حکیم، مدیر پروژه کمک داور ویدیویی در قاره آسیا:

اگر VAR جعلی بود، فیفا فوتبال ایران را تعلیق می‌کرد

محمد محمدی سدهی
خبرنگار


در فصل گذشته اشتباهات داوری باعث شد تا فدراسیون برای ورود دستگاه VAR به کشور دست به کار شود و این اتفاق در فصل جاری رخ داد و چند بازی لیگ برتر با کمک داور ویدیویی برگزار می‌شود. در این بین صحبت‌هایی در خصوص این سیستم مطرح شد که یکی از این صحبت‌ها جعلی بودن دستگاه‌های VAR در کشور است. 
علاوه بر این ای‌اف‌سی برای بازی ایران و قرقیزستان یک دستگاه به کشور وارد کرد و این موضوع باعث شد تا بحث جعلی بودن VAR دوباره مطرح شود. 
محسن حکیم، مدیر پروژه VAR در ایران در خصوص ورود دستگاه کمک داور ویدیویی به «ایران ورزشی» می‌گوید: «این کار AFC عرف است و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تمام بازی‌های زیر نظرش از دستگاه وی ای آر خودش استفاده می‌کند و این موضوع ربطی به جعلی بودن سیستم وی ای آر در کشور ما ندارد.
 در واقع این وی ای آر که ما از آن استفاده می‌کنیم در دنیا هم از همین کمک داور ویدیویی استفاده می‌شود. تنها فرق وی ای آر در کشور ما نحوه کارگردانی آن است که در کشور ما به صورت EDF پخش می‌شود.» 
او می‌افزاید: «برای نشان دادن تصویر آهسته در استادیوم نیاز به اسکوربورد مخصوصی است که این اسکوربورد قیمت بالایی دارد. سال گذشته ما 13 بازی باVAR و به صورت EDF برگزار کردیم. درحال حاضر در کشور عراق هم مسابقات با کمک داور ویدیویی به صورت EDF برگزار می‌شود و هیچ تفاوتی بین VAR ما با کشورهای دیگر وجود ندارد و اینکه می‌گویند وی ای آر ما جعلی است، درست نیست.» مدیر پروژه VAR در ایران صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «من افسر ای اف سی در بخش نظارت روی VAR هستم و کنفدراسیون آسیا به من می‌گوید که روی VAR در تمام بازی‌های آسیایی نظارت کنم. نمی‌توانیم خارج از پروتکل فیفا عمل کنیم و در صورتی که این اتفاق بیفتد، فیفا فوتبال ما را تعلیق خواهد کرد. ای اف سی با شرکتی به نام (مدیا پرو) قرارداد دارد و این شرکت اسپانیایی-پرتغالی است و آرم این شرکت به شبکه 3 صدا و سیما شباهت زیادی دارد و از این وی ای آر در تمام بازی‌ها استفاده می‌کند.» حکیم می‌گوید: «ای اف سی مثلاً برای برگزاری بازی ایران با قرقیزستان تنها از وی ای آر خودش استفاده می‌کند و برای فیلمبرداری این بازی از صدا و سیما می‌خواهد تا تمام دوربین‌های HD را برای فیلمبرداری بیاورد. تفاوت پخش وی ای آر ما با کشورهای دیگر در دوربین‌های فیلمبرداری است و این به وی ای آر مربوط نمی‌شود. برای برگزاری یک بازی از 52 دوربین استفاده می‌شود، دو دوربین روی خط دروازه‌ها مستقر می‌شود که تشخیص دهند توپ از خط عبور کرده یا خیر و ما این تعداد دوربین را نداریم.» وی می‌افزاید: «تمام مسابقات زیر نظر فیفا برگزار می‌شود و در واقع تمام اتفاقاتی که در یک بازی رخ می‌دهد را باید به اطلاع فیفا برسانیم. ما برای برگزاری یک بازی باید به فیفا بگوییم که مثلاً این دیدار با چند دوربین برگزار می‌شود، در واقع باید از فیفا اجازه بگیریم در غیر این صورت جریمه خواهیم شد یا مثلاً اگر صدا قطع می‌شود باید به فیفا اطلاع دهیم که در فلان بازی به مدت چند دقیقه صدای بازی قطع شد. فیفا با دقت روی تمام جزئیات نظارت می‌کند.»

 

کسی بلد نبود راه‌اندازی کند
اتفاق عجیب درباره VAR ورزشگاه خرم‌آباد

چند روز قبل بود که فدراسیون فوتبال به طور رسمی اعلام کرد بازی خیبر و ذوب‌آهن با استفاده از تکنولوژی VAR برگزار می‌شود و در این خصوص اطلاع‌رسانی نیز انجام شد. 
تجهیزات مربوط به وی‌ای‌آر ساعاتی قبل از برگزاری بازی به خرم‌آباد هم رسید اما در نهایت از آنها استفاده نشد. 
فدراسیون فوتبال شب قبل از بازی خیبر و ذوب‌آهن محموله VAR را از گمرک تحویل گرفت و سریعاً آن را به خرم‌آباد ارسال کرد. 
حوالی ساعت 14 روز پنجشنبه تجهیزات کمک داور ویدیویی به ورزشگاه تختی خرم‌آباد رسید و با وجود اینکه انتظار می‌رفت بازی با VAR برگزار شود، چنین اتفاقی رخ نداد.
 جالب اینکه قرار بود کمک داور ویدئویی این بازی موعود بنیادی‌فر داور الیت ایران باشد؛ بنیادی‌فر هم روز بازی خیبر و ذوب‌آهن خودش را از شهرکرد به خرم‌آباد رساند اما در نهایت حضور او بی‌فایده بود.
 ماجرا از این قرار بود که تیم داوری مسابقه خیبر و ذوب‌آهن تلاش زیادی برای راه‌اندازی VAR کردند؛ تجهیزات این تکنولوژی کاملاً نو بود و از بسته‌های جدید در آورده شد. در این خصوص مسئولان برگزاری هم به کمک داوران رفتند تا بتوانند این سیستم را در اتاق مربوط به VAR راه‌اندازی کنند اما در نهایت از روشن کردن سیستم بازماندند تا بازی بدون کمک داور ویدیویی برگزار شود.

جستجو
آرشیو تاریخی