سوژه و خبر

پیشنهاد بن‌سلمان روی میز اینفانتینو
عربستان در یک‌قدمی
میزبانی جام جهانی
روز دوشنبه با حضور رئیس فیفا، پیشنهاد رسمی عربستانی‌ها برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۳۴ تأیید شد تا این کشور، تنها شانس کسب میزبانی رقابت‌های جام جهانی ۱۰ سال بعد باشد. میزبان جام جهانی ۲۰۳۴، روز ۲۱ آذر سال‌جاری به طور رسمی اعلام خواهد شد و پیش‌بینی‌ها، حاکی از این است که هیچ کشور دیگری بجز عربستان شانس میزبانی بزرگ‌ترین رقابت فوتبالی جهان با حضور ۴۸ تیم را نخواهد داشت. عربستان در صورت کسب این میزبانی، تبدیل به اولین کشوری می‌شود که به تنهایی از ۴۸ کشور جهان در این رقابت‌ها میزبانی می‌کند.
 پرونده میزبانی این کشور برای جام جهانی، توسط محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به طور رسمی امضا شده است. این پیشنهاد مورد موافقت اولیه فیفا قرار گرفته و تأیید نهایی این پیشنهاد توسط فدراسیون‌های عضو این نهاد صورت می‌گیرد. نکته جالب توجه در خصوص این میزبانی این است که نشریه تایمز، از هزینه یک میلیارد دلاری عربستان برای جلب رضایت فیفا توسط عربستانی‌ها پرده برداشته است.
 بزرگ‌ترین گام عربستان برای این میزبانی، ساخت یک ورزشگاه ۹۲ هزار نفری تازه در ریاض خواهد بود. وزارت ورزش این کشور طرح نهایی ساخت ورزشگاه را مورد تأیید قرار داده و انتظار می‌رود ساخت و ساز آن مطابق برنامه‌ریزی‌ها در فصل پاییز ۲۰۲۹ (۱۴۰۸) به اتمام برسد. این استادیوم بعد از ساخت به مرکز و خانه اصلی تیم ملی عربستان سعودی تبدیل می‌شود و جزئی از یک مجموعه ورزشی بزرگ‌تر خواهد بود. این مجموعه شامل یک سالن سرپوشیده ورزشی، یک استخر بزرگ با استانداردهای المپیک و چندین زیرساخت دیگر است. این ورزشگاه با همکاری وزارت ورزش عربستان و شورای پادشاهی شهر ریاض ساخته می‌شود و هفدهمین ورزشگاه بزرگ دنیا، چهارمین ورزشگاه بزرگ آسیا (بعد از استادیوم گجرات هند، استادیوم پیونگ‌یانگ و ورزشگاه لوسیل قطر) و سومین ورزشگاه بزرگ خاورمیانه (بعد از استادیوم ۹۴ هزار نفری مصر و ورزشگاه ۹۲ هزار نفری لوسیل قطر) به حساب می‌آید.
 وزیر ورزش عربستان در خصوص این پیشنهاد و احتمال میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ گفته: «من صمیمانه از از پادشاهی تشکر و قدردانی می‌کنم که ما را قادر به رسیدن به این مرحله مهم در تاریخ کرده است. من همچنین از ولیعهد به خاطر حمایت سخاوتمندانه و پیگیری مستمرش از ورزش تشکر می‌کنم. پرونده نامزدی پادشاهی برای میزبانی جام جهانی 2034 مظهر چشم‌انداز جامع و روشن این ملت بزرگ نسبت به آینده‌ای روشن است.»
 البته که با نهایی شدن این میزبانی، بار دیگر باید منتظر درگیری فیفا با نهادهای حقوق بشری به دلیل نقض حقوق بشر در عربستان سعودی باشیم؛ اتفاقی که در جام جهانی قطر، جنجال‌های زیادی را برای فیفا ایجاد کرد.


راه‌حل موقت برای درمان مشکل بارسا
در حالی که مدیریت ورزشی بارسا به ریاست دکو به کار روی انتقالات برای تقویت تیم تحت هدایت هانسی فلیک ادامه می‌دهد، مدیران اقتصادی باشگاه بارسلونا نیز به کار خود ادامه می‌دهند تا اطمینان حاصل شود که باشگاه می‌تواند تحت قانون 1-1 (یک خرید در ازای یک فروش) در تابستان امسال عمل کند. و همه اینها شامل حل مشکلی است که بارسا ماه‌ها به دلیل عدم پرداخت 40 میلیون یورو توسط یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت، صندوق آلمانی لیبرو، (برای خرید بخشی از بارسا استودیو) با آن روبه‌رو بوده است. این درآمد 40 میلیون یورویی برای فصل گذشته در نظر گرفته شده بود، اما هرگز به دست نیامد و لالیگا معتقد است که باشگاه در این زمینه نتوانسته است به برنامه‌ای که به آن وعده داده بود، عمل کند. همانطور که لالیگا توضیح داده، راه‌حلی برای مشکل وجود دارد و باشگاه بارسلونا اطمینان می‌دهد که اکنون 40 میلیون یوروی لیبرو در شرف رسیدن است. این پول از طریق شرکتی دیگر وارد خواهد شد که قبلاً با باشگاه بارسلونا همکاری داشته و توافق این هفته یا آینده اعلام خواهد شد. این پول تضمین خواهد کرد که باشگاه می‌تواند با قانون 1-1 در بازار فعالیت کند. در هر صورت راه‌حل موقتی خواهد بود. این 40 میلیون یورو برای این بازار نقل و انتقالات مفید است، اما مدیران بارسا باید به کار خود ادامه دهند، زیرا بارسا باید به دنبال سرمایه‌گذار دیگری برای کمک 60 میلیون یورویی دیگر به بارسا ویژن باشد که انتظار می‌رود تا اواخر آگوست همکاری با آن نیز اعلام شده و با واریز این پول خیال بارسا در انتقالات کاملاً راحت شود.


بازگشت به زمین بعد از هزار روز
قرارداد یک‌روزه کیسوکه هوندا
کیسوکه هوندا یکی از شناخته‌شده‌ترین فوتبالیست‌های آسیا با قراردادی یک‌روزه به تیمی در بوتان ملحق می‌شود. هوندا که از سال 2021 در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده است و آخرین بازی‌اش برای تیم ملی ژاپن را در جام جهانی 2018 انجام داده، حالا قرار است برای تیم اف‌سی پارو در بوتان بازی کند.
پارو در دسته اول لیگ بوتان بازی می‌کند و در این رقابت‌ها به قهرمانی رسیده که باعث می‌شود به مرحله مقدماتی چلنج کاپ آسیا برود. این سومین رده فوتبال باشگاهی در آسیا است، معادل لیگ کنفرانس اروپا که معمولاً تیم‌های کمترشناخته‌شده در آن حضور می‌یابند. حالا برای اینکه در چلنج‌کاپ شرکت کنند باید تیم چرچ بویز یونایتد از نپال را شکست دهند. برنده این بازی پلی‌آف در فصل 2025-2024 چلنج‌کاپ شرکت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی