شبی که صرب‌ها جان به لب شدند

سودان جنوبی؛ سورپرایز بزرگ المپیک

وصال روحانی
روزنامه‌‌نگار


شنبه در واپسین شب مسابقات مرحله گروهی بسکتبال مردان المپیک پاریس، صربستان با نتیجه 94-85 بر تیم کم‌نام و نشان اما توانمند و شجاع سودان جنوبی پیروز شد تا هم خودش به عنوان تیم دوم گروهش در پی امریکا، به مرحله یک‌چهارم نهایی برسد و هم موجب حذف حریف آفریقایی‌اش شود که شگفتی‌ساز بزرگ این رقابت‌ها بوده است. صرب‌ها در رقابتی فشرده که بارها بالا و پایین شد، سرانجام سودانی‌ها را مغلوب کردند اما تیم آفریقایی که در بازی اولش با شکست دادن پورتوریکو، همه را متحیر کرده و سپس تسلیم امریکا شده بود، صربستان را هم جان به لب کرد و تا دقایق آخر اطمینانی در کار نبود که برنده این پیکار کدام تیم خواهد بود. سودان جنوبی در سه تایم اول پا به پای صربستان آمد و حتی وقتی تیم اروپایی در مقطعی از کوارتر چهارم به یک برتری 17 امتیازی رسید، باز هم سودان دست از سر صرب‌ها برنداشت و امتیازات متعددی گرفت و آنها را رنج داد. برتری 9 امتیازی صرب‌ها در پایان کار اگرچه محصول تجربه بیشتر آنها بود اما سودان یک‌بار دیگر با مهارت‌های فنی‌اش و انداختن پرتاب‌های مؤثر و مکرر سه امتیازی‌اش، سوهان روح و اعصاب حریف شد.
 
هنرهای یک کشور تازه‌تأسیس
در این بازی که کارلیک جونز طراح اصلی بازی سودان جنوبی حتی برای یک دقیقه هم از زمین خارج نشد، صرب‌ها هرچه ستاره داشتند، راهی میدان کردند و باز نتوانستند حریف سرسخت خود را رام و ناامید کنند. سرآمد نفرات صرب، نیکولا یوکیچ تنومند بود که یک‌دهه است در لیگ حرفه‌ای بسکتبال امریکا می‌درخشد و سابقه کسب عنوان «MVPK» (با‌ارزش‌ترین بازیکن این مسابقات) را هم دارد. یوکیچ و بوگدان بوگدانوویچ، در این مسابقه مجموعاً 52 امتیاز برای صربستان کسب کردند که سهم بوگدانوویچ به‌تنهایی 30 امتیاز بود اما این هم موجب نشد سودان جنوبی عقب بنشیند و به حریفش باج بدهد. این در حالی است که سودان جنوبی، کشوری تازه‌تأسیس در آفریقا به شمار می‌آید که چندی پیش از دل کشور سودان بیرون آمد و فدراسیون بسکتبال آن تازه در سال 2013 توسط فیبا به رسمیت شناخته شد. با این حال اکثر بازیکنان این تیم در NBA و لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند و هر روز تنه‌به‌تنه بزرگان می‌سایند و به این خاطر ماهر و پرتجربه شده‌اند.
 
راه صرب‌ها بعد از پایان کابوس
سودان جنوبی، اگرچه هفته گذشته در مرحله گروهی بسکتبال المپیک، با اختلاف بیش از 20 امتیاز به امریکا باخت اما در این دیدار هم با انجام 11 پرتاب سه امتیازی موفق چشم‌ها را خیره کرد و جالب‌تر اینکه دو هفته مانده به شروع المپیک در دیداری دوستانه با همین تیم امریکا چنان درخشید که تا آخرین ثانیه‌ها با حریف پرستاره‌اش برابر بود و فقط با پرتاب واپسین لحظات لبران جیمز معروف تن به شکست داد. در آن روز خاص، خیلی‌ها آن نتیجه را نشانه ضعف و نا‌آ‌مادگی امریکا دانستند اما آنچه در المپیک روی داد، ثابت کرد که سودان جنوبی بسیار فراتر از چیزی است که کارشناسان انتظار آن را داشتند. عجیب اینکه همین امروز هم حتی یک زمین بسکتبال داخل سالن در کل خاک سودان جنوبی وجود ندارد و این نیز از شگفتی‌هایی است که با بسکتبال سرشار از سورپرایز این کشور پیونده خورده است. صرب‌ها هم بعد از رهایی یافتن از کابوس سودانی‌ها باید فرداشب (سه‌شنبه شب) در یک‌چهارم نهایی بسکتبال المپیک، با استرالیا دیگر تیم خبرساز این مسابقات مصاف بدهند و امیدوار باشند که انرژی عظیم از دست رفته آنها طی دیدار با سودان جنوبی، باعث ناکامی‌شان در این مسابقه به غایت مهم نشود.

جستجو
آرشیو تاریخی