صفحات
  • صفحه اول
  • فوتبال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و سی و یک - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و سی و یک - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

فروش دیبالا، بهترین تصمیم رم

هیچ‌کس بزرگتر از باشگاه نیست

«هیچ‌کس مهم‌تر از رم نیست، این خیلی مهم است.» این حرف دانیله دروسی در کنفرانس خبری است به خاطر سؤال‌های زیادی که درباره آینده پائولو دیبالا می‌شد.
این اتفاق ممکن نبود در زمان بدتری رخ بدهد. فصل تیم از یکشنبه شب شروع شده و دوران دیبالا در ترکیب جالوروسی به پایان رسیده. باشگاه القادسیه عربستان سعودی پیشنهاد هنگفتی به مهاجم آرژانتینی داده، برای سه سال بازی به او 60 میلیون یورو می‌دهند. این پولی است که تا چند نسل دیبالا را کفایت می‌کند و کمتر بازیکنی می‌تواند در برابر آن پاسخ منفی بدهد.
رم هم در وضعیت سختی قرار می‌گیرد، نه‌تنها باید برای جذب مهاجم به بازار برود بلکه بازیکنی را از دست می‌دهد که هواداران دوستش داشتند و تحسینش می‌کردند. شاید دومین بازیکن بااستعداد و تکنیکی تاریخ رم، از زمان ورود به تیم در سال 2022 تا سال 2023 با فروش پیراهنش یک و نیم میلیون یورو به باشگاه سود رساند.
حالا خیابان‌های رم از باشگاه می‌خواهند او فروخته نشود، بنرهایی در بزرگراه‌ها آویزان شده و تصاویر گرافیتی خیابان‌ها. شبکه‌های اجتماعی هم طوری رفتار می‌کنند که گویا آخرالزمان رسیده است.
اما رم درست می‌شود. همان‌طور که دروسی تأکید کرد، هیچ بازیکنی بزرگتر از تیم نیست و نمی‌تواند باشد اما مربی رم این را هم گفت که چنین موقعیتی روی تمرکز تیم اثر می‌گذارد و شاید تساوی بدون گل با کالیاری نتیجه همین جو متشنج رختکن رم بود.
ضروری است که کل تابستان گذشته را مرور کنیم، اینکه رم به‌جز ماجرای دیبالا، پنجره نقل و انتقالات قدرتمندی را سپری کرد. طعنه‌آمیز اینکه اگر تنها یک پست باشد که پشتوانه خوبی در آن دارند، همین خلاقیت در یک‌سوم دفاعی حریف است که ماتیاس سوله و انزو لفی در آن حضور دارند.
اسطوره رم که حالا مربی تیم شده، یادآوری کرد که مربی‌ها به بعضی آمارها علاقه خاصی دارند و اشاره‌اش به سوله بود که فصل قبل در لیگ ایتالیا از نظر خلق موقعیت و دریبل موفق بالاتر از همه بود.
کمی طول می‌کشد تا هواداران زخم باز تیم را ترمیم کنند اما این بازیکن 21 ساله نقش مهمی در تیم دارد. حتی برای تصور هم زود است اما آن پیراهن شماره 10 آویزان شده در باشگاه منتظر یک فانتزی‌باز تمام‌عیار است. با قراردادی بلندمدت و آینده‌ای بزرگ، حداقل می‌توان ایده‌اش را در سر داشت. سوله اگر خوش‌شانس باشد، بهتر از دیبالا می‌تواند شکل تیم را سامان بدهد ضمن اینکه به پشتیبانی کمتری از خط میانی و همچنین دفاع راست نیاز دارد.
این ایده هم بود که دیبالا مرکزی‌تر بازی می‌کند و به همین دلیل برای تیم مشکل درست می‌کند. دروسی باید یک بال مهاجم را عقب می‌آورد تا به خط میانی کمک کند و این سازمان تیم را به‌هم می‌ریخت. دو هافبک دفاعی با حملات متعددی مواجه می‌شدند بدون اینکه بازیکنی کلیدی را در رأس هرم مثلث خود داشته باشند و در برابر حملات ایستادگی کنند. اگر هم قرار باشد 9 کاذب بازی کند، شاید باید قبل از این به فکر می‌افتادند، قبل از آنکه آرتم دووبیک به نیمکت برود.
وقتی به این گزینه‌ها نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود نقش تاکتیکی دیبالا در این تیم نه‌تنها ناقص است بلکه با توجه به ورودی‌های جدید اصلاً تضمینی برایش وجود ندارد. فصل قبل تنها در 57 درصد بازی‌های تیمش شرکت کرد و فقط وقتی سالم و سرحال بود، می‌توانست به تیم و وضعیت هجومی‌اش کمک کند.
دستمزد او در این فصل به 15 میلیون رسیده یعنی روی هم 30 میلیون و کمک بزرگی هم به رم می‌شود که در تلاش است فهرست دستمزدهای تیم را مدیریت کند و در واقع کاهش دهد.
رم بدون دیبالا خوب است و شاید هم بهتر شود. اظهارنظر دروسی خیلی از هواداران را عصبانی کرد اما دروسی به نکته‌ای اشاره کرد که همه طرفداران رم باید باور داشته باشند. او گفت: «یک تیم 24 ماه قبل رویس، کولیبالی، مرتنز و اینسینیه را فروخت و بعد قهرمان اسکودتو شد. نمی‌گویم این اتفاق برای ما رخ می‌دهد اما می‌گویم گاهی اوقات تیم‌ها حتی بعد از رفتن بازیکنان قوی‌شان خودشان را دوباره می‌سازند و به شیوه‌ای غیرمنتظره به هدف می‌رسند.»
جستجو
آرشیو تاریخی