گفت‌وگوی خبرگزاری فرانسه با غول مهربان ایرانی

مهرزاد: والیبال نشسته به من کمک زیادی کرد

مرتضی مهرزاد با قد خیره‌کننده ۲.۴۶ متر دومین مرد بلندقامت جهان و بلندقدترین ورزشکاری است که تاکنون در پارالمپیک شرکت کرده است. او در سال ۲۰۱۵ پس از اینکه در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرد به تیم ملی والیبال نشسته ایران دعوت شد و زندگی او از آن زمان به بعد تغییر کرد. مهرزاد حالا گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فرانسه انجام داده و درباره شرایط خود توضیح داده است. او گفت: «حتی قبل از حضور در تیم ملی یا بازی‌های پارالمپیک همیشه درباره قد من صحبت می‌شد و به من پسر قدبلنده می‌گفتند. والیبال نشسته کمک زیادی به من کرد.
فیزیک بدنی که زمانی آن را بسیار بد می‌دانستم در این بازی به من کمک کرد و توانستم از آن به خوبی استفاده کنم.» مهرزاد در کودکی به آکرومگالی مبتلا شد که یک بیماری نادر به دلیل هورمون رشد بیش از حد است.
 او در نوجوانی با دوچرخه تصادف کرد، لگنش آسیب دید و رشد پای راستش که اکنون از پای چپش کوتاه‌تر است، متوقف شد. او در این باره چنین صحبت کرد: «من محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کردم. نمی‌توانم بگویم که این محدودیت‌ها به طور کامل از بین رفتند اما به مرور زمان از زمان پیوستن به تیم ملی والیبال نشسته کمتر شد.
حضور در اولین دوره قهرمانی در جهان و المپیک ریو برای من هم سخت و هم جالب بود. جو آنجا و انتظار از ما برای کسب طلا برای من بسیار سخت بود.» مهرزاد می‌گوید پیوستن به تیم ملی والیبال نشسته ایران به او کمک کرده تا از برخی بحران‌های شخصی از جمله مرگ مادرش در سال ۲۰۱۹ عبور کند.
 او عنوان کرد: «این تجربه دردناک بود و هنوز هم هست اما والیبال به من کمک زیادی کرد، نه اینکه فراموش کنم، بلکه از آن عبور کردم.» او در بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ همراه ایران صاحب مدال طلا شد و توپ طلای بهترین بازیکن جهان را در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به دست آورد.
رسانه‌های ایران در طول سال‌ها از او به‌عنوان یک «سلاح مرگبار» و «غول مهربان» یاد کرده‌اند. مهرزاد در این خصوص چنین نظر داد: «من قدردان این هستم که به عنوان بهترین بازیکن شناخته شوم اما این‌طور نیست. هر یک از بچه‌های ما بهترین هستند و ما بهترین تیم دنیا را داریم.»
 ایران از سال ۱۹۸۸ در بازی‌های پارالمپیک والیبال نشسته در سئول شرکت کرده و از ۹ بار هفت بار قهرمان شده است که رکوردی قابل توجه است. مهرزاد درباره شانس قهرمانی در المپیک پاریس گفت: «رقیب اصلی ما بوسنی است، هرچند نباید برزیل، آلمان و مصر را دست‌کم بگیریم. روحیه تیم بسیار بالاست و بچه‌ها خیلی خوب و آماده هستند.»
جستجو
آرشیو تاریخی