دو وزن پایانی کشتی فرنگی در المپیک پاریس

حمله به قهرمانان

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار


فرنگی‌کاران اوزان67 و87 کیلوگرم، صبح امروز با شروع رقابت‌های دو وزن پایانی مسابقات کشتی المپیک روی تشک می‌روند. سعید اسماعیلی در وزن 67 کیلوگرم و علیرضا مهمدی در وزن 87 کیلوگرم دو نماینده ایران در دو وزن پایانی هستند. هر دو کشتی‌گیر برای اولین‌بار پا به المپیک گذاشته‌اند و البته سعید اسماعیلی در وزن 67 کیلوگرم حتی مسابقات جهانی بزرگسالان را هم تجربه نکرده است. علیرضا مهمدی هم که امسال دوبنده تیم ملی در وزن 87 کیلوگرم را به تن کرده سال گذشته در مسابقات قهرمانی جهان مدال نقره وزن 82 کیلوگرم را کسب کرده بود. حالا دو فرنگی‌کار نسبتاً گمنام در جهان به امیدهای روز آخر ایران تبدیل شده‌اند و به دسته‌ای از قهرمانان حمله می‌کنند تا نام خود را جاودانه کنند.

شکارچی جوان
سه سال پیش در المپیک توکیو وقتی محمدرضا‌گرایی با عبور از نام‌آوری چون فرانک استابلر به مدال طلای المپیک رسید، سعید اسماعیلی در گرمای سوزان دزفول و در سالن‌هایی با تشک پاره کشتی را تمرین می‌کرد تا بتواند روزی به تیم ملی بزرگسالان برسد اما دست بر قضا او خیلی زود به تیم ملی رسید و اتفاقاً دوبنده‌ای را به تن کرد که بر تن محمدرضا‌ گرایی بود. همان سال در جوانان جهان به مدال طلا رسید و یکسال بعد هم همین مدال را تکرار کرد تا اینکه با توجه به عملکرد ضعیف‌ گرایی در ماه‌های آخر، سعید اسماعیلی دوبنده تیم ملی را با رسیدن به قهرمانی آسیا کسب کند. او در قهرمانی آسیا فقط یک امتیاز به رقبایش داد که آن‌هم با اخطار بود و گرنه به هیچ یک از رقبایش رحم نکرد. حضور در مجارستان هم تنها رویداد مهمش بود که آنجا در مسابقه انتخابی محمدرضا‌ گرایی را شکست داد تا دوبنده تیم ملی را به دست بیاورد. حالا این شکارچی جوان برای رسیدن به مدال المپیک برنامه دارد؛ اما رقبای او نامدار و با تجربه هستند. پرویز نصیب اف دارنده مدال نقره المپیک از اوکراین؛ همانی که در فینال توکیو به محمدرضا‌ گرایی باخت، یکی از این رقبا است. اما اوتار سانچز کوبایی از همه مهم‌تر است؛ همانی که در مجارستان در صدم ثانیه اسماعیلی را شکست داد. محمد ابراهیم سید از مصر دارنده مدال برنز المپیک 2020 توکیو و مت نمس صربستانی دارنده مدال طلا و برنز جهان به همراه حسرت جعفراف دارنده مدال نقره و برنز جهان آذربایجانی، همراه راموز زویدزه گرجستانی دارنده مدال برنز جهانی 2021 نروژ از جمله رقبای سعید اسماعیلی هستند اما بعید است که بتوانند حریف جسارت و تکنیک سعید اسماعیلی شوند.
سعید اسماعیلی بعد از انجام قرعه‌کشی رقبای خود را هم در این مسابقات شناخت که بیشتر ستاره‌ها در سوی دیگر جدول قرار گرفتند. او در دور نخست باید به مصاف الجزایر برود و در دور دوم هم همانطوری‌ که از قبل مشخص بود، باید با برنده کشتی اوتار سانچز کوبایی و سوگابه ژاپنی مسابقه بدهد. به نظر سعید اسماعیلی با غلبه بر حریف کوبایی دیگر مشکلی برای رسیدن به فینال این وزن نداشته باشد. پرویز نصیب‌اف، حسرت جعفراف و مت نمس صربستانی به همراه راموز زویدزه گرجستانی همه در سوی دیگر جدول قرار دارند. حال باید دید که او قدر این فرصت را می‌داند یا قرار است مثل امین کاویانی‌نژاد فرصت‌سوزی کند.  

آخر جنگ
شاید گاهی اوقات اقبال همین باشد که کشتی‌گیر به زور و بر اثر اتفاق به تیم ملی برسد و مدال المپیک را هم کسب کند. بعد از سعید اسماعیلی که یکباره بعد از محرومیت به دلیل دوپینگ قرار بود، محروم باشد اما بعد با نظر اتحادیه جهانی محرومیتش لغو شد و اتفاقاً به بازی‌های المپیک رسید، علیرضا مهمدی هم برای اینکه در وزن 87 کیلوگرم کشتی بگیرد با مربیان تیم ملی درگیر شد، اردوی تیم ملی را ترک کرد اما در نهایت حرف خودش را به کرسی نشاند. کادرفنی به دنبال اعزام او به مسابقات امیدهای جهان در وزن 82 کیلوگرم بود اما به حدی مقاومت کرد تا اینکه امیدهای جهان لغو شد و مهمدی هم در 87 کیلوگرم به دوبنده تیم ملی رسید و در انتخابی قاره‌ای توانست سهمیه حضور در المپیک را کسب کند. شاید تقدیر آنها بوده که هر دو کشتی‌گیر با اتفاقات و شاید هم به زور به تیم ملی رسیدند و در روز آخر سرنوشت کشتی فرنگی در المپیک را رقم بزنند. مهمدی در وزن 87 کیلوگرم رفیق حسینوف آذربایجان، لاشاگادبادزه گرجستانی، علی چنگیز ترکیه‌ای، دیوید لوسنچزی مجارستانی، ژان بلنیوک اوکراینی و آلکساندر کورماروف صربستانی رقبای مهمدی هستند. مهمدی برای رسیدن به المپیک یکسال جنگیده و حالا در راند آخر قرار دارد. اگر می‌خواهد حسرت این روزها را نخورد باید امروز قدر ثانیه به ثانیه کشتی را بداند.
علیرضا مهمدی هم مانند سعید اسماعیلی قرعه نسبتاً خوبی دارد. او باید در دور اول مونوز از اکوادور را شکست بدهد. بعد باید به مصاف برنده علی چنگیز از ترکیه و کولینیچ از لهستان برود. در پایین جدول نیز تورسنوف قزاقستانی و ژان بلنیوک اوکراینی منتظر او هستند. به طور کلی وزن 87 کیلوگرم خیلی وزن دشواری نیست و کاش مهمدی قدر این فرصت را بداند.

جستجو
آرشیو تاریخی