صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و پنج - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و پنج - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

آسیا در مسیر رشد

دیر بجنبیم از قافله عقب می‌افتیم

حالا که مسابقات تابستانی المپیک پاریس ۲۰۲۴ به پایان رسیده، فرصتی فراهم شده تا مدال‌آوری کشورهای آسیایی را شاخصی برای ارزیابی توسعه ورزشی کشورها بدانیم و وضعیت قاره کهن در المپیک را ارزیابی کنیم. کشورهای آسیایی در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند و حالا در عرصه جهانی المپیک هم سایر کشور‌های آسیایی حرف‌هایی برای گفتن دارند. هند چند سالی است که در تلاش برای پیشرفت در ورزش است و حتی برنامه توسعه این کشور که در واقع هزینه فدراسیون‌های ورزشی را به وزارتخانه‌ها سپرده، این ذهنیت را به وجود آورده که باید آماده رشد ورزش این کشور باشیم. تا سالگرد مسابقات بازی‌های آسیایی هانگژو دو ماه فاصله داریم و در جمع‌بندی المپیک پاریس، می‌توان نسبت به شرایط ورزشی کشورهای دیگر قضاوت مناسبی داشت. کاروان ایران هم سوار بر قطار پیشرفت آسیایی‌ها بود و توانست با 3 مدال طلا، 6 نقره و 3 برنز بهترین عملکرد خود را بعد از المپیک لندن ثبت کند.
 
چین ۴۰ طلا - ۲۷ نقره - ۲۴ برنز
کاروان المپیکی چین می‌توانست به سلطه چندساله امریکا در صدرنشینی بر جدول مدالی المپیک پایان بخشد اما یک صدم ثانیه باعث شد کار به بررسی مدال‌های نقره بکشد که در آن امریکا عملکردی بی‌نظیر داشت. قطعاً کسی نمی‌تواند عملکرد چین را زیر سؤال ببرد و با توجه به تعداد بالای ورزشکارانش در مسابقات همیشه یکی از بخت‌های اصلی حضور در رده‌های اول تا سوم محسوب می‌شود.
 
ژاپن ۲۰ طلا - ۱۲ نقره - ۱۳ برنز
ژاپن در جدول مدالی المپیک به رتبه سوم رسید. رتبه‌ای که از روز نخست مسابقات بین فرانسه، بریتانیا و استرالیا دست به دست می‌شد و در نهایت عملکرد چشمگیر کاروان المپیکی ژاپن علی‌الخصوص در رشته کشتی باعث شد تا آنها در رده سوم قرار بگیرند. بازی‌های آسیایی ۲ سال دیگر برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد باید با دقت بیشتری آنها را زیر نظر بگیریم. در بازی‌های آسیایی هانگژو هیچ‌کس حواسش نبود که ژاپن به اندازه ایران در مسابقات کشتی طلا گرفته و مجموع مدالی‌اش در این رشته از کاروان ورزشی ما بیشتر است؛ حتی برخی کشتی‌گیران ما با شکست برابر نمایندگان ژاپن رنگ مدال‌هایشان تغییر کرد. حال با اطلاع از این موضوع باید در بازی‌های آسیایی خودمان را به حدی برسانیم که در المپیک خیال‌مان راحت باشد.
کره‌جنوبی ۱۳ طلا - ۹ نقره
 ۱۰ برنز
کره‌ای‌ها در رشته‌های سنتی خودشان بسیار خوب عمل کردند. آنها پس از ۲ دوره ناکامی در المپیک توکیو و ریو، مجدداً موفق شدند مانند لندن و پکن ۱۳ طلا کسب کنند. آنها بخش عمده‌ای از طلاهای خود را از رشته‌های تیراندازی با کمان و تفنگ به دست آوردند که در هانگژو هم آنها اکثریت مدال‌ها را در همین رشته‌ها درو کرده بودند.
 
ازبکستان ۸ طلا - ۲ نقره
 ۳ برنز
وضعیت ورزشی ازبکستان روزبه‌روز برای تمام آسیا خطرناک می‌شود. آنها به معنای واقعی در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند و برخلاف برخی کشورهای آسیایی که هنوز در فوتبال به رؤیای ذهنی خود نزدیک هم نشده‌اند، ازبک‌ها موفق شدند چه در فوتبال و چه در بقیه رشته‌ها بسیار خوب عمل کنند.
آنها در المپیک هیچ‌وقت بیشتر از چهار طلا نداشتند ولی حالا در پاریس ۵ طلا از ۸ طلای خودشان را در رشته بوکس به دست آوردند.

ایران 3 طلا - 6 نقره - 3برنز
در پایان سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، ایران با سه مدال طلا، شش نقره و سه برنز و مجموع ۱۲ مدال در رده بیست‌ویکم قرار گرفت. ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ۴۰ نماینده داشت و نمایندگان ایران در دو رشته‌ کشتی و تکواندو صاحب ۱۲ مدال شدند. از نظر تعداد مدال طلا عملکرد ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس با المپیک ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو تفاوتی نداشت، اگرچه توکیو تنوع رشته‌های مدال‌آور ایران بیشتر بود؛ حتی در ریو و لندن هم این‌گونه بود و رشته‌های مدال‌آور ایران فقط به دو رشته کشتی و تکواندو خلاصه نمی‌شد. ۳ طلای ایران در توکیو در تیراندازی، کاراته و کشتی به دست آمد اما در پاریس این‌گونه نبود و در واقع در در المپیک ۲۰۲۴ پاریس فقط دو رشته مدال‌آور بودند که این یک موضوع منفی برای ورزش ایران به حساب می‌آید.
 
بحرین ۲ طلا - یک نقره - یک برنز
آنها در هانگژو بیشترین مدال‌های تاریخ بازی‌های آسیایی خود را گرفتند و با عملکردی که در پاریس داشتند، خودشان را به سایر کشورها نزدیک کردند که البته باید یادمان باشد هر ۴ نماینده مدال‌آور این کشور اصالتی رو‌س‌تبار دارند.
 
چین‌تایپه ۲طلا - ۵برنز
آنها پس از بحرین هفتمین کشور برتر آسیا در المپیک محسوب می‌شوند. کشوری که در هانگژو هم رقیب مستقیم ما محسوب می‌شد و در برخی رشته‌های ورزشی آنها بودند که رنگ مدال ما را تغییر دادند. چین‌تایپه در المپیک قطعاً نمی‌توانست مانند هانگژو عمل کند اما پس از آتن۲۰۰۴ و توکیو ۲۰۲۰، دوباره دو طلا گرفتند.

جستجو
آرشیو تاریخی