آخرین وضعیت ورزشگاه‌های لیگ برتری

مشهد؛ گزینه مشترک استقلال و پرسپولیس برای میزبانی

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار

 بیست و چهارمین دوره مسابقات لیگ برتر اسیر استانداردسازی ورزشگاه‌ها شده است، ورزشگاه‌هایی که مورد تأیید AFC نیست و در فاصله 5 روز تا آغاز لیگ برتر، تیم‌ها باید به فکر ورزشگاه‌های دیگر باشند. امسال درحالی 16 تیم لیگ برتری از 11 استان تهران، اصفهان، گیلان، کرمان، خوزستان، مرکزی، آذربایجان شرقی، مازندران، یزد، قزوین و لرستان میزبان لیگ برتر خواهند بود که اکثر این تیم‌ها از داشتن استادیوم استاندارد محروم هستند. طبق آخرین اظهارنظر مسئولان فدراسیون 13 ورزشگاه آماده برگزاری مسابقات است؛ 9 ورزشگاه آمادگی دارند و 4 ورزشگاه هم به طور  مشروط می‌توانند میزبانی کنند. ورزشگاه‌های شهیدسلیمانی سیرجان، امام خمینی(ره) اراک، نقش جهان اصفهان، یادگار امام(ره) تبریز، شهیدسلیمانی (بنیان دیزل سابق) تبریز، تختی خرم‌آباد، شهدای فولاد خوزستان، تختی آبادان، شهدای مس کرمان، امام رضا(ع) مشهد، ثامن‌الائمه(ع) مشهد و زمین‌های شماره یک و دوی استادیوم شهدای مس رفسنجان امکان برگزاری بازی‌های لیگ برتر فوتبال را دارند. تنها ورزشگاه‌های آزادی و نقش جهان مطابق قوانین فیفا هستند که البته ورزشگاه آزادی در دست تعمیر است و نقش جهان هم مشکل چمن دارد که مسئولان می‌توانند این مشکل را برطرف کنند. تنها ورزشگاهی که هم‌اکنون از تمامی موارد استاندارد بهره می‌برد، ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک است، ورزشگاهی که میزبانی از آلومینیوم را برعهده دارد. این ورزشگاه دیروز به فناوری کمک‌داور ویدیویی مجهز شد و می‌تواند مسابقات را با فناوری VAR برگزار کند. در این بین میزبانی تیم‌های استقلال و پرسپولیس یکی از چالش‌های این دو تیم در شرایطی است که سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان هم باید پذیرای رقبای آسیایی خود باشند. قرار بر این است تا 3 هفته از مسابقات لیگ برتر برگزار شود و در این 3 هفته پرسپولیس 2 بازی و استقلال 1 بازی میزبان خواهند بود. در این شرایط پرسپولیس ورزشگاه امام خمینی اراک را به عنوان اولین میزبانی معرفی کرد البته احتمال میزبانی این دو تیم در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد هم وجود دارد اما با توجه به تداخلی که بین بازی‌های تیم ملی و مراسم مذهبی وجود دارد، شورای تأمین استان خراسان رضوی باید در خصوص میزبانی این دو تیم در مشهد تصمیم‌گیری کند.
اصفهان 2 نماینده از لیگ برتر دارد که سپاهان ورزشگاه نقش جهان را معرفی کرده ورزشگاهی که میزبان اولین بازی فصل فوتبال ایران در سال‌جاری بود اما دومین استادیوم بزرگ ایران وضعیت عجیب و غریبی دارد. کیفیت چمن ورزشگاه نقش جهان که قرار بود میزبان دیدارهای تیم ملی ایران با قرقیزستان باشد، به هیچ وجه مناسب نیست و قرار بر این است تا سپاهان دیدارهای خانگی خود را در فولادشهر برگزار کند. ورزشگاهی که دیدارهای خانگی ذوب‌آهن در آن برگزار می‌شود و این ورزشگاه میزبان تیم ملی در سومین مرحله مسابقات جام جهانی 2026 خواهد بود چرا که کیفیت چمن این ورزشگاه مطلوب است و شرایط برگزاری بازی تیم ملی را دارد. قرار بر این است تا مشکلات ورزشگاه فولادشهر برطرف شود و به نظر می‌رسد که این اتفاق خواهد افتاد چرا که این ورزشگاه مشکل زیادی ندارد. ورزشگاه‌های شهدای فولاد خوزستان، شهدای مس رفسنجان، امام خمینی اراک، یادگار امام تبریز و غدیر اهواز به شرط حل ایرادها از جمله مسائل ایمنی و نور مشکلی برای میزبانی ندارند. ورزشگاه انزلی در موضوع محل پیاده شدن از اتوبوس، نور و سکو مشکل دارد که اگر حل نشود بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار خواهند شد. در ورزشگاه وطنی قائمشهر باید اصلاحات انجام و اگر مشکل سکو و نور حل شود مسابقات با ظرفیت کامل برگزار خواهد شد و اگر نشود با نصف ظرفیت. در استادیوم یادگار امام تبریز باید مقاوم‌سازی سکوها انجام شود در غیر این صورت تراکتور بدون تماشاگر باید از حریفان خود میزبانی کند. ورزشگاه‌های شهدای فولاد، مس رفسنجان، شهید سلیمانی، تختی خرم آباد، یادگار امام تبریز و امام خمینی اراک همین الان می‌توانند VAR نصب کنند.در ورزشگاه تختی تهران هم اتاقی تعبیه شده است که مسابقات با VAR برگزار شود.

 

برنامه‌ریزی برای ورود
 ۱۱۰ دستگاه  VAR

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص VAR گفت: «۱۶ داور، کمک‌داور، اتاق VAR در کشور در بخش بانوان و آقایان فراهم شده است. شرایط ورزشگاه‌های برگزارکننده مسابقات لیگ فوتبال برتر مطلوب و امکانات برای برگزاری لیگ آماده است.» وی درباره آماده‌سازی زمین ورزشگاه آزادی تهران برای برگزاری مسابقات مقدماتی جام جهانی تیم ملی و پرسپولیس-استقلال افزود: مقاوم‌سازی و تجهیزات این ورزشگاه از جمله ورودی بانوان، فروشگاه‌ها و جایگاه خبرنگاران بین‌المللی و داخلی در این ورزشگاه فراهم شده است.»

 

تختی از هفته چهارم آماده میزبانی می‌شود

حمیدرضا حسین‌پور، دبیر آماده‌سازی مجموعه ورزشی تختی تهران در خصوص عدم امکان میزبانی ورزشگاه تختی از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: «منظور از عدم برگزاری در مجموعه تختی مربوط به سه هفته ابتدایی لیگ است و به طور قطع از هفته چهارم آماده ارائه خدمات مطلوب خواهیم بود. این مجموعه درحال آماده‌سازی برای برگزاری لیگ است و تمامی آیتم‌های مورد نظر سازمان لیگ و شورای تأمین درحال رفع ایراد و بهسازی است.» او بر آماده‌سازی مجموعه تختی تأکید کرد: «بر ای زمین چمن نیز درحال رفع نقاط آسیب‌دیده با بهترین پیمانکاران هستیم و قرارداد همکاری و مشاوره منعقد شده و امیدواریم بهترین زمین را در اختیار تیم‌های تهرانی قرار دهیم. مدیرکل ورزش و جوانان استان و مجموعه همکاران این نهاد معتقد هستند استادیوم تختی از سرمایه‌های ارزشمند کشور است و عزم بر این است با کار جهادی به چرخه خدمات‌رسانی به فوتبال کشور بازگردد. ما معتقدیم که اگر شعار همدلی شکل بگیرد، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.»

جستجو
آرشیو تاریخی