وعده جدید یک مقام مسئول در فدراسیون فوتبال

استقلال و پرسپولیس نگران ورزشگاه تختی نباشند

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار

 امسال فوتبال ایران با وجود مشکلات فراوان زیرساختی، میزبانی تیم ملی و لیگ نخبگان آسیا را برعهده دارد. مسئولان فدراسیون فوتبال برای میزبانی تیم ملی در مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 ورزشگاه نقش جهان اصفهان را معرفی کردند. در این شرایط میزبانی تیم‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا یکی از ابهامات موجود در فوتبال ایران است؛ مسابقاتی که 24شهریورماه آغاز خواهد شد و با توجه به شرایط مبهم آزادی، مشخص نیست که سرخابی‌ها در کدام ورزشگاه در کشور، میزبان حریفان قدرتمند خود خواهند بود. در این شرایط مسئولان فدراسیون فوتبال بارها اعلام کردند که کار تجهیز و تعمیر آزادی تا زمان آغاز مسابقات لیگ نخبگان آسیا به پایان خواهد رسید و سرخابی‌ها در این ورزشگاه از حریفان خود پذیرایی خواهند کرد اما در صورتی که این ورزشگاه به مسابقات لیگ نخبگان آسیا نرسد، استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه تختی از حریفان خود پذیرایی خواهند کرد. البته ورزشگاه تختی میزبان دو تیم پایتخت‌نشین در لیگ برتر کشورمان هم معرفی شده اما با نگاه به تصاویر موجود در یکی‌دو روز گذشته و وضعیت چمن ورزشگاه تختی مشخص نیست که این ورزشگاه چگونه می‌تواند میزبانی لیگ برتر و لیگ نخبگان آسیا باشد. داود رفعتی، دبیر ستاد آماده‌سازی ورزشگاه‌های لیگ برتر با اشاره به این موضوع که شرایط ورزشگاه تختی بحرانی است، در خصوص وضعیت چمن این ورزشگاه به «ایران ورزشی» می‌گوید: «کارها درحال انجام است و قرار است در روزهای اخیر یک‌هزارو500متر چمن در ورزشگاه تختی پهن شود تا این ورزشگاه مشکلی بابت چمن نداشته باشد. قرار بر این بود که مدیران استقلال و پرسپولیس هزینه‌ای جهت تجهیز ورزشگاه تختی اختصاص دهند و این هزینه بزودی پرداخت خواهد شد تا گیت‌های ورزشگاه تختی خریداری شود.» در این بین بارها اعلام شده که ورزشگاه تختی تا 95درصد آماده میزبانی است، این درحالی است که در تصاویر منتشر شده نشانه‌ای از تعمیرات در این ورزشگاه دیده نشده است. او در این خصوص بیان می‌کند: «پیمانکار ورزشگاه آزادی به تختی می‌آید و کار تعمیر این ورزشگاه را انجام می‌دهد. آنچه که در تصاویر دیده شده فقط وضعیت چمن است، درحالی‌که کار مقاوم‌سازی سکوها، اختصاص اتاق وی‌ای‌آر، رسانه‌ها و رختکن‌ها انجام شده است. استقلال و پرسپولیس نگران نباشند چرا که این دو تیم در لیگ نخبگان آسیا یا در آزادی میزبان خواهند بود و یا در ورزشگاه تختی از حریفان خود پذیرایی خواهند کرد. ورزشگاه تختی را در سطح آسیا آماده می‌کنیم.»

چمن آزادی به تختی
منتقل می‌شود!
بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر فوتبال از 25 مرداد ماه آغاز می‌شود و مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در تلاش هستند ورزشگاه تختی را آماده برگزاری بازی‌های خانگی استقلال و پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی لیگ کنند. ورزشگاه آزادی در دست بازسازی است و امکان برگزاری مسابقات در این ورزشگاه وجود ندارد. در بازدید مسئولان ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها، مشخص شد که چمن ورزشگاه تختی با وجود زیر کشت رفتن مشکلاتی دارد. در نهایت تصمیم بر این شد که بخشی از چمن ورزشگاه آزادی از خزانه این استادیوم به ورزشگاه تختی منتقل شود. پیمانکار چمن ورزشگاه آزادی نیز مأموریت آماده‌سازی چمن ورزشگاه تختی را برعهده خواهد داشت. ورزشگاه تختی زمانی در اختیار استقلال و پرسپولیس قرار می‌گیرد که هزینه اعلام شده از سوی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران واریز شود تا مشکلات چمن و گیت برطرف شده باشد. هر کدام از این تیم‌ها باید 17.5میلیارد تومان پرداخت کنند.

 

وضعیت بحرانی تختی و سه شهر دیگر

در روزهای گذشته بارها به موضوع استانداردسازی ورزشگاه‌های کشورمان پرداخته شد و حالا در فاصله کمتر از 2 هفته تا آغاز مسابقات لیگ برتر، داود رفعتی دبیر ستاد آماده‌سازی ورزشگاه‌های لیگ برتر در خصوص آخرین شرایط ورزشگاه‌های کشورمان این‌گونه صحبت می‌کند: «علاوه بر تختی تهران، 3 ورزشگاه دیگر هم در شرایط بحرانی هستند. ورزشگاه تختی انزلی یکی از این ورزشگاه‌هاست که تنها کار مقاوم‌سازی سکوها در آن انجام شده و تاکنون مشکل نور ورزشگاه برطرف نشده و علاوه بر این جابه‌جایی اتاق داوران و رسانه‌ها انجام نشده، البته چند روز دیگر باقی مانده و مسئولان می‌توانند این ورزشگاه را برای میزبانی ملوان آماده کنند.» رفعتی صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «قائمشهر هم شرایط مبهمی دارد. مشکل اصلی ورزشگاه شهیدوطنی مسیر ورود اتوبوس کاروان اعضای تیم است که مسئولان تنها این مشکل را برطرف کردند. ورزشگاه غدیر هم شرایط نامناسبی دارد و اکثر ایرادات این ورزشگاه تاکنون برطرف نشده است. رفع ایرادات ورزشگاه‌ها موضوع پیچیده‌ای نیست و اگر این کار امروز انجام نشود، فردا ای‌اف‌سی فشار بیشتری وارد می‌کند و بابت عدم رعایت این ایرادات جریمه در نظر می‌گیرد.»
 او می‌افزاید: «سال 91 چند ورزشگاه ما توسط ای‌اف‌سی رد شد که ورزشگاه تختی انزلی جزو این ورزشگاه‌ها بود. باید کار تعمیر و تجهیز ورزشگاه‌ها را زودتر شروع می‌کردیم تا این قدر فشار رویمان نباشد. البته این‌گونه نیست که ما ورزشگاه استاندارد نداشته باشیم، 2ورزشگاه استاندارد در تبریز و 6ورزشگاه در کرمان داریم که شرایط خوبی دارند و در صورتی که این ورزشگاه‌ها مجهز نشوند می‌توانیم بازی‌ها را در این ورزشگاه‌های مجهز برگزار کنیم.» دبیر ستاد آماده‌سازی ورزشگاه‌های لیگ برتر می‌گوید: «البته در سایر ورزشگاه‌ها شرایط خوب است و مثلاً تنها ایراد ورزشگاه نقش جهان چمن آن است که این ایراد درحال مرتفع شدن است. در اهواز فولادآره‌نا را داریم که شرایط این ورزشگاه هم خوب است و علاوه بر فولاد، استقلال خوزستان هم می‌تواند در صورت تأیید نشدن ورزشگاه غدیر، در این ورزشگاه میزبان باشد.»

جستجو
آرشیو تاریخی