صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

بلایی که گواردیولا بر سر فوتبال جزیره آورد

وقتی قد لیگ برتر آب رفت

بازیکنان حاضر در لیگ برتر کوچکتر شده‌اند و کارشناسان بر این باورند دلیل آن فاصله گرفتن از سبک سنتی فوتبال انگلیس است. در فصل اول لیگ برتر در سال 1992 متوسط قد بازیکنان 6/180 سانتیمتر بود، رشد تا سال 2011 ادامه داشت و متوسط قد بازیکنان به 1/183 سانتیمتر رسید.
از آن به بعد قد و قامت بازیکنان آب رفت!
متوسط قد بازیکنان حاضر در لیگ برتر در فصل قبل 5/182 سانتیمتر بود. جان ویلیامز، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه لستر و نویسنده کتاب «ملت فوتبالی، شصت سال بازی زیبا» به دیلی‌میل می‌گوید: «قبل از اینکه لیگ برتر شروع شود، در بریتانیا سبک بازی خاصی دنبال می‌شد که بر اساس آن فوتبال مستقیم و بازی فیزیکی بر جنب و جوش، سرعت و بازی هوشمندانه رجحان داشت. وقتی بازیکنان خارجی بیشتری آمدند و نگاه داوری هم تغییر کرد، سبک غالب فوتبال انگلیس تحول چشمگیری داشت.»
ویلیامز اضافه می‌کند، اثرگذاری برند فوتبال مالکانه و ظریفی که مربی فوق ستاره منچسترسیتی، پپ گواردیولا از آن بهره می‌گیرد و با استفاده از آن در شش تا از هفت فصل اخیر لیگ برتر به قهرمانی رسیده را نمی‌توان نادیده گرفت: «تحت تأثیر پپ و دیگران، سرعت بازی کاهش یافته و بیشتر به سمت حفظ مالکیت رفته. بازیکنان خارجی آماده‌تر و قوی‌تر شده‌اند و بنابراین سبک قدیمی فوتبال انگلیس دیگر مثل گذشته کارایی و طرفدار ندارد.»
گواردیولا، سیتی را فصل قبل برای چهارمین‌بار به قهرمانی لیگ برتر رساند، رکوردی که در فوتبال انگلیس سابقه نداشت. او با تیمی به این افتخار بزرگ رسیده که میانگین قدی‌اش در نیمه‌دوم جدول است، سیتی با میانگین قد 4/181 سانتیمتر در این جدول در رده سیزدهم است. این با در نظرگرفتن داشتن غول نروژی و گلزن برتر دو فصل اخیر لیگ انگلیس، ارلینگ هالند است که 195 سانتیمتر قد دارد.
ویلیامز ادامه می‌دهد: «باشگاه‌های موفق حالا ملزم هستند هوشمندانه‌تر عمل کنند، به شکلی متفاوت و خیلی پیچیده‌تر حمله کنند و اندی کارول‌های جهان فوتبال دیگر بی‌خاصیت شده‌اند. البته شاید بموقع برگردند، خود سیتی هم الان هالند را دارد.»
کوتاه شدن قامت بازیکنان لیگ برتر بازتابی از یک رویه در جمعیت جهانی است. تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد متوسط قد مردان نسبت به دهه 1980 با رویه کاهشی روبه‌رو شده و از 8/171 سانتیمتر به 28/171 سانتیمتر رسیده است.
دیلی‌میل به تحلیل قد بازیکنان لیگ برتر در هر فصل پرداخته است. کاستل پانتیلیمون، دروازه‌بان رومانیایی که در سال‌های 2011 تا 2019 در 54 بازی برای منچسترسیتی، ساندرلند و واتفورد به میدان رفت و 17 کلین‌شیت داشت، با 203 سانتیمتر قد بلندترین بازیکن تاریخ لیگ برتر است.
در میان کوتاه‌قامت‌های مشهور هم باید به آرون لنون، ستاره سابق تاتنهام و برنلی اشاره کرد که 165 سانتیمتر قد داشت. لنون در فصل 2004-2003 با لیدز نخستین بازی‌اش را در لیگ برتر انجام داد و آن موقع با 16 سال و 129 روز سن جوانترین بازیکن تاریخ لیگ برتر شد.
یکی دیگر از کوتاه‌قامت‌ها، میلتون نونیس بازیکن اهل هندوراس است که 165 سانتیمتر قد داشت و وارد فولکلور ساندرلند شده. او تنها یک بازی در فصل 2000-1999 برای «گربه‌های سیاه» انجام داد و جالب اینکه پیتر راید، مربی وقت تیم به صورت تصادفی او را خرید چون می‌خواست هموطنش، آدولفو والنسیا را بگیرد.
اما کوتاه‌قامت‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر متی هولمز است. این هافبک 163 سانتیمتری اهل لوتون در وستهام، بلکبرن و چارلتون در سال‌های 2000-1992 بازی کرد و با یک تکل خشن پای او شکست تا دوران فوتبالش خیلی زودتر از موعد تمام شود.
جستجو
آرشیو تاریخی