فدراسیون کشتی الگوی مناسب ورزش ایران

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار

-1 مسابقات کشتی آزاد و فرنگی به میزبانی تایلند برگزار می‌شود و فرنگی‌کاران ایران در روز نخست صاحب هر 5 مدال طلای 5 وزن اول شدند. در روز دوم هم تیم ملی کشتی فرنگی با هدایت حمید باوفا دو فینالیست داشت و دو وزن هم شانس رسیدن به مدال برنز را پیدا کرد. این یعنی قهرمانی زودهنگام برای فرنگی‌کاران و حتماً در کشتی آزاد هم همین اتفاق برای شاگردان غلامرضا محمدی رخ می‌دهد. یعنی قهرمانی زودهنگام در آسیا. این موفقیت‌ها حتماً پیش درآمدی است برای موفقیت در مسابقات جوانان جهان و حتی شاید در المپیک پاریس. این نشان می‌دهد که فدراسیون کشتی با وجود اهمیت بازی‌های المپیک اما تیم‌های پایه خود را فراموش نکرده است. همین چند روز پیش بود که تیم‌های نونهالان در آسیا درخشیدند و تیم‌های نوجوانان هم روی سکو رفتند و حالا هم که نوبت به درخشش تیم جوانان رسیده است.
-2 کار بزرگ دیگر فدراسیون کشتی اعلام پاداش برای قهرمانان المپیک است. یعنی سوای پاداش 18 میلیاردی که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده‌اند، فدراسیون کشتی هم برای مدال‌آوران المپیک پاداش نقدی در نظر گرفته است. علیرضا دبیر اعلام کرده فدراسیون کشتی 5 میلیارد تومان نقد به طلای المپیک پاداش می‌دهد و علاوه بر آن یک سال ماهیانه 100 میلیون تومان به کشتی‌گیر طلایی حقوق می‌دهد. برای مدال نقره یک میلیارد تومان به اضافه حقوق 30 میلیونی تومانی در ماه و در نهایت برای مدال برنز 500 میلیون تومان با حقوق ماهیانه 15 میلیون تومان را در نظر گرفته است. این نشان می‌دهد که در فدراسیون کشتی کار از هر نظر به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود.
-3فدراسیون کشتی با وجود این عملکرد درخشان از نظر فنی، به لحاظ زیرساخت هم فوق‌العاده بوده و بخشی از مجموعه به خاک نشسته آزادی را با ساخت و سازهای فوق‌العاده در اختیار کشتی قرار داده تا ورزش اول ایران برای سال‌ها به لحاظ زیرساختی خیالش آسوده باشد. فدراسیونی که شاید بین 50 و اندی فدراسیون ورزشی بی‌نظیر بوده و باید الگویی برای بقیه فدراسیون‌ها باشد. فدراسیونی که با وجود عملکرد درخشان این روزها مورد هجمه هم قرار گرفته. هجمه‌ به خاطر حرف علیرضا دبیر که گفته بود: «کشتی یک مدال طلا هم بگیرد خوب کار کرده است.» این حرف را ظاهراً خیلی از کارشناسان قبول ندارند اما این حرف چندان هم بیراه نیست و اگر یک دوره استثنایی المپیک لندن و نتیجه درخشان تیم محمد بنا کنار گذاشته شود، کمتر دوره‌ای بوده که کشتی ایران بتواند بیش از یک طلا در المپیک بگیرد اما حالا مشخص نیست که چه نیرویی وجود دارد که بگوید کشتی باید چند طلا بگیرد. این حرف‌ها جز اینکه چند روز قبل از شروع المپیک بار روانی به تیم وارد کند حاصل دیگری ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی