کائن در مسیر احیا

امباپه، جوانترین مالک اروپا

فرخ حسابی
خبرنگار


کیلیان امباپه اخیراً با قراردادی پنج ساله به ارزش 75 میلیون یورو به رئال مادرید ملحق شده است. کاپیتان تیم ملی فرانسه حالا 80 درصد سهام باشگاه دسته دومی کائن را به ارزش 22 میلیون یورو خریده و با 25 سال سن، یکی از جوانترین مالکان تیم‌های حرفه‌ای فوتبال در اروپا شده است. امباپه با تاجر فرانسوی و سهامدار کائن، پیر آنتون کپتون مالکیت باشگاه را در اختیار خواهد داشت. کائن فصل قبل در رده ششم لیگ دو قرار گرفت و انتظار می‌رود این فصل برای صعود به دسته اول فوتبال فرانسه تلاش کند.
کائن باشگاهی تاریخی در فوتبال فرانسه است که سابقه زیادی دارد. قبل از آنکه در سال 1985 باشگاهی حرفه‌ای شود، یکی از باشگاه‌های اصلی و مهم آماتور فرانسه بود و در کنار تیم‌های نانت، رنس و لوهاور که الان باشگاه‌های موفقی هستند، قرار داشت. با وجود آنکه ذهنیت برد بر تیم حاکم بود و همواره رقیبی سرسخت به شمار می‌رفت اما به دلیل مشکلات مالی و نداشتن حامی جدی با مشکل مواجه شد. بعد از آنکه این تیم حرفه‌ای شد، نقش آنها به عنوان یکی از غول‌های فوتبال فرانسه کمرنگ شد و مثل یویو بین لیگ یک و دو در حرکت بودند. آنها به آکادمی موفقشان متکی بودند تا به سرمایه برسند، بازیکنانی مثل رافائل گریرو، ویلیام گالاس و الیه واهی از این آکادمی بیرون آمدند. با وجود سرمایه‌گذاری شرکت امریکایی اوکتری کاپیتال، کائن از سال 2019 در لیگ دو است.
امباپه به عنوان یک بازیکن نوجوان در سال 2012 به کائن ملحق شد، کائن یکی از نخستین تیم‌هایی بود که استعداد فوق‌العاده او را کشف کرد و والدین این بازیکن محیط این باشگاه را برای پیشرفت کیلیان مناسب تشخیص دادند اما این قرارداد ملغی شد بعد از آنکه کائن از دسته اول سقوط کرد.
آنطور که روزنامه لوپاریزین گزارش داده، امباپه بیشتر می‌خواهد DNA تاریخی تیم حفظ شود تا اینکه به دنبال نقل و انتقالات پرسروصدا باشد. مدیر کمپانی حق تصویر امباپه، زیاد حمود، رئیس باشگاه می‌شود و بعید است امباپه فرصتی برای حضور در استادیوم میشل دو اورنانو داشته باشد.
شاید نخستین اقدام او به عنوان سهامدار عمده کائن، به نقل و انتقالات مربوط باشد. کائن هیچ بازیکنی نخریده و ممکن است گلزن اول لیگ دو، الکساندر مندی را به ساندرلند واگذار کند. شاید با آمدن امباپه نظر مندی عوض شود. این بازیکن که مورد توجه سمپدوریا، الریاض و الاهلی بود، به تور سوییس کائن نرفت تا قراردادش را نهایی کند.
برخی گزارش داده‌اند، خواننده رپ، اورسلان می‌خواهد بخشی از سهام امباپه در کائن را بخرد. او خواننده مشهوری در فرانسه است که با امینم مقایسه می‌شود، او اهل کائن است و بارها در آهنگ‌هایش به این شهر اشاره کرده.
تمرکز امباپه روی فصل اول حضورش در رئال مادرید است و قصد دارد با این تیم پرستاره نخستین قهرمانی‌اش در اروپا را به دست آورد. او در تور امریکای تیمش حاضر نیست اما احتمالاً سوپرجام اروپا برابر آتالانتا نخستین بازی‌اش برای رئال باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی