صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • ویژه المپیک 2024پاریس
  • ورزش جهان
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و بیست و دو - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و بیست و دو - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

حباب لیگ حرفه‌ای عربستان ترکید

بحران کمبود ستاره برای رؤیاپردازی سعودی‌ها

 فقدان نقل و انتقالات هنگفت حاکی از دردسرهای فزاینده برای جاه‌طلبانه‌ترین پروژه فوتبال جهان است. با نزدیک شدن به شروع فصل جدید، هیچ حرکت مهمی از سوی تیم‌های عربستانی صورت نگرفته است. عربستان سعودی در تابستان 2023 دنیای فوتبال را تکان داد. تقریباً 750 میلیون پوند (957 میلیون دلار) برای خرید 97 بازیکن هزینه شد و کریم بنزما، نیمار، سادیو مانه، ریاض محرز و سایر بازیکنان سرشناس به پیروی از کریستیانو رونالدو که در پنجره قبلی به لیگ عربستان آمده بود راهی لیگ این کشور شدند. پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی در واکنش به این اتفاقات گفت: «لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی بازار نقل‌وانتقالات را تغییر داده است. همین چند ماه پیش، زمانی که کریستیانو تنها بازیکنی بود که می‌رفت، هیچ کس نمی‌توانست این تعداد بازیکنان برتر را تصور کند که راهی عربستان می‌شوند من فکر می‌کنم در آینده نزدیک این اتفاق بیشتر و بیشتر خواهد شد.» درحالی‌که از زمان باز شدن پنجره تابستانی در ماه گذشته، تعداد قابل توجهی ورودی‌های جدید وجود داشته است اما باشگاه‌های لیگ برتر عربستان در سال گذشته به این اندازه فعال نبوده‌اند. سؤالی که حالا ذهن اهالی فوتبال را مشغول خود کرده این است که آیا حباب عربستان درحال حاضر ترکیده؟ آیا SPL قرار است دچار سقوطی مشابه سوپرلیگ چین شود یا می‌توانیم در هفته‌های آینده منتظر خرید فوق‌ستاره‌های بیشتری باشیم؟
مایکل ایمنالو، مدیر لیگ حرفه‌ای فوتبال، اعتراف کرد که محمد صلاح و کوین دبروینه بازیکنانی هستند که لیگ سعودی‌ها در تابستان امسال هدف قرار خواهد داد. با این حال، صلاح به طرز شگفت‌آوری تصمیم گرفت در لیورپول بماند آن هم درحالی‌که الاتحاد در سپتامبر گذشته سعی کرد او را با 150 میلیون پوند (190 میلیون دلار) به خدمت بگیرد. در مورد دبروینه، این بازیکن 33 ساله علاقه خود را برای انتقال سودآور به عربستان سعودی پنهان نکرد. او به HLN توضیح داد: «در سن من، شما باید برای همه چیز آماده باشید. شما در مورد پول‌های باورنکردنی صحبت می‌کنید. آن هم در زمانی که من به پایان عمر فوتبالی خود نزدیک می‌شوم. اگر دو سال در آنجا بازی کنم، می‌توانم پول باورنکردنی به دست بیاورم. اما همه چیز پول نیست، من هنوز یک سال از قراردادم باقی مانده است، بنابراین باید به این فکر کنم که چه اتفاقی می‌افتد. پسر بزرگ من اکنون هشت ساله است و چیزی جز انگلیس نمی‌داند. او همچنین می‌پرسد تا کی برای سیتی بازی خواهم کرد.» با این حال، اکنون بسیار بعید به نظر می‌رسد که سیتی اجازه دهد دبروینه قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات این تیم را ترک کند، کاملاً واضح است که گواردیولا می‌خواهد مغز متفکر تیمش را حفظ کند.
از این نظر، تعجب‌آور نیست که لیگ حرفه‌ای همچنان ستاره‌های سالخورده‌ای مانند پیر امریک اوبامیانگ و ناچو فرناندز، مدافع سابق رئال مادرید را جذب کند. ایمنالو کاملاً آگاه است که عربستان سعودی مقصدی جذاب برای کهنه‌سربازانی است که به دنبال «توسعه حرفه‌های خود» هستند و بازگشت انگولو کانته به تیم فرانسه به برای یورو 2024 باعث شد بسیاری از مردم به این لیگ توجه کنند، همان‌طور که قبلاً گفته شد. بازیکنان مستعد آسیب‌دیدگی می‌توانند از بازی در لیگی که از نظر بدنی خیلی پرفشار نیست، سود ببرند. در تیم‌های دیگر، پس از شکست در پیشنهاد آنها برای جذب ادرسون، و همچنین وویچ شزنی از یوونتوس، النصر در عوض بنتو، دروازه‌بان 25ساله برزیلی را به خدمت گرفت. علاوه بر این، الاتحاد با پرداخت 60میلیون یورو برای موسی دیابی، وینگر استون‌ویلا (25) و 12 میلیون یورو اضافی برای هوسم اوار (26) هافبک الجزایری، قصد خود را برای جبران دفاع ناامیدکننده عنوان قهرمانی سال گذشته نشان داده است. با این حال، با توجه به جلب توجه دنیای فوتبال در تابستان گذشته، چالش اکنون همچنان ادامه دارد. اینکه آیا این بدون عرضه مداوم بازیکنان برجسته ممکن است سعودی‌ها بازهم در صدر اخبار فوتبالی جهان باشند؟ پاسخ هم البته تا حدودی مشخص است، عربستان سعودی به وضوح از هیچ هزینه‌ای برای این موضوع دریغ نخواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی