صفحات
  • صفحه اول
  • فوتبال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و نه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و نه - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

راه حل آرتتا برای رایس و هاورتز

رؤیای نزدیک قهرمانی

هدف میکل آرتتا در این فصل روشن است؛ قهرمانی. برای مربی اسپانیایی آرسنال، پایان دادن به سلطه منچسترسیتی در کورس قهرمانی لیگ برتر و آوردن جام به شمال لندن برای نخستین بار بعد از سال 2004 تنها چیزی است که اهمیت دارد. بله، تیم باید نسبت به برد 2 بر صفر شنبه شب برابر ولورهمپتون که با گل‌های کای هاورتز و بوکایو ساکا به دست آمد، پیشرفت کند اما از فصل قبل نکات مثبتی همراه تیم است. تیم آرتتا فصل قبل از آغاز تا پایان منچسترسیتی را تحت فشار گذاشت اما 89 امتیاز برای اینکه تیم پپ گواردیولا به چهارمین قهرمانی متوالی نرسد، کافی نبود اما شاید درس‌هایی که در این مسیر سخت آموختند و شاید به از دست رفتن قهرمانی فصل 2024-2023 منجر شد، کمک‌شان کند ماشین قهرمانی سیتی را از کار بیندازند. وقتی دکلان رایس و هاورتز به «امارات» آمدند، مصمم بودند به عنوان بخشی از خط حمله با شکل و شمایل جدید در کنار هم کار کنند، این چیزی بود که آرتتا می‌خواست. 12ماه گذشته و در آغاز فصل دوم‌شان، این زوج 170میلیون پوندی بازیکنان ثابت ترکیب اصلی آرسنال هستند درحالی‌که پست‌هایشان تغییر کرده. رایس ابتدا خریداری شد تا نقش شماره 6 را باز کند و مراقب دفاع باشد، از آنها که کارهای خشن و کثیف برعهده‌شان است. به گفته آرتتا، قرار بود هاورتز در خط میانی با مارتین اودگارد جفت و جور شود، مثل چیزی که داوید سیلوا و کوین دبروین روزگاری در سیتی بودند، آن موقع که آرتتا مرد شماره 2 تیم پشت سر گواردیولا بود. اما هیچ کدام بهترین بازی خود را انجام ندادند. بعد از سقوط کالوین فیلیپس، در انگلیس همه فهمیده‌اند اگر رایس مجبور شود در پست هافبک دفاعی بازی کند و محدود شود، نمی‌تواند از قدرت بدنی و فیزیکی خود برای غلبه بر رقبا استفاده کند و در واقع نیمی از توان این بازیکن هدر رفته است. وقتی هم شما بیش از صدمیلیون پوند برای بازیکنی خرج می‌کنید، توقع دارید که بهترین بازی‌هایش را انجام دهد، مگر اینکه چلسی باشید!
بنابراین هرچه فصل قبل به جلو رفت، ژرژینیو و توماس پارتی بیشتر استفاده شدند و نقش رایس تغییر کرد. تیم از نظر دفاعی تعادل بهتری داشت و امنیت پیدا کرده بود، بازیکن سابق وستهام هم به بهترین فرمش رسیده و فوق‌العاده مؤثر شده بود. او با تحمیل خود و به اشتباه انداختن بازیکنان حریف، در سرنوشت بازی‌ها تعیین‌کننده بود. تغییر مکان رایس، باعث تغییر برنامه بازی هاورتز هم شد. مصدومیت‌های گابریل ژسوس ذهن تیم را مشوش کرده بود و ادی انکتیه هم پاسخ مناسبی برای این مشکل نبود، مهاجم آلمانی شماره 9 کاذب شد که با چلسی در این نقش، لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرده بود. خیلی‌ها بازی او را نمی‌پسندند اما بازیکن سابق بایرلورکوزن از آن موقع ثابت کرده اگر رأس خط حمله آرسنال باشد، بهترین بازی‌هایش را انجام می‌دهد. ضربه سر او برای زدن گل اول بازی با ولوز مؤید این ادعا بود مثل کنترلش بر بازی، حرکاتش، بازی با پای هوشمندانه‌اش و ارتباط مؤثرش با دیگر ستاره‌های خط حمله تیم. درست مثل رایس، بهترین ترکیب آرسنال باید هاورتز را هم داشته باشد و تا وقتی این گل‌های کلیدی را در زمان نیاز تیم می‌زند، این حرف صحت دارد. هیچ‌کدام از این دو بازیکن در پستی نیستند که برایش خریده شدند اما با پشت سر گذاشتن مشکلات سخت گذشته، هر دو می‌توانند آرسنال را از سیتی عبور دهند و آرتتا را به جامی که برایش بی‌قرار است، برسانند.

 

 سالیبا رکورددار آرسنال

ویلیام سالیبا در جریان برد آرسنال مقابل ولورهمپتون به رکوردی رسید که شاید تا مدت‌ها دست نخورد. مدافع 23ساله فرانسوی که یکی از ستون‌های دفاعی تیم میکل آرتتا شده، درحالی‌که به پنجاهمین بردش در لیگ برتر رسیده که تنها 66 بازی در این رقابت‌ها انجام داده. این در آرسنال یک رکورد است و نشان می‌دهد او با چه سرعتی در تیم شمال لندن تأثیرگذار بوده. در این 66 بازی آرسنال تنها هشت باخت داشته و 30 کلین‌شیت به ثبت رسانده. پیش از این ناچو مونرئال(70)، کولو توره(72) و سول کمپبل(73) نفرات اول آرسنال بودند که با این تعداد بازی به 50 پیروزی رسیده بودند. خود آرتتا هم در زمان بازی 77 مسابقه لازم داشت تا به این آمار برسد. البته 13 بازیکن هستند که سریع‌تر از سالیبا به 50 پیروزی دست یافته‌اند، فیل فودن و آیمریک لاپورت با 59 بازی نفرات اول هستند، دیدیه دروگبا(60)، آرین روبن(61) و گابریل ژسوس(62) از آن جمله هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی