سابر تنها رشته تیمی ایران در المپیک

دوئل برای یک افتخــــــار بـــــزرگ

سی و سومین دوره بازی‌های المپیک، از 5 مردادماه در پاریس شروع می‌شود. پاریس عروس شهرهای دنیا، بعد از سال‌های 1900 و 1924 برای سومین‌بار میزبان بزرگترین رویداد ورزشی دنیا شده است. در واقع با برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، این شهر صدمین سالگرد بازی‌های المپیک ۱۹۲۴ را جشن می‌گیرد. مراسم افتتاحیه این بازی‌ها اما متفاوت از المپیک‌های قبلی است؛ به جای ورزشگاه این‌بار افتتاحیه روی رود سن پاریس برگزار می‌شود. کاروان ورزشی ایران به نام خادم‌الرضا با شعار صلح برای کودکان در این دوره حضور دارد. هرچند این بار برخلاف دوره‌های قبل کاروان ایران کوچکتر است. کاروان ایران 40 سهمیه گرفته که 11 سهمیه برای زنان و 29 سهمیه برای مردان است. 6 روز مانده تا افتتاح بازی‌ها. روزنامه ایران ورزشی این روزها برای آشنایی مردم ورزش‌دوست ایران پرونده ویژه‌ای برای مسافران و ورزشکاران المپیکی گشوده که هر روز تقدیم نگاه تان می شود.

 مهری رنجبر
خبر‌نگار

 
 تیم ملی شمشیربازی سابر ایران برای طلسم‌شکنی در المپیک 2024 پاریس دوئل می‌کند. طلسم نگرفتن مدال. شمشیربازی، قدیمی‌ترین رشته ایران در المپیک محسوب می‌شود. اولین‌بار شمشیربازی ایران در 1900 پاریس پایش به المپیک باز شد. با حضور فریدون ملکوم ششمیرباز اپه. المپیک‌های 1964، 1972 و 1976 هم شمشیربازی ایران حضور داشت. البته در المپیک 1976 شمشیربازی ایران در هر سه اسلحه، اپه، سابر و فلوره انفرادی و تیمی حضور داشت، اما با غیبت چندساله، بعداز انقلاب دوباره از 2012 لندن، دوباره شمشیربازی المپیکی شد. آن هم با سهمیه مجتبی عابدینی کاپیتان اسلحه سابر. چهار سال بعد سابر دوباره به المپیک 2016 ریو رسید این بار با دو سهمیه انفرادی مجتبی عابدینی و علی پاکدامن. دوئل جانانه مجتبی عابدینی و حذف او با ناداوری در نیمه‌نهایی مقابل شمشیرباز امریکایی، شمشیربازی را در ایران زنده کرد.
شمشیربازی که تا یک قدمی مدال رفت اما داور اجازه نداد. تیم پیمان فخری برای اولین بار در المپیک 2020 توکیو سهمیه تیمی گرفت تا با ترکیب کامل چهارنفره در میدان بزرگ حاضر شود. تیمی که قبل از آن همه بابت آمادگی‌اش از مدالش می‌گفتند. المپیکی که به خاطر شیوع کرونا با یک‌سال تأخیر و شرایط سخت برگزار شد. شاگردان فخری که برای مدال تیمی برنامه داشتند، اما باز هم بدشانسی آوردند. این بار هم ناداوری نسخه تیم شمشیربازی سابر را در بازی مقابل ایتالیا پیچید تا همه آرزوی ایران به باد رود. نسخه‌ای که اشک پیمان فخری سرمربی تیم را هم در آورد. ششمی تیمی نتیجه ملی سابر ایران است. تیم ملی سابر بعداز سه سال دوباره سهمیه تیمی المپیک را برای 2024 پاریس تکرار کرد؛ این بار بدون او. فخری که به خاطر شرایط خانوادگی از تیمش جدا شده بود، اما خیلی هم غافل از شاگردانش نبود و بالاخره با توافق با فدراسیون شمشیربازی 4 خردادماه برگشت تا در قهرمانی آسیا و المپیک کنار تیمش باشد. علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر همان شمشیربازان حاضر در المپیک توکیو در پاریس هم دوئل می‌کنند. تیم ملی سابر البته دوشنبه هفته پیش برای اردوی مشترک با تیم ملی مصر راهی شهر مونتارجیس فرانسه شد.
 ملی‌پوشان ایران تا 3 مرداد در این اردو حضور دارند و بعد به پاریس برمی‌گردند و وارد دهکده بازی‌ها می‌شوند. هرچند شرایط تیم سابر برای تصاحب مدال راحت ‌نیست، اما مسئولان ورزش باز هم روی مدال این تیم حساب باز کرده‌اند. البته خیلی از کارشناسان این بار با آمادگی که پاکدامن دارد، یک مدال انفرادی را برای او کنار گذاشته‌اند. مدال تیمی یا انفرادی شمشیربازان طلسم بی‌مدال شمشیربازی در 8 حضور المپیک ایران را می‌شکند.

جستجو
آرشیو تاریخی