مقایسه فوق‌ستاره‌های سابق کشتی فرنگی جهان

لوپز بهتر بود یا کارلین؟

در هر رشته ورزشی، بحث بر سر اینکه چه کسی بهترین است وجود دارد. از فوتبال گرفته که در آن اختلاف نظر زیادی بین دوستداران لیونل مسی و کریستیانو رونالدو وجود دارد یا بحثی که در گذشته بین بهترین بودن پله یا دیگو مارادونای فقید وجود داشت. پنجمین مدال طلای میهاین لوپز کوبایی در مسابقات کشتی فرنگی المپیک 2024 پاریس هم باعث شد تا خیلی‌ها او را با الکساندر کارلین روس مقایسه کنند. کارلین در سال ۲۰۰۰ به کار خود پایان داد و در سال ۲۰۰۲ لوپز کوبایی برای اولین بار در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرد. ۱۵سال اختلاف سنی بین دو این فوق ستاره وجود دارد که از ۱۱ مدال طلای المپیک از سال ۱۹۸۸ تاکنون، ۹ طلای سنگین‌وزن فرنگی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
حضور در تورنمنت‌های مختلف
کارلین عناوین جهانی مهم‌تری دارد. او ۹ قهرمانی جهان را به دست آورد، درحالی‌که لوپز تنها پنج قهرمانی کسب کرد. کشتی‌گیر روس همچنین ۱۲ بار عنوان قهرمانی اروپا را هم کسب کرد. این در شرایطی است که لوپز هم در مسابقات پان‌امریکن، پنج مدال طلا را به دست آورد. با این حال، کارلین از اواخر دهه ۱۹۸۰ حتی یک تورنمنت مهم را از دست نداد ولی لوپز از سال 2015 به بعد در مسابقات جهانی شرکت نکرد و در مسابقات پان‌امریکن هم تنها در سال 2019 شرکت کرد که در آن به مدال طلا رسید. این درحالی‌ است که حضور در تورنمنت‌ها دشواری‌های زیادی دارد. فرایند طاقت‌فرسای آماده‌سازی و کاهش وزن، مهم‌ترین سختی‌های یک کشتی‌گیر است. وزن معمول لوپز ۱۵۰کیلوگرم است، درحالی‌که حد سنگین وزن ۱۳۰کیلوگرم است. یعنی برای حضور در المپیک ۲۰ کیلوگرم وزن کم کرد. اگر او در مسابقات جهانی می‌جنگید، باید در تمام این سال‌ها تمرینات سختش را انجام می‌داد تا وزنش را ثابت نگه دارد. اگر لوپز به اندازه کارلین در تورنمنت‌ها شرکت می‌کرد، آیا این‌قدر مسلط بود و آیا او به توکیو یا پاریس می‌آمد؟
 
شکست‌ناپذیری و باخت‌ها
لوپز ۴۱ساله، در المپیک‌ها یعنی از المپیک 2008 پکن تا وقتی که در فینال المپیک پاریس، کفش‌هایش را در وسط تشک گذاشت و به دوران ورزشی خود پایان داد، شکست‌ناپذیر بود و کارلین هم از سال ۱۹۸۷ (پس از باخت به ایگور روستوروتسکی) تا سال ۲۰۰۰ (باخت در فینال المپیک به رولان گاردنر) هیچ باختی نداشت. لوپز سه بار در مسابقات جهانی نقره گرفت و یک بار در یک چهارم نهایی المپیک ۲۰۰۴ شکست خورد. او در مسابقات جهانی ۲۰۰۲ در رده سیزدهم و در سال ۲۰۰۳ در رده شانزدهم قرار گرفت اما کارلین تا ۲۲سالگی در المپیک، مسابقات جهانی، قهرمانی اروپا (دو بار) و قهرمانی اتحاد جماهیر شوروی (دو بار) قهرمان شده بود.
 
سطح رقبا
در نگاه اول شاید خیلی‌ها بر این باور باشند که رقیبان لوپز از کارلین قوی‌تر هستند. حسن بارویف قهرمان المپیک و با دو بار قهرمانی جهان، رضا کایالپ پنج بار قهرمان جهان و ۱۱ بار قهرمان اروپا، مهم‌ترین رقیبان لوپز بودند. البته رقبای کارلین، به اندازه بارویف و کایالپ عنوان ندارند ولی به نظر می‌رسد که کارلین فرصت درخشش را به رقیبانش نداد. علاوه بر این، سنگین‌وزن‌های کلاسیک اواخر دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، توماس یوهانسون، مت غفاری، هکتور میلیان، سرگیی موریکو بدون شک کشتی‌گیران بسیار باکیفیتی بودند.
 
رکورد بزرگ لوپز
کارلین ۳ طلای المپیک (۱۹۸۸، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶) داشت اما در فینال چهارمش به گاردنر امریکایی باخت و با تلخی دوران قهرمانی را به پایان رساند اما رکورد لوپز در المپیک‌ها بی‌نظیر و تاریخی است که به نظر می‌رسد تا مدت‌ها تهدید نخواهد شد. لوپز با پنج دوره قهرمانی المپیک (۲۰۰۸، ۲۰۱۲، ۲۰۱۶، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۴) جاودانه شد و رکوردش نه‌تنها در کشتی بلکه در تمام ادوار المپیک مثال‌زدنی خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی