صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی و دو - ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

دشواری‌‎های لورکوزن در فصل جدید فوتبال

آیا صاعقه دو بار می‌زند؟

شوکه‌کننده بود، خیلی‌ها انتظار داشتند بایرلورکوزن در تلاش برای پایان دادن به سلطه 11ساله بایرن مونیخ در نهایت ناکام شود مثل بوروسیادورتموند در فصل 2023-2022 اما کار را به آخر رساندند و اولین قهرمانی تاریخ‌شان در بوندس‌لیگا را جشن گرفتند، آنها از ابتدا تا انتها بهتر از بایرن بودند. برای نخستین بار یک تیم بدون شکست فصل فوتبال آلمان را به پایان رساند و با قهرمانی در جام حذفی دبل کردند، تنها شکست این تیم در فینال لیگ اروپا مقابل آتالانتا بود. این روند حاصل سال‌ها خرج کردن هوشمندانه، انتخاب یک مربی فوق‌العاده و فعالیت عالی در تابستان گذشته بود. فصل 2025-2024 از فردا با بازی مدافع عنوان قهرمانی در زمین بوروسیامونشن گلادباخ شروع می‌شود و می‌خواهیم بررسی کنیم آیا تیم ژابی آلونسو می‌تواند این کار سخت‌تر یعنی دفاع از عنوان قهرمانی را با موفقیت انجام دهد.
 
حفظ تیم
اول از همه، لورکوزن تیمش را حفظ کرده. آلونسو اعلام کرد با وجود علاقه تیم‌هایی مثل لیورپول و بایرن مونیخ، در تیم می‌ماند و از بازیکنان کلیدی فصل قبل تنها یوسیپ استانیشیچ که قرضی از بایرن آمده بود، رفته. شاید جاناتان تاه هم به بایرن برود اما از 18 بازیکنی که حداقل در 15 بازی فصل قبل در رقابت‌های مختلف در ترکیب اصلی بودند، 16 تا این فصل هم لباس بایر را به تن می‌کنند.
استمرار خوب است اما می‌تواند خطرناک هم باشد. آلونسو در تمام تابستان در گوش تیمش درباره خطرات آسان گرفتن کار و فرصت‌سوزی خوانده ضمن اینکه چهار بازی ناامیدکننده تدارکاتی داشتند و این وظیفه آلونسو در راه انداختن و انگیزه دادن به شاگردانش را سخت‌تر می‌کند.
اگر درباره ذهنیت یا انگیزه بازیکنان لورکوزن نگرانی وجود داشت، شنبه شب برطرف شد. تیم آلونسو در یک بازی دشوار و فیزیکی، بر ده نفره شدن در نیمه اول و گل دیرهنگام غلبه کرد و بازی با اشتوتگارت را به تساوی 2 بر 2 کشاند تا در ضربات پنالتی، نخستین سوپرجام تاریخش را به دست آورد.
 
زنگ خطر
با این حال خوردن 10 گل در چهار بازی دوستانه و سوپرجام زنگ خطر را به صدا در می‌آورد چون سلاح مخفی فصل قبل، توانایی درخشان تیم در خنثی کردن حملات رقبا بود پیش از آنکه شروع شوند. آنها تنها تیم بوندس‌لیگا بودند که به سبک منچسترسیتی ضرباهنگ بازی را تحت کنترل داشتند و با ارائه بازی مطمئن دفاعی سعی می‌کردند ضدحمله بزنند. در لیگی که انتقال از دفاع به حمله خیلی سریع اتفاق می‌افتد، هیچ فرصتی از این بابت در اختیار رقبا نگذاشتند، آنها تنها 24 گل خوردند که 15 گل از نزدیک‌ترین رقیب‌شان در جدول بهترین خط دفاعی بوندس‌لیگا کمتر بود. این نتیجه نظم فوق‌العاده در انتهای زمین و فشردگی و هوشیاری در دفاع در زمین رقیب است و کوتاه آمدن در هر کدام آسیب‌های جدی می‌رساند.
لورکوزن تلاش کرده خط میانی‌اش را در تابستان تقویت کند برای همین الکس گارسیا را از خیرونا آورده. این بازیکن 27 ساله یکی از بهترین هافبک‌های لالیگا در فصل قبل بود؛ از نظر پاس‌های هجومی، تعداد لمس توپ، صحت و تعداد پاس. از آنها که در هر دو ویژگی تیم را یاری می‌کند. دو بازیکن دیگر هم گرفتند، مارتین تریر، بال باتجربه و ژینوئل بلوسیان، مدافع 19 ساله، هر دو از رن.
اما برای حفظ چنین کیفیت بالایی باید آکادمی باشگاه پدیده‌هایی را رو کند. از تیم فعلی، تنها فلورین ویرتز و دروازه‌بان ذخیره، نیکلاس لامب کارشان را در آکادمی باشگاه شروع کرده‌اند و سیمون رولفس، مدیر ورزشی باشگاه می‌گوید: «نسبت به پنج سال قبل، پیشرفت کرده‌ایم اما پیداکردن فرصت بازی در تیم بزرگسالان و همزمان شکل دادن یک تیم باانگیزه و هدفمند مشکل است.»
تریر و بلوسیان در سوپرجام همراه با گارسیا در ترکیب اصلی قرار گرفتند و در حالی که هیچ یک ندرخشیدند، تریر بعد از 37 دقیقه اخراج شد. این یعنی در دفاع از عنوان قهرمانی و فصل سخت و طولانی لیگ قهرمانان با دشواری‌های زیادی روبه‌رو خواهند شد.
 
غول‌های ذهنیت
ذهنیت نقش مهمی در آخر فصل قبل لورکوزن داشت. تیم در تمام دقایق تمام بازی‌ها در بهترین شرایط نبود اما وقتی پای تبدیل باخت به تساوی یا تساوی به برد بود، هر بار بهترین بود. آلونسو خودش ستاره خط میانی بوده که به ندرت کار بیهوده‌ای کرده یا قدم اشتباهی برداشته و در تمام کارهای ترکیبی زیبایی که از تیمش سر می‌زند، اثر فوق‌العاده او قابل مشاهده است. وقتی بازی به جای حساسش می‌رسد، لورکوزن همیشه تیم بهتر و باانگیزه‌تری است.
فصل قبل، لورکوزن در هفت بازی بوندس‌لیگا عقب بود که آنها را به پنج تساوی و دو برد تبدیل کرد، آنها در پنج بازی لیگ اروپا عقب افتادند که یکی را بردند و در سه تا مساوی کردند. از دقیقه 80 به بعد بازی‌هایی که مساوی بود یا با یک گل اختلاف دنبال می‌شد، آنها 21 گل به رقبا زدند و دو گل خوردند، در وقت‌های تلف شده 12 گل زدند و گلی نخوردند.
پاتریک شیک پنج تا از آن 21 گل را زد و ستاره سابق به تعویض طلایی تبدیل شده و در سوپرجام هم همینطور بود. آلونسو از ترکیب اصلی‌اش استفاده نکرد و ستاره‌هایی مثل ویرتز، الکس گریمالدو، جرمی فریمپونگ و تاه روی نیمکت بودند.
وقتی 10 نفره شدند و کار برایشان سخت شد، غول‌های ذهنیت دوباره خودنمایی کردند، فریمپونگ و شیک تنها 18 دقیقه در زمین بودند اما از 12 ضربه لورکوزن به سمت دروازه حریف در این بازی پنج تا برای آنها بود. گریمالدو هم پاس گل تساوی شیک را داد در حالی که تنها هفت دقیقه در زمین بود.
 
رقبا آماده‌اند
سختی کار لورکوزن در این فصل وقتی مشخص می‌شود که به عملکرد رقبای این تیم نگاهی بیندازید. بایرن همیشه شانس اول قهرمانی است و به تیمی که بیشترین شانس گلزنی را در فصل قبل داشت، مایکل اولیسه، بال کریستال پالاس، ژوائو پالینیا، هافبک دفاعی و هیروکی ایتو، مدافع اشتوتگارت را اضافه کرده است. انتخاب ونسان کمپانی که فصل قبل با برنلی از لیگ برتر سقوط کرد، کمی عجیب بود اما با سبک فوتبال مالکانه‌ای که می‌خواهد راه بیندازد، تیم فوق‌العاده‌ای در اختیار دارد، خیلی بهتر از آنچه در شمال انگلیس داشت.
لایپزیگ با آنکه تابستان گذشته سه تا از بهترین‌هایش یعنی کریستوفر انکونکو، مهاجم، دومینیک سوبوسلای، هافبک و یوشکو گواردیولا، مدافع را با قیمت خوب به تیم‌های لیگ برتری فروخت اما در طول فصل رقیب قابل احترامی بود. این تابستان فقط دنی اولمو را به بارسلونا داده‌اند که زیاد مصدوم می‌شد، آنها علاوه بر داشتن لویی اوپندا و بنجامین سسکو در خط حمله، بایرن را شکست دادند و ژاوی سیمونز را برای دومین فصل از پاری سن ژرمن قرض گرفتند.
دورتموند که در بوندس لیگا پنجم شد اما تا فینال لیگ قهرمانان رفت، به متز هوملز، مارکو رویس و نیکلاس فولکروگ اجازه رفتن داد مثل بازیکنان قرضی کلیدی، جیدون سانچو و یان ماتسن اما هم بازیکنان باتجربه آورده، مثل سرهو گیراسی، مهاجم اشتوتگارت، پاسکاس گروس، هافبک برایتون و والدمار آنتون، مدافع اشتوتگارت و هم بازیکنان جوان مثل ماکسیمیلیان بایر از هوفنهایم و یان کوتو از منچسترسیتی قرض گرفته شده‌اند.
اشتوتگارت نایب قهرمان بعد از واگذاری گیراسی، آنتون و ایتو به تیم‌های بزرگتر آلمانی ضعیف شده اما دنیز اونداف را به صورت قطعی به خدمت گرفته و جای گیراسی را به ارمدین دمیروویچ داده که فصل قبل 15 گل و 9 پاس گل برای آگزبورگ داشت. نیمکت‌شان در دفاع نیاز به تقویت دارد اما سباستین هوینس حواسش به همه هست.
مبارزه سختی در راه است اما بایرلورکوزن هنوز ویرتز را دارد که فصل قبل در رقابت‌های مختلف 18 گل زد و 19 پاس گل داد. ویکتور بونیفاسه که 21 گل زد و 9 پاس گل داد و گل اول بازی شنبه را وارد دروازه اشتوتگارت کرد، همچنین گریمالدو (12 گل و 17 پاس گل)، فریمپونگ (14 گل و 10 پاس گل)، گرانیت ژاکای باتجربه و اثرگذار و خیلی‌های دیگر که در نبرد جذاب فصل قبل درخشیدند. آنها هنوز آلونسو را دارند که از همه مهم‌تر است.
بازی شنبه نشان داد همه برای مقابله با لورکوزن آماده‌اند و داستان از همین فردا شروع می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی