روز دوم کشتی فرنگی با ورود ساروی و کاویانی‌نژاد

به وقت مدال

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار

تیم ملی کشتی فرنگی روز دوم مسابقاتش را در المپیک پاریس با دو وزن 77 و 97 کیلوگرم شروع می‌کند. دو وزنی که حداقل در یک وزن شانس ایران برای مدال طلا زیاد است اما می‌توانند این شانس را حفظ کنند؟ محمد هادی ساروی بیش از چهار سال است که دوبنده تیم ملی را به تن کرده و حالا وقت ثمر دادنش است. شاید کسی از امین توقع نداشته باشد اما هادی چرا نباید مدال آن ‌هم از نوع طلایش را نگیرد؟ شانس شاید در طول زندگی یکبار در خانه هر کسی را بزند و به نظر این‌بار در خانه هادی را زده است. البته او کشتی‌گیر شایسته‌ای است و به همین دلیل است که می‌گویند شانس در خانه هر کسی را که آماده‌تر باشد، می‌زند. او برای رسیدن به فینال یک نفر را پیش رو دارد؛ آرتور آلکسانیان و در فینال می‌تواند انتقام شکست جهانی سال قبل را از کشتی‌گیر کوبایی بگیرد. فقط کافی است که هادی بپذیرد هیچ‌ چیزی از رقبایش کم ندارد.

به وقت طلا
یکی از مهم‌ترین شانس‌های ایران برای مدال طلای جهان در پاریس محمدهادی ساروی است. ستاره مازندرانی در جهانی 2019 در 21 سالگی و بااعتماد محمد بنا به ترکیب تیم ملی بزرگسالان رسید و حالا ‌که 26 ساله است، برنز المپیک و یک طلا و دو برنز قهرمانی جهان را در کارنامه دارد. هادی امروز در غیاب کشتی‌گیران روس یکی از سخت‌ترین رقبایش را ندارد و از تجربه کافی برای رسیدن به مدال المپیک حتی از نوع طلا برخوردار است. آرتور آلکسانیان بین رقبای او جایگاه مهمی دارد، سه مدال المپیک طلا، نقره و برنز او را از بقیه جدا کرده است. 4 طلا وسه نقره جهان را هم در کارنامه دارد تا به سخت‌ترین رقیب ساروی تبدیل شود. اما بعد از این کشتی‌گیر ارمنی، گابریل روسیلو کوبایی هم حضور دارد. کسی که وقتی ساروی بزرگسالان جهان را در سال 2019 تجربه کرد، قهرمان جوانان جهان شد و در سال 2023 هم با غلبه بر ساروی و آلکسانیان مدال طلای جهان را به گردن آویخت. ساروی وقت طلا گرفتنش است و باید این کار مهم را انجام بدهد. این فرصت بعید است یکبار دیگر به او داده شود و باید قدر زمان را بداند. هادی باخت‌هایش را داده و حالا وقت پیروزی است.

غریبه‌ای بین نامداران
وزن 77 کیلوگرم
امین کاویانی‌نژاد، فرنگی‌کار ایرانی در روز دوم مسابقات قهرمانی جهان است. در این وزن 16 نفر حضور دارند که 10 نفر از آنها، دارنده مدال جهان و المپیک هستند. از این رو امین کاویانی‌نژاد برای رسیدن به مدال در اولین المپیکش باید بهترین‌های جهان را شکست بدهد. آکژول محموداف دارنده مدال نقره المپیک پکن و دو طلای جهان در سال‌های 2022 و 2023، مالخاز آمویان قهرمان 25 ساله ارمنستان دارنده مدال طلای جهان در 2021 اسلو و دو مدال برنز در جهانی‌های 2022 و 2023 بلگراد، زولتان لوای مجارستانی دارنده مدال نقره جهان 2022 بلگراد، آرام واردانیان ازبکستانی دارنده مدال نقره جهان 2019 نورسلطان، آیک مینتساکیان بلغارستانی دارنده دو برنز جهان در سال‌های 2019 و 2023، برهان آکبوداک ترکیه‌ای دارنده مدال طلا و نقره جهان در سال‌های 2022 و 2021 در وزن 82 کیلوگرم، نائو کوساکا ژاپنی با 23 سال سن دارنده مدال برنز جهان در سال 2023 و مدال طلای آسیا در 2024 بیشکک که با شکست محموداف به دست آمد. سنان سلیمانوف آذربایجانی دارنده دو مدال نقره جهان در سال‌های 2021 و 2023 و دمئو ژادریف34 ساله قزاقستانی دارنده مدال نقره جهان، 10 رقیب امین کاویانی‌نژاد هستند که مدال جهانی یا المپیک دارند. عبور از این ستاره‌ها شاید سخت باشد اما غیر ممکن نیست و خیلی اهمیت دارد که امین خاطره تنها جهانی که در رده سنی بزرگسالان به میدان رفت را به یاد بیاورد. سال 2019 در قزاقستان که محمد بنا برای اولین‌بار به او اعتماد کرد و در حالی ‌که همه تصور می‌کردند او شایسته رسیدن به مدال بزرگسالان جهان است اما درگیر جو سالن مسابقات شد و با شکست در دور اول از مسابقات کنار رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی