تغییر رویه فنی با دو انتقال جنجالی

رضاییان چه نقشی در تیم نکونام دارد؟

ایلیا بهزاد اول
خبر‌نگار


در هفته گذشته، رسمی شدن انتقال رامین رضاییان به استقلال و صالح حردانی به سپاهان، از مهم‌ترین اخبار فوتبال ایران بود که سر و صدای زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرد. حواشی این بمب خبری فوتبال ایران به قدری بود که کمتر کسی به متن این ماجرا و حضور این دو بازیکن در ترکیب دو تیم سپاهان و استقلال با وجود تفاوت سبک بازی این دو تیم و تفکرات ژوزه مورایس و جواد نکونام اشاره می‌کند.
دو تیم سپاهان و استقلال، در فصل گذشته سبک بازی کاملاً متفاوتی را در پیش گرفتند. تمرکز استقلالی‌ها روی استحکام خط دفاعی و خلق موقعیت از کناره‌ها، بویژه سمت چپ زمین بود و سپاهانی‌ها روی حملات سریع و قدرت تهاجمی رامین رضاییان در سمت راست زمین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. حالا سؤال اینجاست که با توجه به تفاوت سبک بازی دو تیم، چطور دو بازیکن اصلی سمت راست استقلال و سپاهان به راحتی در این تیم‌ها جابه‌جا می‌شوند؟
با توجه به دیگر خریدهای استقلال مثل میلاد زکی‌پور و سامان فلاح، احتمال بازی تیم جواد نکونام با سیستم سه‌دفاعه افزایش یافته و جدایی احتمالی ابوالفضل جلالی، باعث تمرکز بیشتر حملات استقلال روی سمت راست خط حمله خود با حضور رضاییان خواهد شد. البته که در سبک بازی مورایس، هر دو بازیکن یعنی رضاییان و زکی‌پور به عنوان دو مدافع رونده در زمین حضور داشتند و باید دید جواد نکونام چطور از ویژگی این بازیکنان در سبک بازی متفاوت خود بهره می‌گیرد.
این روند نقل و انتقالاتی، نشان‌دهنده این موضوع است که در طول فصل باید شاهد رویکردی متفاوت در سبک بازی استقلال بویژه در فاز خلق موقعیت باشیم.
یکی دیگر از چالش‌های پیش روی استقلال، نداشتن بازیکن ذخیره برای رضاییان است. در فصل گذشته با مصدومیت یامگا، صالح حردانی جای او را در ترکیب استقلال پر کرد اما در حال حاضر با در دسترس نبودن هر دو بازیکن، جانشین مطمئنی برای رضاییان در ترکیب این فصل استقلال وجود ندارد و در صورت مصدومیت ملی‌پوش باتجربه، جواد نکونام روزهای سختی در لیگ امسال پیش رو دارد.
در ترکیب سپاهان نیز حضور صالح حردانی، آریا یوسفی و خرید احتمالی وحدت حنانوف، ترافیکی را در سمت راست خط دفاع این تیم ایجاد خواهد کرد. البته با توجه به ویژگی‌های متفاوت رضاییان با حنانوف و حردانی، مورایس کار دشواری برای پر کردن جای خالی رضاییان در ترکیب این فصل خود خواهد داشت. استفاده از کناره زمین، بیشترین نقش را در موقعیت‌سازی برای تیم سپاهان در فصل گذشته لیگ برتر ایران داشت و حالا مورایس نیز مثل جواد نکونام، باید رویکردی متفاوت برای فصل جدید خود در پیش بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی