پیوند هنر و ورزش در المپیک پاریس شباهت جالب یک عکس با نقاشی قرن نوزدهم

مسابقات دوچرخه‌سواری مردان بازی‌های المپیک شنبه در منطقه تاریخی و هنری «مونمارتر» برگزار شد و پاریس شاهد یک رویداد بی‌نظیر و هیجان‌انگیز بود. این منطقه که در قرن نوزدهم پاتوق نقاشان سبک امپرسیونیسم بود، این بار از رقابت‌های دوچرخه‌سواری پذیرایی کرد. در این مسابقه، رمکو ایونپوئل، دوچرخه‌سوار مشهور بلژیکی، با هنرمندی تمام مسیر قهرمانی‌اش را از دل این منطقه تاریخی ترسیم کرد و در نهایت در مقابل برج ایفل به خط پایان رسید. این پیروزی در حالی به دست آمد که این منطقه به واسطه حضور تماشاگران علاقه‌مند به مسابقات دوچرخه‌سواری با موجی از رنگ‌های نارنجی، قرمز و آبی پوشیده شده بود و منظره‌ای زیبا از رنگ‌ها را پدید آورده بود.
اما ثبت عکسی که از سوی یکی از عکاسان در لحظه رسیدن ورزشکارها به خط پایان گرفته شد به سرعت در فضای مجازی منتشر و مورد استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. این عکس که تلاش و سختی دوچرخه‌سواران در مسیری پرچالش و باریک را به تصویر می‌کشید، مورد تحسین بسیاری قرار گرفت و نمادی از تلاش و پشتکار ورزشکاران شد. اما مهم‌ترین نکته این عکس، شباهت بسیار زیادی است که با یک نقاشی قرن نوزدهم دارد و موجب شد نقاشی‌ای از «کلود مونه» هنرمند بزرگ فرانسوی سبک امپرسیونیسم نیز دوباره مطرح شود.
این نقاشی به نام «خیابان مونتورگوئی» (۱۸۷۸) جشن ملی فرانسه را با نمایش پرچم‌های سه رنگ این کشور در پنجره‌ها و میان جمعیت به تصویر می‌کشد و شباهت این صحنه با عکسی که در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به ثبت رسیده است موجب شد دوباره صحبت از ارتباط میان ورزش و هنر در جامعه فرانسه مطرح شود.
جستجو
آرشیو تاریخی