش می‌کنند. این پیشرفت راجع به تیم‌های آسیایی هم صدق می‌کند و در جام ملت‌های آسیا شاهد پیشرفت فوتسال آسیا بودیم. تیم ملی ایران هم در هر صورت یک برند در فوتسال جهان است و تقریباً همیشه در جام جهانی حضور داشته‌ایم که این مسأله می‌تواند به ارتقای فوتسال کشور کمک کند.»
وی ادامه داد: «در جام جهانی تیم‌های مطرح زیادی وجود دارد و سبک‌های مختلفی در این رشته اجرا می‌شود که می‌تواند به طور کلی مبتنی بر تکنیک یا تاکتیک باشد که کشورهای اروپای شرقی مانند روسیه، صربستان، کرواسی و اوکراین بر اساس تمرکز روی آمادگی بدنی کار می‌کنند و بر همین اساس می‌توان پیشرفت هر کدام از تیم‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. یکی از تیم‌هایی که در جام جهانی ۲۰۲۴ پدیده مسابقات خواهد بود، تیم آفریقایی مراکش است. در سال ۲۰۱۶ که ایران به مقام سوم رسید، روسیه تیم بسیار منظمی بود و می‌شد از قبل از مسابقات پیش‌بینی کرد که قرار است اتفاق بزرگی را رقم بزند و این مسأله امسال در خصوص مراکش صدق می‌کند.»
سرمربی پیشین تیم ملی فوتسال ایران در خصوص تیم ملی فرانسه که رقیب ایران در مرحله گروهی است، گفت: «فرانسه در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی فوتسال انجام داد و پیشرفت کرد. یک زمانی در اروپا فقط تیم‌های روسیه، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال حرفی برای گفتن داشتند اما الان همه کشورها روی فوتسال متمرکز شده‌اند. هلند توانست دوباره به جام جهانی برسد و خوب کار می‌کند. فرانسه هم تلاش کرد لیگ خود را راه‌اندازی کند و با توجه به بازیکنانی که دارد، تیم خوبی است.»
او ادامه داد: «فرانسه این عقبه تکنیکی را ندارد و شاید با چند بازیکن از کشورهای مختلفی که جمع کرده، بتوانند تیم خوبی داشته باشند اما طول می‌کشد که ساختارسازی کند و این ساختارسازی نتیجه بدهد. ساختار فوتسال در این کشور هنوز به سطح حرفه‌ای نرسیده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی