صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • ورزش جهان
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و دو - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و دو - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

روی خط المپیک

 تمجید لیبروی فرانسوی
از والیبال روسیه
ژنیا گربنیکوف لیبروی 33 ساله فرانسوی در آخرین مصاحبه‌‌اش پیش از فینال والیبال المپیک، درباره تیم روسیه گفت: «با تیم روسیه، مسابقات المپیک حتی قوی‌تر خواهد بود. مطمئنم والیبالیست‌های روسیه دوست دارند انتقام شکست در فینال بازی‌های المپیک توکیو را از ما بگیرند. به همین دلیل خوشحالم که الان اینجا
نیستند.» او همچنین گفت: «روسیه نسل قدرتمندی در والیبال دارد، در هر پستی ستاره‌هایی دارند. حیف که تیم روسیه در بازی‌های المپیک حضور ندارد. سطح مسابقات حتی بالاتر خواهد بود. همه ما مدت زیادی است که در باشگاه‌ها با هم بازی و همیشه همدیگر را ملاقات می‌کنیم. جامعه والیبال بسیار دوستانه است، بنابراین همه از دیدن روس‌ها در مسابقات المپیک خوشحال خواهند شد.»


 باز هم پرچم اشتباهی برافراشته شد
پرچم‌های تاجیکستان و تایلند در مراسم اهدای جوایز المپیک ۲۰۲۴ اشتباه گرفته شد. در رقابت‌های بوکس مردان و وزن 92 کیلوگرم که با قهرمانی لازیزبک ملاجونوف (ازبکستان) به پایان رسید، در مراسم اهدای جوایز به ورزشکاران، اتفاق عجیبی رخ داد و برگزارکنندگان مسابقات پرچم تاجیکستان را که قرار بود به افتخار دولت بولتایف دارنده مدال برنز برافراشته شود، با پرچم تایلند اشتباه گرفتند. این اتفاق پیش‌تر نیز در پاریس رخ داده بود.


رکوردشکنی دونده اتیوپی در ماراتن
دونده اتیوپی رکورد دوی ماراتن بازی‌های المپیک پاریس را شکست و به مدال طلا دست یافت. تامیرات تولا دونده اتیوپی با پیشی گرفتن از دوندگان برتر کنیا و ژاپن با ثبت رکورد ۲:۰۶:۲۶ ساعت رکورد دوی ماراتن المپیک را شکست و اولین مدال طلای اتیوپی در بازی‌ها را کسب کرد. پیش از این رکورد دوی ماراتن المپیک به نام ساموئل کامائو وانجیرو دونده کنیایی بود که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو رکورد ۲:۰۶:۳۲ ساعت را ثبت کرد. در سال ۲۰۲۲، تولا با کسب مدال طلا در مسابقات جهانی در یوجین جایگاه خود را به عنوان یکی از دونده‌های برتر ماراتن جهان تثبیت کرد.


پاریس پرتماشاگرترین المپیک
با اعلام مسئولان برگزاری، بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس پرتماشاگرترین المپیک تاریخ شد. دیمین راگو، مدیر بازرگانی کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک پاریس، اعلام کرد المپیک ۲۰۲۴ پرتماشاگرترین بازی‌های تاریخ شده است و ۹.۵ میلیون بلیت برای این بازی‌ها فروخته شد. رقم قبلی بلیت‌های فروخته‌شده متعلق به بازی‌های المپیک ۹۶ آتلانتا بود که ۸.۳ میلیون بلیت فروخته شده بود. راگو همچنین افزود: روزانه ۲۰ هزار بلیت برای پارالمپیک فروخته می‌شود.


بمب‌افکن خیال خداحافظی ندارد
در حالی که پیش از این، به طور رسمی خبر خداحافظی جورج گروزر از مسابقات ملی اعلام شده بود، این بازیکن در آخرین مصاحبه‌اش گفت قصد دارد در مسابقات قهرمانی جهان 2025 هم برای تیم ملی آلمان به میدان برود. گروزر گفت: «اگر خانواده‌ام موافق باشند و به تیم دعوت شوم، تمایل دارم یک بار دیگر در قهرمانی جهان به میدان بروم. با این تیم اگر همه توانمان را بگذاریم، همان‌طور که اکنون انجام می‌دهیم، می‌توانیم به دستاورد بزرگی برسیم.»
 

معافیت مدال آوران برزیلی ازمالیات
لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، دستور داده است که تمام مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک از پرداخت مالیات معاف شوند. البته قانون معافیت مالیاتی برای مدال‌آوران، شامل جوایزی است که کمیته المپیک و کمیته پارالمپیک برزیل به قهرمانان بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس اعطا می‌کنند. برزیل تاکنون 14 مدال شامل دو طلا، پنج نقره و هفت برنز در 6 رشته دوومیدانی، بوکس، ژیمناستیک هنری، جودو، اسکیت‌بورد و موج‌سواری گرفته است.
 

بازی واترپلو متوقف شد
بلیر مک‌داول، بازیکن واترپلوی زنان کانادا، در بازی مقابل ایتالیا در مسابقات المپیک پاریس، با بریدگی عمیق در چشم چپش بازی را متوقف کرد. مک‌داول، بازیکن کانادایی در یکی از دقایق بازی که به وضوح درد داشت، بالاجبار از آب خارج شد در حالی که خون از گونه‌اش جاری بود و به همین دلیل بازی برای مدت کوتاهی متوقف شد. ظاهراً یکی از بازیکنان حریف هنگام تلاش برای مسدود کردن توپ، به چشم او ضربه زده بود که منجر به این بریدگی عمیق شد.

صباح شریعتی: کار بزرگ ایرانی‌ها را درک نکردم
صباح شریعتی کشتی‌گیر ایرانی تبعه جمهوری آذربایجان بعد از باخت مقابل امین میرزازاده در بازی رده‌بندی، با حرکت حریف ایرانی‌اش شوکه شد. او می‌گوید: «آن لحظه خداحافظی کاری که حسن آقا (رنگرز)، طالب عزیز (نعمت‌پور) و امین میرزازاده برایم کردند را متوجه نشدم و آن را درک نکردم. وقتی به خودم آمدم، دیدم چه کار بزرگی برایم کردند. امین میرزازاده هم پهلوان است و لیاقتش طلای المپیک، این هم بماند برای المپیک بعدی و او طلایش را از المپیک بگیرد. آنهایی که خودشان کشتی‌گیر بودند، درک می‌کنند چرا از ایران رفتم. حقم را خوردند و شرایط برای من مهیا نبود. بد است آدم هم در کشور خودش و هم کشور دیگر، غریبه باشد.»

جستجو
آرشیو تاریخی