نقش هلدینگ به عنوان مالک چیست؟

درآمدزایی 500 میلیاردی؛ رؤیای محال

بودجه فصل جدید باشگاه استقلال اعلام شده که بر اساس آن هلدینگ خلیج‌فارس رقمی معادل 700 میلیارد تومان را برای فصل جدید این باشگاه به‌عنوان بودجه سالیانه در نظر گرفته است که 200 میلیارد از این رقم به بدهی گذشته استقلالی‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد.
گویا بر اساس توافق انجام شده بین مدیران استقلال و مالکیت جدید این تیم، قرار شده هلدینگ جهت تسویه بدهی ۱۰۰۰میلیارد تومانی این باشگاه، به‌طور سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات قبلی را پرداخت کند، ضمن اینکه مدیریت باشگاه نیز مکلف است سالی ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق جذب اسپانسرها تأمین کند تا هزینه فصلی ۷۰۰ میلیارد آبی‌پوشان تأمین شود.
نکته جالب اینکه در اولین جلسه هیأت‌ مدیره استقلال بعد از خرید ۸۵ درصد سهام آن توسط گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، عبدالعلی علی عسکری، مدیرعامل هلدینگ گفته بود که استقلال باید در ابعاد ملی، منطقه‌ای و جهانی برترین باشد اما در اصل برای تقویت این تیم بودجه‌ای 200 میلیاردی در نظر گرفته است. واقعیت امر این است که با این بودجه حتی استقلال نمی‌تواند در سطح لیگ برتر هم برتر باشد، چه برسد به منطقه و آسیا!
نکته قابل توجه دوم اینکه کسب درآمد 500 میلیاردی برای استقلال چقدر ممکن خواهد بود؟
این تیم فصل گذشته با وجود عقد قرارداد‌های اسپانسرینگ متعدد توانست تنها 163 میلیارد درآمدزایی کند، استقلال از عقد قرارداد با یک اپراتور تلفن همراه به عنوان حامی مالی اصلی خود 90 میلیارد تومان، از عقد قرارداد نصف و نیمه با یک فروشگاه موبایل‌فروشی برای سر آستین مبلغ 40 میلیارد تومان و از عقد قرارداد با یک گروه خوراکی و شوینده برای پشت پیراهن 33 میلیارد تومان درآمدزایی کرد و از یک ایرلاین هم توانست 200 قطعه بلیت برای سفرهایش به عنوان اسپانسر سر آستین‌هایش دریافت کند.
با توجه به اینکه همکاری با شرکت اپراتور تلفن همراه، هواپیمایی معراج برای سفرهای این تیم و یک شرکت تولید مواد شوینده از طرف باشگاه استقلال ادامه پیدا خواهد کرد، احتمالاً این تیم برای این فصل هم در بهترین حالت بتواند 200 تا 250 میلیارد از راه اسپانسرینگ دریافت کند؛ حالا سؤال اصلی اینجاست که 300 میلیارد باقی‌مانده را چگونه می‌تواند بدست آورد و اگر قرار بود که استقلال خودش برای خودش درآمدزایی کند، چه نیازی به واگذاری این تیم به بخش خصوصی  ثروتمندی مانند یک گروه پتروشیمی بود؟

جستجو
آرشیو تاریخی