خبر

اعتراض بوکسور زن استرالیایی
 به ممنوعیت حجاب در المپیک
بوکسور زن مسلمان استرالیایی به ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران فرانسوی شرکت‌کننده در بعضی رشته‌های ورزشی در المپیک انتقاد کرد. سونکمبا سیلا، دونده سرعتی فرانسوی، قبل از مراسم افتتاحیه المپیک به دلیل حجاب تا خطر حذف از ترکیب کاروان فرانسه پیش رفت. با این حال در لحظات آخر تصمیم گرفته شد سیلا موهایش را با کلاه پوشانده و اجازه پیدا کرد در رژه کاروان فرانسه شرکت کند. تینا رحیمی، اولین بوکسور زن مسلمان که برای استرالیا در المپیک مسابقه می‌دهد، در رقابت‌ها، آستین‌های بلند و حجاب زیر پوشش محافظ دارد، او در شبکه‌ اجتماعی با انتشار پستی به ممنوعیت پوشیدن روسری ورزشکار فرانسوی برای حضور در المپیک اعتراض کرد. تینا رحیمی در پستش نوشت: «شما نباید بین عقاید و مذهب یا ورزش‌تان یکی را انتخاب کنید. این چیزی است که ورزشکاران فرانسوی مجبور به انجام آن هستند. فرقی نمی‌کند چگونه لباس بپوشید، چه قومیتی دارید یا از چه مذهبی پیروی می‌کنید. ما همه دور هم جمع می‌شویم تا به این رؤیا برسیم. برای رقابت و برنده شدن هیچ‌کس نباید کنار گذاشته شود. تبعیض در ورزش، بویژه در المپیک و آنچه که نشان می‌دهد، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.»


جنجال شمشیرباز گرجستانی
 با حمله به داور
شمشیرباز گرجستانی داور را مقصر حذفش از المپیک پاریس دانست و به سوی او حمله ‌ور شد. در رقابت‌های شمشیربازی سابر بازی‌های المپیک ۲۰۲۴پاریس، ساندرو بازادزه شمشیرباز مطرح گرجستان که مدال نقره و برنز انفرادی جهان را در کارنامه‌اش دارد در دیدار حساس برابر محمد عامر مصری باخت، درحالی که بازی ۱۴ - ۱۴ برابر بود، امتیاز آخر به بازیکن مصری داده شد و شمشیرباز گرجستان در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شد. این بازیکن پس از اینکه امتیاز آخر به بازیکن مصری داده شد، عصبانی شد و به سمت داور اسپانیایی زن بازی رفت و او را با انگشتش تهدید کرد. داور سپس به سمت رختکن رفت و شمشیرباز گرجستانی چند متر پشت سر او دوید. بازادزه به همکار داور گفت: «او زندگی مرا خراب کرد. او مرا کشت. وقتی از او توضیح خواستم، برگشت و رفت. بازی‌های المپیک! عدالت کجا است؟» تماشاگران نیز در سالن مسابقه شمشیرباز سابر گرجستانی را هو کردند.


برنز المپیک برای جودوکار سوئدی
تارا باب‌الفتح جودوکار ایرانی‌الاصل سوئد برنز المپیک پاریس را بر گردن آویخت.
جودوکار سوئدی که پدری ایرانی دارد، در تاتامی وزن 48 کیلوگرم المپیک پاریس خوش درخشید و مدال برنز را دشت کرد. او که در ۳ ژانویه ۲۰۰۶ در استکهلم به دنیا آمده است، حالا در 18سالگی مدال المپیک را برگردن آویخت تا نوید آینده‌ای درخشان را بدهد. پدر و مادر تارا کشتی‌گیر بودند و او را تشویق می‌کردند که در رشته دیگری فعالیت کند. ترغیب‌های پدر و مادر هم باعث شد تا او ورزش‌های زیادی مثل تنیس، اسکیت روی یخ را امتحان کند اما در نهایت عشق به جودو روزبه‌روز در او شدت می‌گرفت و باعث شد تا با پشتکارش حالا به مدال المپیک برسد. او درحال حاضر در باشگاه جودوی استکهلم تحت هدایت مربی شخصی‌اش آن لوف، مربی باشگاه اولف لیندبلوم و مربی تیم ملی جین بریج تمرین می‌کند.
دختر جودوکا قبل از این هم موفق شده بود در مسابقات جهانی ابوظبی مدال برنز و در گرنداسلم باکو طلا بگیرد و جوان‌ترین برنده تاریخ این مسابقات شود.


کره صدمین طلای المپیک را گرفت
بان هیوجین تیرانداز تفنگ بادی کره‌ای در المپیک 2024 پاریس،  صدمین طلای المپیک را گرفت.  یک مدال طلای تاریخی . تیرانداز کره جنوبی در مسابقات تیراندازی  تفنگ بادی 10 متر در المپیک پاریس، مدال طلای این رشته را از آن خود کرد. هیوجین با 251.8 امتیاز علاوه بر  قهرمانی، رکورد المپیک را هم شکست. هوانگ یوتینگ چینی در جایگاه دوم قرار گرفت و مدال نقره را از آن خود کرد. همچنین آدری گونیات سوئیسی با 230.3 امتیاز به مدال برنز رسید. نکته جالب اینکه این بازیکن کره‌ای تنها 16 سال سن دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی