آیا هویلون راه مارسیال را در پیش می‌گیرد؟

معضل بزرگ شماره 9

سید علی بلند نظر
خبرنگار


«او یک مهاجم واقعی است، بوی گل می‌دهد، خوب پرس می‌کند، حضور فیزیکی خوبی دارد و فقط به گل زدن فکر می‌کند.» اینها حرف‌های اریک تن هاخ است بعد از آنکه منچستریونایتد با 75 میلیون پوند راسموس هویلون را در تابستان گذشته از آتالانتا به خدمت گرفت. او در فصل اولش با 16 گل در رقابت‌های مختلف بهترین گلزن یونایتد شد که با توجه به از دست دادن 11 بازی به دلیل مصدومیت آمار قابل توجهی است. همچنین جوان‎ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر شد که در شش بازی پیاپی موفق به گلزنی شد و با قهرمانی در جام حذفی نخستین جامش را با شیاطین سرخ گرفت. یونایتد به بازیکن تیم ملی دانمارک جایزه داد و پیراهن شماره 11 او را با 9 عوض کرد بعد از آنکه آنتونی مارسیال به عنوان بازیکن آزاد از تیم جدا شد اما آیا هویلون آماده این مسئولیت است؟
 
نیاز به زمان
هویلون با مصدومیت کمر به یونایتد آمد و برای نخستین بازی‌اش شش هفته منتظر ماند اما در همان باخت 3 بر یک در زمین آرسنال، به خط حمله تیم انرژی بخشید. ادامه راه اما سخت بود و او در 14 بازی بعدی در لیگ برتر موفق به گلزنی نشد؛ یونایتد در نیمه اول فصل نبود یک گلزن قهار را بشدت احساس کرد و بخشی از آن به فرصت‌سوزی او مربوط می‌شد. در این دوره بحرانی، لیگ قهرمانان برای او تسلی‌بخش بود و توانست در مرحله گروهی پنج گل بزند هر چند مانع از حذف و قعرنشینی تیمش نشد. با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین، نگرانی درباره او زیاد شد اما خودش تسلیم نشد و مربی هلندی هم حامی‌اش بود.

طعم تلخ تمسخر
هویلون مایه تمسخر شبکه‌های اجتماعی شد و با آهنگ مشهور یک خواننده استرالیایی با عنوان «منتظر معجزه» دوران گل نزدن او را دست می‌انداختند. در باکسینگ‌دی اما این معجزه رخ داد و با والی او منچستریونایتد بازی باخته برابر استون ویلا را 3 بر 2 برد. این آغاز روند موفق او بود که توانست در پنج بازی بعدی شش گل بزند.
متأسفانه مصدومیت عضلانی این روند را متوقف کرد و سه بازی بعدی یونایتد را از دست داد و در بازگشت، دوباره ناموفق بود، در هشت بازی تنها یک گل زد و تن هاخ او را به نیمکت فرستاد. یونایتد کارش در لیگ برتر را با پیروزی مقابل نیوکاسل و برایتون به پایان رساند و هویلون به عنوان بازیکن جانشین از گلزنان بود اما تن هاخ در فینال جام حذفی دوباره از مهاجم نوک استفاده نکرد. یونایتد بهترین بازی فصلش را مقابل سیتی انجام داد و هویلون به حضوری دیرهنگام در ویمبلی راضی شد.

وزن تاریخ
هویلون باید در فصل پیش رو از لحظه لحظه حضورش استفاده کند چون بیش از پیش زیر ذره‌بین است. شماره 9 یونایتد وزن تاریخ را با خود دارد چون امثال سربابی چارلتون، اندی کول برنده سه‌گانه و دیمیتار برباتوف بلغار و درخشان آن را به تن کرده‌اند. در دوران پس از سر الکس فرگوسن، تنها یک بازیکن شایسته این پیراهن بوده، زلاتان ابراهیموویچ که در فصل اول حضورش با 34 سال سن 27 گل زد. رادامل فالکائو و روملو لوکاکو شکست‌های بزرگی بودند و مارسیال در 9 سال حضور در یونایتد هرگز نتوانست از استعدادش استفاده کند. بدن مارسیال هرگز با شرایط فیزیکی لیگ برتر منطبق نشد به خصوص در اواخر دوران حضورش، همین را می‌توان درباره هویلون گفت. مهاجم فرانسوی کار لازم برای موفقیت در یکی از بزرگترین باشگاه‌های جهان را انجام نداد و سال به سال افت کرد. هویلون تلاش زیادی دارد اما 10 گل لیگ برتر برای فصل 2025-2024 کافی نیست، باید حداقل دوبرابرش کند اگر می‌خواهند به سهمیه لیگ قهرمانان برسند.
شاگرد جدید فان نیستلروی
با بازگشت رود فان نیستلروی به اولدترافورد، امیدهای هویلون برای پاسخ به منتقدان تقویت شده، این هلندی که در سال‌های
2006-2001 در 150 بازی 95 گل برای یونایتد زد، دستیار تن هاخ شده و اگر کسی بتواند هویلون را به یک ماشین گلزنی بی‌رحم تبدیل کند، خود او است که تنها یک گل از بیرون محوطه جریمه زده و الگوی ایده‌آل برای هر مهاجم نوکی به حساب می‌آید. البته هویلون به خوبی تغذیه هم نشد و امثال مارکوس رشفورد، آنتونی و کاسمیرو بارها موقعیت را از دست دادند و نتوانستند حرکات هوشمندانه مهاجم دانمارکی را کامل کنند. شاید با فان نیستلروی این رویه تغییر کند.

زوج عالی
خبر خوب برای هویلون، جذب یاشوا زیرکزی از بولونیا است. این بازیکن 23 ساله با 5/33 میلیون پوند خریده شده که اگر فرمش در سری A را تکرار کند، یک خرید فوق‌العاده می‌شود. در ظاهر قرار است مهاجم تیم ملی هلند با هویلون برای مهاجم نوک رقابت کند اما با توجه به بازی‌های آخر فصل قبل، تن هاخ می‌خواهد از این دو کنار هم استفاده کند. یونایتد تعادل بیشتری پیدا کرد وقتی مربی هلندی به جای 1-3-2-4 از 2-2-2-4 بهره برد که برونو فرناندز و اسکات مک تامینای مهاجمان مستقل تیم شدند و حالا زیرکزی و هویلون می‌توانند جای این دو را بگیرند. زیرکزی با توجه به قالب فیزیکی و تکنیکش یک مهاجم ایده‌آل است و هویلون هم شانه به شانه آخرین مدافع حرکت می‌کند. ضدحملات یونایتد در فصل قبل بی‌ثمر بود چون هویلون کسی را نداشت که کنارش بازی کند اما زیرکزی باهوش و سریع است و برای هم‌تیمی‌هایش فضا ایجاد می‌کند. این دو زوجی عالی می‌شوند.
شنا کردن یا غرق شدن
هویلون دو بازی پیش فصل یونایتد را از دست داد به خاطر اینکه تیم کشورش را در یورو 2024 همراهی می‌کرد اما در تور امریکا حضور دارد. او در تورنمنت آلمان که با شکست در یک هشتم نهایی برابر میزبان به پایان رسید، گل و پاس گل نداشت در حالی که در همان باخت 2 بر صفر سه موقعیت خوب را از دست داد. نگرانی از افت تابستانی از بین رفته و او در بازی شنبه مقابل آرسنال در لس‌آنجلس گل اول بازی را زد اما کمی بعد به دلیل مصدومیت مجبور به ترک زمین شد. تن هاخ امیدوار است این مصدومیت جدی نباشد اما فراموش نکنیم هری کین هدف اصلی باشگاه در تابستان گذشته بود و گلزنی ستاره بایرن مونیخ تضمینی بود. اگر هویلون در 12 ماه پیش رو ارزش خود را ثابت نکند، اصرار بر او اشتباه بزرگی خواهد بود. یونایتد گام‌های مثبتی به سوی تحول برداشته اما بستگی زیادی دارد به اینکه شماره 9 شنا کند یا غرق شود.

جستجو
آرشیو تاریخی