تیم‌های عربی گوی سبقت را از تیم‌های شرق آسیا ربوده‌اند

حدادی‌فر: از قافله آسیا عقب مانده‌ایم

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار

قرعه‌کشی مسابقات لیگ نخبگان آسیا برگزار و حریفان دو تیم استقلال و پرسپولیس در اولین دوره این مسابقات مشخص شدند. تغییر فرمت مسابقات باشگاهی از لیگ قهرمانان به لیگ نخبگان نشان‌دهنده این موضوع است که کار نمایندگان آسیا برای قهرمانی در لیگ نخبگان سخت‌تر خواهد بود. البته این دشواری برای نمایندگان کشورمان بیشتر است چرا که پیشرفت‌های تیم‌های آسیایی به‌خصوص تیم‌های غرب آسیا از نظر کیفی و زیرساختی باعث شده تا تیم‌های ایرانی شرایط سختی برای رقابت با این تیم‌ها داشته باشند.
قاسم حدادی‌فر، پیشکسوت فوتبال ایران در خصوص لیگ نخبگان آسیا به «ایران ورزشی» می‌گوید: «به طور کلی ما از قافله آسیا عقب مانده‌ایم و نمی‌توانیم انتظار زیادی از نمایندگان‌مان داشته باشیم. مگر در طول این سال‌ها از نظر پرورش بازیکنان جوان و همچنین فراهم کردن امکانات چه کرده‌ایم؟ یکسری بازیکن بی‌کیفیت را به لیگ آوردیم و علاوه بر این با وجود آغاز مسابقات لیگ برتر هنوز شرایط ورزشگاه‌های ما مشخص نیست.»
او می‌افزاید: «با وجود اینکه مسابقات آسیایی هنوز شروع نشده است اما متأسفانه باید گفت که ما عقب هستیم. ما همیشه از نبوغ و غیرت ایرانی صحبت می‌کنیم و اعتقاد داریم که تفاوت ما با کشورهای دیگر در همین است اما آیا می‌توان صفر تا صد به نبوغ ایرانی اکتفا کرد؟ در فوتبال امروز امکانات حرف اول را می‌زند و تیم‌ها با فراهم کردن امکانات، بازیکنان خود را پرورش می‌دهند و به موفقیت می‌رسند.»
این بازیکن که سابقه بازی در لیگ قهرمانان آسیا با تیم ذوب‌آهن را دارد، بیان می‌کند: «ببینید در طول سال‌های اخیر چه بازیکنان باکیفیتی به کشورهای عربی آمده‌اند و در لیگ‌های عربستان، قطر و... بازی کردند، این موضوع باعث شده تا سرعت پیشرفت تیم‌های عربی بیشتر شود. ما در 10 سال اخیر چه کرده‌ایم؟ آیا یک کمپ تمرینی ساختیم؟ تیم‌های ملی ما از نظر کمپ تمرینی مشکلات زیادی دارند، چه برسد به تیم‌های باشگاهی‌مان که کلاً زمین تمرین ندارند.»
حدادی‌فر می‌گوید: «متأسفانه ما آن سرویسی که باید به بازیکنان جوان می‌دادیم را ندادیم و این موضوع باعث شده تا بازیکنان جوان‌مان از مسیر پیشرفت خارج شوند. این در حالی است که هرکدام از باشگاه‌های ما باید کمپ اختصاصی داشته باشند و بتوانند بدون دغدغه کارهای تمرینی خود را انجام دهند که البته ما هنوز از نظر کوچکترین امکانات که چمن ورزشگاه‌هاست هم مشکل داریم و همان‌گونه که در بازی سپاهان با الشباب الاهلی دیدیم، چمن ورزشگاه نقش جهان فوق‌العاده افتضاح بود.»
او در خصوص تقابل تیم‌های شرق و غرب آسیا در لیگ نخبگان آسیا می‌افزاید: «در 10 سال گذشته تیم‌های ژاپنی و کره‌ای در شرق آسیا معمولاً به عنوان قهرمانی در رده باشگاهی می‌رسیدند اما پس از آن تیم‌های عربی گوی سبقت را از تیم‌های شرق آسیا ربودند و با بازیکنان خوب و ساختار مدیریتی فوق‌العاده به این مهم دست یافتند، تا جایی که حالا شانس تیم‌های غرب آسیایی برای قهرمانی بیشتر است. در حال حاضر بازیکنانی که در لیگ‌های معتبر اروپایی حضور دارند، به دنبال پیشنهاد از کشورهای عربی هستند. اگر هدف ما رقابت با این تیم‌هاست، باید در مسیر کشورهای غرب آسیا قرار بگیریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی