پرنده سوئدی- امریکایی فاتح بالقوه پرش با نیزه

دوپلانتیس؛ چه حکومت شیرینی

عجین شده با دوومیدانی شرح اوصاف دوپلانتیس زمانی کامل‌تر می‌شود که توضیح بدهیم وی از یک خانواده کاملاً عجین شده با دوومیدانی می‌آید؛ پدر او قهرمان سابق همین ماده بوده و مادرش متخصص ماده هفت‌گانه زنان که رشته‌ای با در برداشتن 7 ماده دوومیدانی و مشابه ده‌گانه مردان است و البته خودش هم دوومیدانی را از 5 سالگی شروع کرد و آن‌چنان بااستعداد بود که در سال 2017 هم قهرمان زیر 20 سال اروپا شد و هم مدال طلا را در پیکارهای جهانی این رده سنی برد و پیش از همه اینها در سال 2015 در هیأت ورزشکاری 15 ساله قهرمان پرش با نیزه نوجوانان جهان هم شد. به واقع کارنامه این جوان به قدری پربار است که هر چقدر بیشتر از آن گفته شود، باز از حجم ناگفته‌‌ها کاسته نخواهد شد.

وصال روحانی
روزنامه نگار

 
مسابقات دوومیدانی المپیک پاریس به رسم و سیاق همیشگی المپیک در هفته دوم این رقابت‌‌ها برگزار می‌شود اما اگرچه در اکثر مواد این رشته جذاب ورزشی پیش‌بینی فرد پیروز کار سختی است، در پرش با نیزه مردان وضعیت فرق می‌کند و بسیار بعید می‌نماید که فردی بجز موندو دوپلانتیس سوئدی- امریکایی بر سکوی نخست این ماده بایستد. موندو دوپلانتیس که نام کامل و واقعی‌اش آرماند گوستاو دوپلانتیس است، نه تنها قهرمان پرش با نیزه المپیک قبلی (2020 توکیو) است بلکه در دو دوره پیکارهای قهرمانی جهان هم بر سکوی نخست ایستاده و تاکنون 7 بار رکورد جهانی این ماده را ارتقا بخشیده است. آخرین مرتبه رکوردشکنی دوپلانتیس 25 ساله، حدنصاب خیره‌کننده 32/6 متر را در پی داشت که در پیکارهای دوومیدانی قهرمانی جهان سال پیش به دست آمد و 7 سانتیمتر بیشتر از میزان پرشی است که هر یک از سایر ورزشکاران این ماده به آن نائل آمده‌اند. این مصادیق و نشانه‌‌های حکومت مردی است که زادگاهش شهر لافایت در ایالت لوئیزیانای امریکا است و در 5 سال اخیر در پرش با نیزه بزرگسالان بی‌رقیب نشان داده و هر کار که خواسته انجام داده و بسیار به ندرت در یک رقابت بین‌المللی تسلیم رقبایش شده است. اگر در نظر بگیریم که دوپلانتیس سابقه کسب دو مدال طلای این ماده در مسابقه‌‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی جهان را هم دارد، معیار و ملاک صحیح‌تری را از میزان حاکمیت او بر ماده تخصصی‌اش به دست می‌آوریم.
 
نگاهی جدی به 30/6 متر
هر اتفاقی در پاریس روی بدهد و دوپلانتیس هر فرجامی در یورش مجددش به مدال طلای پرش با نیزه داشته باشد، شک نکنید که او داعیه شکستن مجدد رکورد جهانی ماده تخصصی خود را دارد و این را مقوله‌ای پایان یافته برای خود نمی‌داند. وی می‌گوید: «مطمئنم که توان پرش‌‌های بلندتر از این را هم دارم و بزودی زود این کار را خواهم کرد. دو سانتیمتر و شاید هم قدری بیشتر بر رکورد فعلی‌ام خواهم افزود زیرا همین حالا نیز این حس را دارم که توان پرشی مرتفع‌تر از 32/6 متر را دارم.» خوشبینی دوپلانتیس در این زمینه به حدی است که حتی به 03/6 متر هم فکر می‌کند که در دوران حاکمیت مطلق و طولانی سرگی بوبکای روسی و افسانه‌ای بر پرش با نیزه هم هدفی بسیار سخت تلقی می‌شد. دوپلانتیس اظهار می‌دارد: «با رسیدن به 03/6 متر به همان مرتبتی می‌رسم که به آن چشم دارم. هدف من این است که به قدرت مطلقه رشته ورزشی خود تبدیل شوم، در هر مسابقه مهمی به پیروزی برسم و هر جا که به میدان می‌روم، این باور به وجود آید که مقام اولی به سوی من میل و گرایش دارد. این بسیار شیرین است که شما مرد اول رشته‌تان باشید و در ضمن اطمینان داشته باشید که می‌توانید از نصاب‌‌های موجود هم فراتر بروید.»

جستجو
آرشیو تاریخی